තෙල් කොච්චර තිබ්බත් වැඩක් නෑ. පොළොවෙන් එළියට අරගෙන විකුණලා ලාබ ගන්ඩ බැරි නම් මොකෙක්වත් තෙල් කණින් නෑ. පාඩුවට එළියට අරන් පුකේ ගා ගන්ඩ බොරතෙල් ගන් නෑනෙ බං.
හොඳම උදාහරණය මුහුදු වතුර ඝණ කිලෝමීටර් එකකට රත්තරන් ටොන් 80 ක් ගාණෙ තියෙනවා. හැබැයි එහෙමයි කියල කවුරුත් මුහුදු වතුරෙන් රත්තරන් ගන්නවද? නෑ. මොකද එ් රත්තරන් ගන්න එ්කෙ වටිනාකමට වඩා වියදම් කරන්න වෙනවා.
මන්නාරම් බොක්කෙ කතාවත් එච්චරයි. තෙල් තියෙනවා හැබැයි එ් තෙල් අරගන්න යන වියදමේ හැටියට විකුණන්ඩ වෙන්නෙ ලපයගෙ පුංචි අම්මටම තමයි. ඕක එ් දවස්වල ඉඳලම කවුරුත් දන්න දෙයක්නෙ.
දැන් ඉතින් ගැලරියට අාතල් දෙන්ඩ මොකක් හරි blacklisted, බලු බල්ලෙක් අහල නැති කොම්පැණියක කාට හරි කොමිස් ටිකක් දීලා අැවිත් පොඩ්ඩක් අපි උකහනවා කියල රඟලා, ඩොලර් මිලියන කීපයක් කපාගෙන යන්ඩ කියල ගොන් අාතල් එකක් නම් දෙයි. හැබැයි බලහන්කො මේ ලෝකෙ එකෙක් අහල තියෙන එක කොම්පැණියක් එයිද කියල.
අපි හැමෝම කැමතියි අැත්තටම තෙල් ගෑස් සේරම, පොල් කට්ටෙන් හාරලා වුණත් ගන්ඩ පුළුවන් විදිහට මන්නාරම් බොක්කෙ තිබ්බා නම්. හැබැයි නැති දේ නෑ කියල තේරුම් ගන්ඩත් ඕන.
තියෙනවා තමයි බං ඕන තරම්. හැබැයි අරන් විකුණලා ලාබයක් ගන්ඩ බැරි නම් කවුරුත් ගන්ඩ මහන්සි වෙන් නෑ. අපිට දුක හිතුණත් යථාර්ථය ඕං ඕකයි.
මොකද ඇඟිලි දෙකක් ඔබල චුට්ටක් ගැස්සුවාම බොර තෙල් එන් නෑනෙ. අවුරුදු ගාණක් මාර වියදමක් දරල ඕවට infrastructure හදන්ඩ ඕන. තෙල් ගෑස් දෙකම මන්නාරමේ තියෙන්නෙ මුහුද යට කිලෝමීටර් 3 කටත් වඩා යටින්. එ් ගාණට drill කරන එක වුණත් කරන්න ලේසි වැඩක් නෙවෙයි. කරත් එළියට ගන්න යන වියදම, wastage එක මාර වැඩියි.
අනික දන්නවනෙ ඔය මුහුදෙ හැටි. ජෙප්පොත් මේක හොඳට දන්නවා අඩු ගාණෙ ගල් අඟුරු නැවක් ගේන්ඩවත් බෑ අවුරුද්දෙ මාස ගාණකට. එච්චර සැර මුහුදක් මැද්දෙ ඔය සේරම කරලා, extraction rig එක එ් සේරටම හරි යන්න හදන්නත් වෙනවා.
කිසිම දෙයක් බැරි නෑ හැබැයි සරලම කතාව වියදම හරිම වැඩියි. මුලින් විතරක් නෙවෙයි recurring cost එකත් මාරම වැඩියි.
සේරම කරල එළියට අරන් විකුණන්න ගියාම හද්දා පාඩුයි නම් මොකෙක්වත් එහෙම එකකට අත ගහන් නෑ. හැබැයි ජෙප්පොන්ට ඉතින් මේවා ප්රශ්න නෙවෙයි. ලපයා stage එකට නැගලා බයිලා ටිකක් ගැහුවාම මේම මේම තෙල් එනවා කියල හිතාගෙන ඉන්නෙ.![]()
තියෙනවා තමයි බං ඕන තරම්. හැබැයි අරන් විකුණලා ලාබයක් ගන්ඩ බැරි නම් කවුරුත් ගන්ඩ මහන්සි වෙන් නෑ. අපිට දුක හිතුණත් යථාර්ථය ඕං ඕකයි.
මොකද ඇඟිලි දෙකක් ඔබල චුට්ටක් ගැස්සුවාම බොර තෙල් එන් නෑනෙ. අවුරුදු ගාණක් මාර වියදමක් දරල ඕවට infrastructure හදන්ඩ ඕන. තෙල් ගෑස් දෙකම මන්නාරමේ තියෙන්නෙ මුහුද යට කිලෝමීටර් 3 කටත් වඩා යටින්. එ් ගාණට drill කරන එක වුණත් කරන්න ලේසි වැඩක් නෙවෙයි. කරත් එළියට ගන්න යන වියදම, wastage එක මාර වැඩියි.
අනික දන්නවනෙ ඔය මුහුදෙ හැටි. ජෙප්පොත් මේක හොඳට දන්නවා අඩු ගාණෙ ගල් අඟුරු නැවක් ගේන්ඩවත් බෑ අවුරුද්දෙ මාස ගාණකට. එච්චර සැර මුහුදක් මැද්දෙ ඔය සේරම කරලා, extraction rig එක එ් සේරටම හරි යන්න හදන්නත් වෙනවා.
කිසිම දෙයක් බැරි නෑ හැබැයි සරලම කතාව වියදම හරිම වැඩියි. මුලින් විතරක් නෙවෙයි recurring cost එකත් මාරම වැඩියි.
සේරම කරල එළියට අරන් විකුණන්න ගියාම හද්දා පාඩුයි නම් මොකෙක්වත් එහෙම එකකට අත ගහන් නෑ. හැබැයි ජෙප්පොන්ට ඉතින් මේවා ප්රශ්න නෙවෙයි. ලපයා stage එකට නැගලා බයිලා ටිකක් ගැහුවාම මේම මේම තෙල් එනවා කියල හිතාගෙන ඉන්නෙ.![]()
එක පාරක් හාරල බලලා නෑ කියපු එක මුන් අායෙ කරේ තියාගෙන යන එකනෙ ප්රස්නෙ. එදා ඉඳල අද වෙද්දි තෙල් මිලේ අමුතු වෙනසක් වෙලා නෑ ඩොලර් ගාණෙන් බැලුවම. ඔන්න ඩොලර් 200 විතර අවුරුදු 10 ක් විතර තියෙනවා නම් වෙනසක් වෙයි කියල හිතන්න පුළුවන්. එහෙම වෙන් නෑනෙ.
මැද පෙරදිගම තඩි යුද්ධයක් තියාගෙන, තෙල් අපනයනය කරන රුසියාවත් යුද්ධයක ඉද්දි පවා ඩොලර් 100 ක්වත් වෙන් නෑනෙ. අනික දැන් රටවල් කීයක් අලුතෙන් තමන්ගෙ exploration වැඩි කරලද?
ඔය සේරම එක්ක තව දශක ගාණකට market price බලලයි හරි හමන් කොම්පැණියක් තීරණ ගන්නෙ. මොකද අපිට අාතල් දෙන එක නෙවෙයිනෙ, උන්ගෙ බිස්නස් එක තියෙන්නෙ තමන්ගෙ shareholders ලට අවංකව ඉහළ return එකක් දෙන්න. ජෙප්පො පව් කියල මන්නාරම් බොක්කෙ උකහන්ඩ ගිහින් කොම්පැණියෙ bottom line එකට උකා ගන්ඩ උන් එන් නෑ.
කිව්වා වගේ බල්ලෙක්වත් ගන් නැති පාර මොකෙක් හරි හොර කොම්පැණියක් අටවලා, අපි උකහනවා කියල නියම අාතල් එකක් දීලා ගාණක් නම් කපාගෙන යයි බලහන්කො.හැබැයි පිළිගත් කොම්පැණියක් නම් අතවත් තියන් නෑ, එකම එක තෙල් බිංදුවක්වත් එළියට එන්නෙත් නෑ, 100% ෂුවර්.
ඔන්න වහල් කැඳ ජෙප්පො ටිකට හිල් ජංගි අන්දලා, stage එකේ ඉඳල කතාවක් පවත්වලා ගිහින් හාරපන් කියල දැම්මොත් නම් ලාබයක් ගන්ඩ පුළුවන් වෙයි.![]()
උඹලට හැමදාම කෙළවුණෙත්, ඉස්සරහට කෙළවෙන්නෙත් උන් එහෙම කරාට මුන් එහෙම කරන් නෑ කියල හිතපු එකෙන් බං. දවල් වැටුණ වලේ රෑ විතරක් නෙවෙයි, හතරැස් වලේ වැටුණට ඊට පස්සෙ රවුම් වලෙත් වැටිලම බලන්නෙ ඕන් ඕකයි. රවුම් වුණත් හතරැස් වුණත්, රෑ තිබ්බත් දවල් තිබ්බත් වල වලක්මයි කියල තේරුම් ගන්ඩ බැරි වියළි කලාපෙ මානසිකත්වය ඔය. එකම පිරමීඩෙ එක එක විදිහට ගෙනාවාම අායෙ අායෙ අහු වෙන්නෙ. එ්කත් ඔච්චරයි.![]()
Last edited:


