රනිල්ගෙන් සමාජය ඈත්වීම රටට අහිතකර ලෙස බලපා ඇති අයුරු පැතුම් පෙන්වා දෙයි

riduna pm

Well-known member
  • Jun 22, 2018
    5,915
    3,413
    113
    රට හදන්න අවශ්‍ය විසඳුම් ගැන සමාජය තුල යම් කිසි සුභවාදී ආකල්පයක් නිර්මාණය කරන්නට අරගලයට පෙර සහ අරගලය තුල යම් ආකාරයකින් අපිට හැකියාවක් ලැබුනා.

    IMF එකට යෑමේ සිට පුද්ගලීකරණය දක්වා මේ පැහැදිලි කිරීම පිළිගන්න තත්ත්වයක් තිබුනා.

    නමුත් අවාසනාවකට රනිල් ජනාධිපති වීම තුල එම පුද්ගලයාට ඇති අකමැත්ත මත, ඒ විසඳුම් වලින් පවා මිනිස්සු ඈත් උනා. අපි ඒ කිව්වේ විසඳුම් උනත්, ඒවා රනිල් ක්‍රියාත්මක කරනවා නම්, ඔහුව විශ්වාස කිරීමට සමාජය සූදානම් වුනේ නෑ. ඒක තමයි රනිල්ගේ බ්‍රෑන්ඩින් crisis එක.

    ප්‍රථිපලය වුනේ රටේ වාමාංශික ව්‍යාපාර තමන්ගේ ආණ්ඩු විරෝධී ආකල්ප එක්ක අසාර්ථක සමාජවාදී අදහස් යලිත් සමාජය තුල බලාත්මක කිරීමයි. රටේ අර්බුදයට පිළියම් ලෙස අත්‍යාවශ්‍ය විසඳුම් සහ ප්‍රතිසංස්කරණ ගැන ජනමතය සම්පූර්ණයෙන් ඊට විරුද්ධ දිශාවකට යොමු කරන්න ඔවුන්ට පුළුවන් උනා. හුදෙක් ආණ්ඩු විරෝධී ජනමතය තමන්ගේ වාමාංශික මතවාදයට පෙරලන්න ඔවුන් සමත් උනා.

    සාමාන්‍ය පුරවැසියෙකු ගත් කළ ඔහුට හෝ ඇයට රට ගැන තීන්දු තීරණ ගන්න පුළුවන් තරම් දේශපාලන සාක්ෂරතාවයක් ලැබෙන්නේ නෑ. බොහෝ විට ඒ සාමාන්‍ය පුරවැසියා සිය දේශපාලන තීරණය ගනු ලබන්නේ තමන් විශ්වාස කරන දේශපාලන නායකත්වය සහ කඳවුර මත. ඒ කියන්නේ ඒක කරන්නේ මොළයෙන් නෙවෙයි බොක්කෙන්. ඒ විස්වාසය රනිල්ට කිසි විටෙක දීමට ඔවුන් සූදානම් නෑ.

    මේ සමස්ථයේ ප්‍රථිපලය වෙලා තියෙන්නේ වත්මන් ජනමතය විසඳුම් වලින් ඈතට තල්ලු වී යෑමයි. එනම්, මේ රටේ ඇති අර්බුදය විසඳන්න මිනිසුන්ගේ සහයෝගය ලබා ගැනිමට දුෂ්කර බවයි. ඒ කටුක සත්‍යයට අපිට මුහුණ දීමට සිදුවීම ඉතා අභාග්‍යක්.

    එහෙත් ඔබට යළිත් හිතන්න පුළුවන්. අලුත් තැනකින් පටන් ගන්න පුළුවන්.

    මේ දේශපාලන ක්‍රමය වෙනස් කර ගෙන, එන නිවැරැදි තැනකින් පටන් ගන්න ඔබට සිදු වෙනවා. ඒකට ධෛර්යය ඔබ උපදවා ගන්නා තුරු, ඔබට ජීවිතේ ලස්සන කර ගන්නට ලැබෙන්නේ නෑ.

    රනිල් අද ඉඳියි, හෙට නැති වෙයි. ඒත් ඔබ ඉදිරියට ජීවත් වෙන්න ඕනේ නම්, මේ ප්‍රතිසංස්කරණ සාර්ථක කර ගන්න ඕනේ. මේ ප්‍රතිසංස්කරණ රනිල්ගේ ඒවා නෙවෙයි. ඒවා රට හදන්න ඕනේ ඒවා. ඒවාට ඔබේ සහය අත්‍යාවශ්‍යයි. රනිල්ට තියෙන අකමැත්තට ප්‍රතිසංස්කරණ වලට එරෙහි වන්න එපා. රනිල්ව ප්‍රතික්ෂේප කරන්න. ප්‍රතිසංස්කරණ ඉදිරියට තල්ලු කරන්න.
    උත්සාහ කරන්න.
    ඔබට පුළුවන්.

    පැතුම් කර්නර්
    #හරිත #පැතූනොමික්ස් #රටහදනහරිපාර
     

    shamil45

    Well-known member
  • Aug 23, 2016
    2,971
    1,902
    113
    රනිල් කරන ප්‍රතිසංස්කරණයක් නෑ. ඌ කරපු එකම දේ බදු ගහල මේක ගොඩයන්න පුලුවන්ද බලපු එක. දැන් ඌට අකුලගෙන යන්න කාලෙ කිට්ටුවෙනව.
    රනිල්ට කරන්න පුලුවන් දෙ කරා
    මහින්දට පුලුවන්දේ කරා
    ඉන් එහා එයාලට කැපැසිටි නැ.

    නිශ්පාදනයක්(කාර් මික විත්‍රක් නෙවෙයි.. කෘශිකාර් මික පැත්තෙන් හෝ. කාටත් නිතිය සමාන කරන්න බෑ
     

    sakuntha1996

    Well-known member
  • Jan 13, 2017
    10,273
    19,051
    113
    lankawe politicianla + rajaye ihala niladarin wenuwata pitarata aya genath karanakal rata hadanna ba.
     

    riduna pm

    Well-known member
  • Jun 22, 2018
    5,915
    3,413
    113
    UpUp

    රනිල් කරන ප්‍රතිසංස්කරණයක් නෑ. ඌ කරපු එකම දේ බදු ගහල මේක ගොඩයන්න පුලුවන්ද බලපු එක. දැන් ඌට අකුලගෙන යන්න කාලෙ කිට්ටුවෙනව.
    lankawe politicianla + rajaye ihala niladarin wenuwata pitarata aya genath karanakal rata hadanna ba.
    බැංකු හොරෙක් සමඟ රට හදමු. 💪💪👌👌
    රට හදන හරි පාර 😹
    රනිල්ට කරන්න පුලුවන් දෙ කරා
    මහින්දට පුලුවන්දේ කරා
    ඉන් එහා එයාලට කැපැසිටි නැ.

    නිශ්පාදනයක්(කාර් මික විත්‍රක් නෙවෙයි.. කෘශිකාර් මික පැත්තෙන් හෝ. කාටත් නිතිය සමාන කරන්න බෑ
    අච්චු ගහපු සල්ලි කෝ???

    සාමාන්‍යයෙන් සල්ලි අච්චු ගැසීම යන්නෙන් අදහස් වන්නේ මහ බැංකුවේ සංචිත මුදල් ඉහළ යාමයි. එය සිදු වන ප්‍රධාන ආකාර දෙකක් තිබෙනවා. පළමු ක්‍රමය, මහ බැංකුව විසින් අලුතෙන් මුදල් නිර්මාණය කර රජයට ණය ලෙස ලබා දීමයි. රජය විසින් නිකුත් කරන භාණ්ඩාගාර බිල්පත් මිල දී ගැනීම මගින් මෙන්ම සෘජුව රජයට ණය දීම වැනි වෙනත් ක්‍රම හරහාද මෙය සිදු වෙනවා. සංචිත මුදල් ඉහළ යා හැකි දෙවන ආකාරය මහ බැංකුව විසින් අලුතෙන් මුදල් නිර්මාණය කර එම මුදල් වලින් වෙළඳපොළෙන් විදේශ විණිමය මිල දී ගැනීමයි.

    ඉහත ක්‍රම දෙක අතරින් වැඩි දෙනෙකුගේ කතාබහට හා විවේචන වලට බඳුන් වන්නේත්, වඩා හානිකර වන්නේත් පළමු ක්‍රමයයි. ඊට හේතුව මහ බැංකුව විසින් විදේශ විණිමය මිල දී ගැනීමේ හැකියාව රටේ විදේශ විණිමය සැපයුම හරහා නෛසර්ගික ලෙස පාලනය වන නමුත් රජය විසින් ලබා ගන්නා ණය හා අදාළව එවැනි පාලනයක් නොමැති වීමයි. අලුත් මහ බැංකු පණත මගින් ඉලක්ක කළේ මෙම පාලනය ඇති කිරීමටයි.

    ඉහත ප්‍රධාන ආකාර දෙකට අමතරව තවත් විවිධ ආකාර වලින් සංචිත මුදල් සැපයුම වෙනස් වන නිසා සංචිත මුදල් වෙනස් වීමට හේතු වන එක් සාධකයක් දෙස පමණක් බලා එය සල්ලි අච්චු ගැසීමක් සේ අර්ථ දැක්විය නොහැකි වුවත්, ඇතැම් අය මහ බැංකුව සතු වූ භාණ්ඩාගාර බිල්පත් ප්‍රමාණය වැඩි වන විට ඊට සමාන සල්ලි අච්චු ගැසීමක් සිදුව ඇති බව ප්‍රචාරය කරනු අපට දැක ගත හැකි වුනා.

    ලංකාවේ උද්ධමනය ඉතිහාසයේ කිසිදා නොපැවති ඉහළ මට්ටමක් දක්වා වැඩි වීමට මුදල් සැපයුමෙහි සිදු වූ විශාල ඉහළ යාම හේතු වූ බව ප්‍රචලිත කරුණක්. රටේ මුදල් සැපයුම ඉහළ යාමට හේතු වන ප්‍රධානම සාධකයක් වන්නේ මහ බැංකුවේ සංචිත මුදල් ඉහළ යාමයි.

    විශේෂයෙන්ම 2021 වසර තුළ සංචිත මුදල් සැපයුමෙහි 35.4%ක දැවැන්ත ඉහළ යාමක් වාර්තා වුනා. එම වසර තුළ මහ බැංකුව විසින් රජයට ලබා දී තිබුණු ශුද්ධ ණය ප්‍රමාණය සංචිත මුදල් ප්‍රමාණයද ඉක්මවූ අතර මහ බැංකුවේ විදේශ වත්කම් සෘණ පැත්තට හැරුණා. ඒ කියන්නේ අලුතෙන් සල්ලි අච්චු ගසා රජයට ණය දෙනවාට අමතරව මහ බැංකුව ණය වී ලබා ගත් මුදල්ද රජයට ණය ලෙස ලබා දුන්නා. මෙය උද්ධමනය විශාල ලෙස ඉහළ යාමට මෙන්ම විණිමය අනුපාතය කෙරෙහි වූ මහ බැංකුවේ පාලනය ගිලිහීමටද හේතු වුනා.

    කෙසේ වුවත්, 2022 වසර තුළ මහ බැංකුවේ ඉහළ පුටු මාරු වීමෙන් පසුව තත්ත්වයේ වෙනසක් දැකිය හැකි වුනා. එම වසරේ මුල් මාස වලදීද සංචිත මුදල් ඉහළ ගිය නමුත් පසුව එම ප්‍රවණතාව ආපසු හැරවුණු නිසා වසර තුළ සංචිත මුදල් ඉහළ ගියේ 3.3%කීන් පමණයි.

    ගෙවුණු 2023 වසර තුළ සංචිත මුදල් කොපමණ ඉහළ ගොස් ඇත්ද? වෙනත් විදිහකින් කිවුවොත් ගෙවුණු වසර තුළ මහ බැංකුව විසින් කොපමණ සල්ලි අච්චු ගසා ඇත්ද?

    පසුගිය වසර තුළ ඇත්තටම සිදු වී තිබෙන්නේ සංචිත මුදල් සැපයුම 1.5%කින් පහළ යාමක්. ඒ කියන්නේ පෙර වසර වල අච්චු ගැසූ සල්ලි වලින් කොටසක් සංසරණයෙන් ඉවත් කිරීමක්. මීට පෙර 2019 වසර තුළද මෙවැනි තත්ත්වයක් දැක ගත හැකි වුනා. පහත තිබෙන්නේ පසුගිය වසර කිහිපය තුළ සංචිත මුදල් වෙනස් වූ ආකාරය.

    2017 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 939.8
    2018 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 961.1
    2019 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 932.6
    2020 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 964.4
    2021 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 1,305.8
    2022 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 1,349.4
    2023 අවසානයේදී - රුපියල් බිලියන 1,328.7

    දිගින් දිගටම අලුතෙන් සල්ලි අච්චු ගැසීම නැවතී ඇතත්, 2021දී අලුතෙන් අච්චු ගසා සංසරණයට එකතු කළ මුදල් ප්‍රමාණය බොහෝ දුරට තවමත් එලෙසම ඇති බවත්, 2017-2020 පැවති මට්ටමට සාපේක්ෂව 2021-2023 සංචිත මුදල් මට්ටම වෙනම, ඉහළ මට්ටමක් බවත් ඔබට පැහැදිලිව පෙනෙනවා ඇති. උද්ධමනය, එනම් මිල ඉහළ යන වේගය, අඩු වී ඇතත් මිල මට්ටම අඩු වී නැත්තේ ඇයි කියන එකත් මේ ඇසුරෙන් තේරුම් ගැනීමට හැකි විය යුතුයි.

    පසුගිය වසර තුළ රුපියල් බිලියන 20.7කින් සංචිත මුදල් අඩු වී තිබෙනවා. එයට ප්‍රධාන හේතුව මහ බැංකුව විසින් රජයට දී තිබුණු ශුද්ධ ණය ප්‍රමාණය රුපියල් බිලියන 3,432.5 සිට රුපියල් බිලියන 2,376.2 දක්වා රුපියල් බිලියන 1,056.3කින් පහළ යාමයි. 2019 අවසානය වන විට මහ බැංකුව විසින් රජයට ලබා දී තිබුණු ශුද්ධ ණය ප්‍රමාණය රුපියල් බිලියන 363.0ක් පමණක් වුවත්, 2022 වසර අවසන් වන විට එම ප්‍රමාණය රුපියල් බිලියන 3,432.5 දක්වා ඉහළ ගොස් තිබුණා.

    මහ බැංකුව විසින් රජයට දී තිබුණු ශුද්ධ ණය ප්‍රමාණය අඩු වී තිබෙන්නේ රජය විසින් එම ණය මහ බැංකුවට ආපසු ගෙවා ඇති නිසා. එසේ රජය විසින් මහ බැංකුවට ණය ආපසු ගෙවීමේදී කලින් මහ බැංකුව විසින් නිකුත් කළ රුපියල් මහ බැංකුවට ආපසු ලැබෙනවා. මහ බැංකුව විසින් වෙළඳපොළෙන් විදේශ විණිමය මිල දී ගැනීම පිණිස වැය කර තිබෙන්නේ එසේ ආපසු ලැබුණු රුපියල් බැවින් වසර තුළ වෙළඳපොළෙන් විශාල ලෙස විදේශ විණිමය මිල දී ගෙන ඇතත් ඒ හේතුවෙන් සංචිත මුදල් වැඩි වී නැහැ.

    ආර්ථික අර්බුදයට පෙර, 2019 වසර අවසානයේදී, මහ බැංකුව සතුව රුපියල් බිලියන 896.0ක වටිනාකමැති ශුද්ධ විදේශ වත්කම් ප්‍රමාණයක් තිබුණා. එහෙත්, 2022 වසර අවසන් වන විට මහ බැංකුවේ ශුද්ධ විදේශ වත්කම් රුපියල් බිලියන 1,613.7ක සෘණ අගයක්, එනම් එපමණ ශුද්ධ විදේශ බැරකමක් ලෙස වෙනස් වී තිබුණා. මහ බැංකුව විසින් පසුගිය වසර තුළ විදේශ විණිමය එකතු කර ගැනීම නිසා වසර අවසාන වන විට ඉහත විදේශ වත්කම් හිඟය රුපියල් බිලියන 837.3 දක්වා අඩු වී තිබෙනවා.

    මේ සමඟ තිබෙන ප්‍රස්ථාරයේ ඔබට දැකිය හැක්කේ සංචිත මුදල් සැපයුම සහ රටේ නිවාස ඒකකයක සාමාන්‍ය මාසික වියදම (ජාතික පාරිභෝගික මිල දර්ශකයේ භාණ්ඩ හා සේවා පැසේ වියදම) විචලනය වී ඇති ආකාරයයි.

    #ඉකොනොමැට්ටා
    ------ Post added on Feb 3, 2024 at 3:33 PM