හායි මචන්ලා, අදත් වැදගත් දෙයක් අරගෙන ආවා.
කිරිපිටි ගණන් ගිහින්, ඒ ගාණටවත් කිසිම තැනක හොයා ගන්ඩ නෑ කියලා දන්නවානෙ. ඉතින් ගොඩක් අය fresh milk වලට හුරු වෙලා. ඒක ඇත්තටම අපේ රටට ලොකු වාසියක්. හැබැයි Highland කිරි පැකට් එක පහුවදා රු. 430 ක් කරා කියලා හැමෝම දඟලන්න ගත්තා.
මමත් මේ ගැන ටිකක් හොයලා බැලුවා. එතකොට දැන ගත්ත දේ තමයි මේ කියන්නෙ. කිරි දාලා එන carton එක ඇමරිකාවේ ජෝන් වෑන් වර්මර් කියලා ඩයල් එකක් හොයාගෙන තියෙන්නෙ. ඌයි, ඊට පස්සෙ ආයතන ගණනාවකුයි ඒක patent කරලා තියෙනවා. ඉතින් ඕක පාවිච්චි කරනවා නම් අනිවාර්යයෙන්ම නිෂ්පාදන ආයතනය ප්රමාණය අනුව උන්ට royalty ගෙවන්න ඕන.
මේ ප්රමාණය අනුව කියන දේ හරිම වැදගත්. පොඩියට කරන සමාගම්වලට මේක ප්රශ්නයක් නැහැ. හැබැයි Highland එකේ දැන් carton භාවිත කරන කිරි volume එක වැඩි නිසා උන්ට එකකට ගෙවන ගාණත් වැඩි කරන්න වෙලා. ඕකයි නිකන්ම මිල ඉහළ යන්න හේතුව.
ඉතින් ඇත්තටම කිරි ගොවියාට සල්ලි දීලා ගන්න කිරි ටික පැකට් කරලා අපිට විකුණනකොට highland එක පෙට්ටියට නිකන් ගෙවන්න ඕන. සිල්ලර මිල ගාණ වැටෙන්නෙ ඕකත් එක්ක. රටේ තත්ත්වය හොඳයි නම් හොඳ සොයා ගැනීමක් වෙනුවෙන් ගෙවන එක අවුලක් නැහැ. අනික carton එක ඇත්තටම ලොකු පහසුවක් ලැබෙන දෙයක්.
හැබැයි අපි ඇත්තටම මේ කාටත් අමාරු වෙලාවෙ අහක තියන පෙට්ටියකට ගෙව ගෙවා ඉන්න අවශ්යමද බං? ඔය මගුල නැතිව මේ පොලිතින් පැකට් එක ගත්තා නම් කිරි ලීටරයක් බාගෙට බාගයක්ම ලාබෙට ගන්න පුළුවන්. මේක ගැන එන්වයමැන්ටල් අවුලක් තියෙනවා නම් ප්රශ්නයක් නෑ, 430 ටම ගනින්.
Carton එකට වැඩිය පොඩි අපහසුතාවක් තියෙනවා තමයි. හැබැයි උඹලගෙ ගෙදර හිස් බෝතල් තියෙනවා නේද? Carton එක ගෙනත් තියෙන පහසුව පැත්තකට තියලා පැකට් එක කඩලා බෝතලේකට දා ගන්න විනාඩියක් වැය කරොත් මොන තරම් ඉතිරියක්ද බලහන්?
මේක highland එකට ප්රසිද්ධියේ කියන්න බැහැ. මොකද patent එක ගද්දි ගිවිසුමක් අත්සන් කරලා තියෙනවානෙ. හැබැයි පාරිභෝගික අපිට පුළුවන් අපි ගන්නෙ මොකක්ද කියලා තීරණය කරන්න. ලීටරයක් 430 ට ගන්නවාද, 256 ට ගන්නවාද කියන තීරණය තියෙන්නෙ තමන් අතේ.
ඉතින් පහසුව තකා බයිලා ගහනවා වෙනුවට මෙන්න මේ පැකට් එක ගන්න ඉගෙන ගනින්. ඒක උඹලටත් වාසියි, highland එකටත් වාසියි, අහිංසක කිරි ගොවියාටත් වාසියි. හැම රටෙන්ම ඇති තරම් royalty එකතු කරන කොම්පැණිවලට පොඩි පාඩුවක් වුණාදෙන්.
එහෙම නම් තවත් මේ වගේම වැදගත් දේකින් හමු වෙමු.
කිරිපිටි ගණන් ගිහින්, ඒ ගාණටවත් කිසිම තැනක හොයා ගන්ඩ නෑ කියලා දන්නවානෙ. ඉතින් ගොඩක් අය fresh milk වලට හුරු වෙලා. ඒක ඇත්තටම අපේ රටට ලොකු වාසියක්. හැබැයි Highland කිරි පැකට් එක පහුවදා රු. 430 ක් කරා කියලා හැමෝම දඟලන්න ගත්තා.
මමත් මේ ගැන ටිකක් හොයලා බැලුවා. එතකොට දැන ගත්ත දේ තමයි මේ කියන්නෙ. කිරි දාලා එන carton එක ඇමරිකාවේ ජෝන් වෑන් වර්මර් කියලා ඩයල් එකක් හොයාගෙන තියෙන්නෙ. ඌයි, ඊට පස්සෙ ආයතන ගණනාවකුයි ඒක patent කරලා තියෙනවා. ඉතින් ඕක පාවිච්චි කරනවා නම් අනිවාර්යයෙන්ම නිෂ්පාදන ආයතනය ප්රමාණය අනුව උන්ට royalty ගෙවන්න ඕන.
මේ ප්රමාණය අනුව කියන දේ හරිම වැදගත්. පොඩියට කරන සමාගම්වලට මේක ප්රශ්නයක් නැහැ. හැබැයි Highland එකේ දැන් carton භාවිත කරන කිරි volume එක වැඩි නිසා උන්ට එකකට ගෙවන ගාණත් වැඩි කරන්න වෙලා. ඕකයි නිකන්ම මිල ඉහළ යන්න හේතුව.
ඉතින් ඇත්තටම කිරි ගොවියාට සල්ලි දීලා ගන්න කිරි ටික පැකට් කරලා අපිට විකුණනකොට highland එක පෙට්ටියට නිකන් ගෙවන්න ඕන. සිල්ලර මිල ගාණ වැටෙන්නෙ ඕකත් එක්ක. රටේ තත්ත්වය හොඳයි නම් හොඳ සොයා ගැනීමක් වෙනුවෙන් ගෙවන එක අවුලක් නැහැ. අනික carton එක ඇත්තටම ලොකු පහසුවක් ලැබෙන දෙයක්.
හැබැයි අපි ඇත්තටම මේ කාටත් අමාරු වෙලාවෙ අහක තියන පෙට්ටියකට ගෙව ගෙවා ඉන්න අවශ්යමද බං? ඔය මගුල නැතිව මේ පොලිතින් පැකට් එක ගත්තා නම් කිරි ලීටරයක් බාගෙට බාගයක්ම ලාබෙට ගන්න පුළුවන්. මේක ගැන එන්වයමැන්ටල් අවුලක් තියෙනවා නම් ප්රශ්නයක් නෑ, 430 ටම ගනින්.
Carton එකට වැඩිය පොඩි අපහසුතාවක් තියෙනවා තමයි. හැබැයි උඹලගෙ ගෙදර හිස් බෝතල් තියෙනවා නේද? Carton එක ගෙනත් තියෙන පහසුව පැත්තකට තියලා පැකට් එක කඩලා බෝතලේකට දා ගන්න විනාඩියක් වැය කරොත් මොන තරම් ඉතිරියක්ද බලහන්?
මේක highland එකට ප්රසිද්ධියේ කියන්න බැහැ. මොකද patent එක ගද්දි ගිවිසුමක් අත්සන් කරලා තියෙනවානෙ. හැබැයි පාරිභෝගික අපිට පුළුවන් අපි ගන්නෙ මොකක්ද කියලා තීරණය කරන්න. ලීටරයක් 430 ට ගන්නවාද, 256 ට ගන්නවාද කියන තීරණය තියෙන්නෙ තමන් අතේ.
ඉතින් පහසුව තකා බයිලා ගහනවා වෙනුවට මෙන්න මේ පැකට් එක ගන්න ඉගෙන ගනින්. ඒක උඹලටත් වාසියි, highland එකටත් වාසියි, අහිංසක කිරි ගොවියාටත් වාසියි. හැම රටෙන්ම ඇති තරම් royalty එකතු කරන කොම්පැණිවලට පොඩි පාඩුවක් වුණාදෙන්.
එහෙම නම් තවත් මේ වගේම වැදගත් දේකින් හමු වෙමු.