මේක ඔබතුමාට සපෙක්ෂ්යිනේ ඉතිං ඔබතුමා කැමතිනම් එහෙම හිතන්න, නිදහස් චින්තනයනෙ
ඔව්, හැබැයි මගෙ චින්තනෙත් නිදහස් නැහැ. ඒවා මම ගහගෙන තියෙන කූඤ්ඤ වලට සාපේක්ෂයි.
දැන් තමයි හොඳම ටික එලියට ආවේ මේ තමයි ඔබතුමාගේ දැනුම් ප්රමානය. මේ අනුව ඔබතුමා දේව වාදී ආගම් අනුගාමිකයෙකුයි අතර කිසිම වෙනසක් නැහැනෙ. ඔබතුමාගේ මේ ප්රකාශයෙන් එය මනාව පේනවා "ශ්රද්ධාවක්. මේක හරි ඇතිවිය කියලා විශ්වාසයක්"
දේව වාදී ආගම් පැත්තකින් තියන්නකෝ, විමුක්තිය හොයලා ගහකට හෝ ගලකට වැඳුම් පිදුම් කරන කෙනෙක්ගෙයි ඔබතුමගෙයි වෙනස මොකක්ද?
සරලයි, දිටුදැමියෙම ලබපු අවබෝධයක් මත පදනම්වෙලා (කාලාමවරු වගේ) එහෙනම් ඉතිරි දේවලුත් සත්ය වෙන්න ඇති කියලා ඇති කරගන්නා වූ විශ්වාසය (ශ්රද්ධාව) මත පදනම්ව බුදුරදුන් කියූ ඉතිරි සත්යත් දිටුදැමියෙම අවබෝධ කරන්න උත්සහ කිරීම තමා මගේ තියෙන්නේ. ඒක මරණයට පෙර අත්විඳිය හැකි දෙයක්. මරණින් මතු ලැබෙන ස්වර්ගයක් වගේ දෙයක් නෙමෙයි. භක්තියක් මත පදනම් නැහැ.
අනික අමතක උනාද ආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගය කියන්නෙත් චතුරාර්ය සත්යම කොටසක් කියල? ඇයි අහල නැද්ද මහත්තය මාර්ග සත්ය? දැන් ඔබතුමා කියනව මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොවී මාර්ගයේ යන්නලු. ප්රත්යක්ෂයෙන් නොදැන වඩන මාර්ගයක් ගැන මම දන්නා ධර්මයේ නැහැ මහත්තය.
ඔව් මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොවී මාර්ගයේ යන්න පටන්ගන්න පුලුවන්. කවදාවත් ගිහින් නැති පාරක යන්න මගසලකුණු/සිතියමක් සකස් කලාම කවදාවත් ගිහින් නැති පාරෙ මංමුලා නොවී යනවා. එතනදි අර සිතියම් පිලිබඳ විශ්වාසයෙන් යනකොට මගසලකුණු ගැලපීම කියන දිටුදැමි අවබෝධය නිසාම තමා ඉස්සරහට යන්නෙ. සිතියම තියාගෙන සිතියමේ හැඩ හිත හිතා හිටියා (තර්ක කරා) කියලා පාරෙ යැවෙන්නෑ. පාරයි සිතියමයි සැසඳෙනවද කියලා දන්නෙත් නැහැ.
ඔයා ඔතන ප්රත්යක්ෂය කියන්නෙ සිතියමේ හැඩතල බලන එකට.
මම ඔතන ප්රත්යක්ෂය කියන්නෙ සිතියම හරි ඇති කියලා විශ්වාසයෙන් සිතියමේ තියන පාරෙ යනකොට පිලිවෙලින් ලැබෙන ප්රායෝගික අවබෝධයට.
ඔතනයි ෆන්ඩමෙන්ටල් වෙනස.
දැන් මේ ටිකත් ඔබතුමා කියන්නේ ඔය ඔබ තුමාගේ විශ්වාසය මූලික කරගෙනනේ, ඒ නිසා comment නොකර ඉන්නම්. නමුත් එක දෙයක් දැන් ඔබතුමා කියනවනෙ "ඒක තීරණය වෙන්නෙ ඔයා බුද්ධ වචනයයි කියලා පිලිගන්න දේ අනුව" දැන් මේ පිලිගන්නේ කොහොමද? විශ්වාසයෙන්ද? නැතනම් කෙස් පැලෙන තර්ක ගෙනල්ලද?
![]()
හරියටම කිව්වොත් ශ්රද්ධාවෙන්. කාලාමවරු වගේ ප්රාථමික ප්රත්යක්ෂ වීමක් මුල්කරගෙන එහෙනම් ඉතිරි ඒවාත් සත්යවිය හැකියි ඒනිසා ඒ කියන මාර්ගයේ කියන විදිහට ගිහින් බලන්න ඕනෙ කියන ක්රියාත්මක වීම මත. එතකොට තමා තේරෙන්නෙ තමන් ශ්රද්ධාවොන් පිළිගත්ත බුද්ධ යැයි සම්මත වචනය බුද්ධ වචනයක්මද කියලා.
ඔව් මල්හත, තමන්ම කරලා තමන්ම අත්විඳලා අවබෝධ කරන්නාක් කල් මේ ලෝකෙ තියෙන්නෙ විශ්වාස ගොඩක් පමණයි. අත්දැකීම් පැමිණියාට පසු විශ්වාසය අත්දැකීමෙන් තහවුරු වෙනවා හෝ ප්රතික්ෂේප වෙනවා. ඕක තමා බොටම් ලයින් එක.
Last edited: