තරහ පාලනය කිරීමට

hpalpola

Well-known member
  • මිනිස්සු විවිධාකාර ය. මේ විවිධාකාර මිනිසුන් අතර ජීවත්වන එක්තරා මිනිස් කොටසක් වන්නේ අනුන් නිසා තරහ ගන්නා අයයි. මොවුන් සමග සබඳතා පවත්වා ගැනීම පවා අපහසුය. අන්අයකුගේ හොඳ ක්‍රියාවක් වේවා නරක ක්‍රියාවක් වේවා ඔවුන් කිපෙයි. මේ බව දන්නා පිරිස ඒ පුද්ගලයා තරහ ගස්සා සතුටු වෙති. එය මා අනුමත නොකරමි. මදකට සිතා බලන්න. ඔබත් මෙවැනි අයෙක් ද? ඔබව තරහ ගැස්සීමට අන් අයට හැකියාව පවතිනවා ද? එසේ නම් ඔබ ප්‍රවේශම් විය යුතු බව මා කියමි.

    ඔබත් මෙවැනි අයකු නම් ඉන් මිදීමට කටයුතු කරන්න. මන්දයත්, ඔබව පිච්චීමට අන් අයට හැකි නිසාවෙනි. පිච්චෙන විට සතුටක් හෝ සැපක් දැනේවි යැයි මා නොසිතමි.

    තරහ නැති කර ගැනීමට හෝ පාලනය සඳහා හේතු විය හැකි කරුණු කීපයක් මා උගන්වමි. කැමැත්තෝ අසත්වා.

    1. තරහව යනු අකුසලයකි. ද්වේශයේ එක් ආකාරයකි. ද්වේශය අකුසල මූලයක් බව බුද්ධ දේශනාවයි. බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කරන්නේ වෛරයෙන් වෛරය නොසන්සිඳෙන බවත්, අවෛරයෙන් ම වෛරය සන්සිඳෙන බවත් ය. සියළු බුදුවරයන් දේශනා කරන්නේ පවෙන් වැලකී කුසලයේ යෙදීමයි. ඉතින් ඔබට බුද්ධ වචනය අනුගමනය කිරීමට අවශ්‍ය නම් තරහව අතහැරීමට සිදු වේ.

    2. තරහව පාලනය කිරීමේ හොඳම ක්‍රමයක් වන්නේ මෛත්‍රිය වැඩීමයි. ඔබට තරහ පාලනය කිරීමට හිතෙන්නේ නම් එනිසා බිය නැතිව මෛත්‍රිය පුහුණු කරන්න.

    3. සිහිය පිහිටුවා ගැනීම නැත්නම් සතිමත් බව ද තරහ පාලනය කිරීමට හොඳ උපක්‍රමයකි. සිහිය ඇති විට තරහ ඇති වන අවස්ථාවේදී හිතේ තරහව ඇති වූ බව අවබෝධ වෙයි. බොහෝ අවස්ථාවල තරහව ආ බව අපිට අවබෝධ වෙන්නේ තරහව හේතුවෙන් යම් ක්‍රියාවක් කිරීමෙන් පසුව ය. ඉතින් එයට පෙර එනම් තරහ ඇති වූ විටම දැනගත් විට ඒ ඔස්සේ කටයුතු කිරීමෙන් වැලකීමට හැකියාව ලැබේ.

    4. සමාව දීමේ ගතිය පුරදු කිරීම සමහරුන්ට අපහසු කාර්යයකි. වසර ගණනකට පෙර සිදු වූ ක්‍රියාවක් හේතුවෙන් තරහ බැඳ ගෙන සිටින්නෝ වෙති. නමුත් සමාව දීම පුරුදු කරන්නාට එවැනි තත්ත්වයක් උදාවන්නේ නැත. එනිසා සමාව දීම පුරුදු කිරීම ද තරහව පාලනයට උපක්‍රමයකි.

    5. අනිත්‍යතාවය පිළිබඳව අවබෝධයක් ලබා ගැනීම ද තරහව පාලනය කිරීමට උපක්‍රමයකි.

    6. බුදු දහමේ ඉගැන්වෙන කර්මය ගැන ඔබගේ අවබෝධය දියුණු වන විට තරහව ද ක්‍රමයෙන් දුර්වල වේ. මෙනිසා කර්මය ගැන හැදෑරීම ද තරහව පාලනය සඳහා ඇති උපක්‍රමයකි.

    7. උපේක්ෂාව බ්‍රහ්ම විහාර ධර්ම වලින් එකකි. තමුන්ට ලැබෙන අත්දැකීම් දෙස උපේක්ෂාවෙන් බැලීමට පුරදු වන විට ද තරහව පාලනය කිරීමට හැකියාව ලැබේ.

    මේ තරහව නැති කිරීම සඳහා හෝ පාලනය සඳහා උපක්‍රම කිහිපයක් පමණි. එය එක්වරම කල හැකි නොවේ. මේවා පුහුණු කරන විට ක්‍රමිකව ලැබිය හැකි ප්‍රතිඵලයකි. ඉතින් ඔබටත් තරහ යන්නේ නම් හා ඔබටත් තරවහ පාලනය කිරීමට හෝ නැති කිරීමට අවැසි යැයි හිතෙන්නේ නම් මේවා පුහුණු කර බලන්න.
     

    හෙළයෙක්

    Well-known member
  • Apr 26, 2014
    43,617
    88,040
    113
    . බුදු දහමේ ඉගැන්වෙන කර්මය ගැන ඔබගේ අවබෝධය දියුණු වන විට තරහව ද ක්‍රමයෙන් දුර්වල වේ. මෙනිසා කර්මය ගැන හැදෑරීම ද තරහව පාලනය සඳහා ඇති උපක්‍රමයකි.
    :love:
    :love: :love: :love:
     
    • Like
    Reactions: NRTG

    hpalpola

    Well-known member
  • Ne denaganna one biwwama apaye yanawada kiyala

    බුදු දහමට අනුව කෙනෙක් අපායගාමී නොවන්නේ සෝවාන් මාර්ගඵල තත්ත්වයට පත්වූවොතින් පමණයි. එසේ නොවන තාක් සතර අගතියෙ ඉපැදීමේ හැකියාව ඒ පුද්ගලයාට තියෙනවා. සෝවාන් මාර්ගඵල ලාභියාගේ සීලය කැඩෙන්නෙ නැහැ. ගිහියෙකුගේ පැත්තෙන් ගත්තොත් සීලය කියන්නෙ පංචසීලය. එයට මත්පැන්, මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතාවෙන් වැලකීම ඇතුළත් වෙනවා. යම් කෙනෙක් මත්පැන්, මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතා කරනවා නම් ඔහුගේ සීලයේ හිස් තැනක් තියෙනවා. එය පිරිසිදු කර ගන්නා තෙක් ඔහුට සීලය සම්පූර්ණ කර ගන්න බැහැ. සීලය සම්පූර්ණ නොවන තාක් ඒ පුද්ගලයාට සෝවාන් මාර්ග ඵල ලබන්න බැහැ. සෝවාන් මාර්ගඵල ලබන තෙක් අපායගාමී නොවේයැයි කීමේ හැකියාවක් නැහැ.
     

    sinhawanshaya

    Well-known member
  • Jul 28, 2024
    5,642
    4,812
    113
    බුදු දහමට අනුව කෙනෙක් අපායගාමී නොවන්නේ සෝවාන් මාර්ගඵල තත්ත්වයට පත්වූවොතින් පමණයි. එසේ නොවන තාක් සතර අගතියෙ ඉපැදීමේ හැකියාව ඒ පුද්ගලයාට තියෙනවා. සෝවාන් මාර්ගඵල ලාභියාගේ සීලය කැඩෙන්නෙ නැහැ. ගිහියෙකුගේ පැත්තෙන් ගත්තොත් සීලය කියන්නෙ පංචසීලය. එයට මත්පැන්, මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතාවෙන් වැලකීම ඇතුළත් වෙනවා. යම් කෙනෙක් මත්පැන්, මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතා කරනවා නම් ඔහුගේ සීලයේ හිස් තැනක් තියෙනවා. එය පිරිසිදු කර ගන්නා තෙක් ඔහුට සීලය සම්පූර්ණ කර ගන්න බැහැ. සීලය සම්පූර්ණ නොවන තාක් ඒ පුද්ගලයාට සෝවාන් මාර්ග ඵල ලබන්න බැහැ. සෝවාන් මාර්ගඵල ලබන තෙක් අපායගාමී නොවේයැයි කීමේ හැකියාවක් නැහැ.
    Drink ekak daala kaatawath karadarayak nathuwa paththakata wela athal eke movie ekak balana ekath waradida?
     

    hpalpola

    Well-known member
  • Drink ekak daala kaatawath karadarayak nathuwa paththakata wela athal eke movie ekak balana ekath waradida?
    යාළුවා මත්පැන් මත්ද්‍රව්‍ය පාවිච්චි කරලා කාටවත් කරදර කරනවද නැද්ද කියන එක අදාළ නැහැ සීලයට. සරලවම කියනවා නම් ඔයාට හිතෙනවා නම් ඔයාගේ ක්‍රමය හොඳයි කියලා ඒක කරන්න. බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කළ මාර්ගය අනුගමනය කරන්න ඕනා කියලා හිතෙනවා නම් ඒ මාර්ගය පුහුණු කරන්න. බුදු දහම පිළිපැදීම කෙනෙක්ට අනිවාර්යය නැහැ.
     

    Emios

    Well-known member
  • Dec 10, 2009
    66,239
    57,493
    113
    යාළුවා මත්පැන් මත්ද්‍රව්‍ය පාවිච්චි කරලා කාටවත් කරදර කරනවද නැද්ද කියන එක අදාළ නැහැ සීලයට. සරලවම කියනවා නම් ඔයාට හිතෙනවා නම් ඔයාගේ ක්‍රමය හොඳයි කියලා ඒක කරන්න. බුදුරජාණන්වහන්සේ දේශනා කළ මාර්ගය අනුගමනය කරන්න ඕනා කියලා හිතෙනවා නම් ඒ මාර්ගය පුහුණු කරන්න. බුදු දහම පිළිපැදීම කෙනෙක්ට අනිවාර්යය නැහැ.
    Katawath karadatayak netuwa Drink ekak demmama apaye yanne mona hetuwa hindada.sihiya adu wena hindada
     

    hpalpola

    Well-known member
  • Katawath karadatayak netuwa Drink ekak demmama apaye yanne mona hetuwa hindada.sihiya adu wena hindada
    එක නිදසුනක් කියන්නම්.

    “ශාරීපුත්‍රය, ශික්‍ෂා පද පසෙක්හි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇති උතුම් සිතෙහි හටගත්තාවූ මේ ආත්මයෙහි සැප විහරණ සතරක් කැමති පරිදි ලබන්නාවූ, පහසුවෙන් ලබන්නාවූ, බහුලව ලබන්නාවූ යම්කිසි සුදු වස්ත්‍ර හඳනා ගිහියෙකු දන්නහුද, හෙතෙම කැමතිවනු ලබන්නේ ක්‍ෂවූ නිරය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ තිරිසන් යෝනිය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ ප්‍රේත අපාය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ සැප නැත්තාවූ, දුකට පිළිසරණවූ නපුරුසේ පතිතවීම් ඇත්තේ වෙමියි. ‘මම නපුරුසේ පතිතවන ස්වභාව නැත්තේ නියතවූ සම්බෝධිය පිහිට කොට ඇත්තේ සෝවාන්වූයේ වෙමි’ යි තෙමේම තමන් ප්‍රකාශ කරන්නේය.

    “කවර නම් ශික්‍ෂාපද පසෙක්හි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇත්තේ වේද යත්? ශාරීපුත්‍රය, මේ ශාසනයෙහි ආර්‍ය්‍ය ශ්‍රාවක තෙම කවර පසකින්ද යත්? ප්‍රාණඝාතයෙන් වැළකුණේ වේද, අදත්තාදානයෙන් වැළකුණේ වේද, කාමමිත්‍ථ්‍යාචාරයෙන් වැළකුණේ වේද, මුසාවාදයෙන් වැළකුණේ වේද, මදයට හා ප්‍රමාදයට කරුණුවූ රහමෙර පානයෙන් වැළකුණේ වේද, යන පසිනි. මේ ශික්‍ෂා පද පසෙහි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇත්තේ වෙයි.

    බලන්න ගිහි ව්‍යාකරණ සූත්‍රය
     

    sinhawanshaya

    Well-known member
  • Jul 28, 2024
    5,642
    4,812
    113
    එක නිදසුනක් කියන්නම්.

    “ශාරීපුත්‍රය, ශික්‍ෂා පද පසෙක්හි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇති උතුම් සිතෙහි හටගත්තාවූ මේ ආත්මයෙහි සැප විහරණ සතරක් කැමති පරිදි ලබන්නාවූ, පහසුවෙන් ලබන්නාවූ, බහුලව ලබන්නාවූ යම්කිසි සුදු වස්ත්‍ර හඳනා ගිහියෙකු දන්නහුද, හෙතෙම කැමතිවනු ලබන්නේ ක්‍ෂවූ නිරය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ තිරිසන් යෝනිය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ ප්‍රේත අපාය ඇත්තේ, ක්‍ෂයවූ සැප නැත්තාවූ, දුකට පිළිසරණවූ නපුරුසේ පතිතවීම් ඇත්තේ වෙමියි. ‘මම නපුරුසේ පතිතවන ස්වභාව නැත්තේ නියතවූ සම්බෝධිය පිහිට කොට ඇත්තේ සෝවාන්වූයේ වෙමි’ යි තෙමේම තමන් ප්‍රකාශ කරන්නේය.

    “කවර නම් ශික්‍ෂාපද පසෙක්හි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇත්තේ වේද යත්? ශාරීපුත්‍රය, මේ ශාසනයෙහි ආර්‍ය්‍ය ශ්‍රාවක තෙම කවර පසකින්ද යත්? ප්‍රාණඝාතයෙන් වැළකුණේ වේද, අදත්තාදානයෙන් වැළකුණේ වේද, කාමමිත්‍ථ්‍යාචාරයෙන් වැළකුණේ වේද, මුසාවාදයෙන් වැළකුණේ වේද, මදයට හා ප්‍රමාදයට කරුණුවූ රහමෙර පානයෙන් වැළකුණේ වේද, යන පසිනි. මේ ශික්‍ෂා පද පසෙහි සංවරවූ කර්‍මාන්ත ඇත්තේ වෙයි.

    බලන්න ගිහි ව්‍යාකරණ සූත්‍රය
    Owa therena basawen pahadila kara nam thamai honda (in layman's terms)
     

    Brandy2020

    Well-known member
  • May 15, 2018
    18,298
    22,825
    113
    තරහා යනවා නම් වාහනයක් එලවන්න කොළඹ දී.... ටික කාලෙකින් තරහා යන එක අඩු වෙනවා