තිස්සය ආයෙ කෙබර කෙලල කිච වෙලා කියන්නෙ ඇත්තද බං

bravehearts

Well-known member
  • Sep 5, 2014
    4,039
    4,918
    113
    අසාමාන්‍ය හැකියාවක් ඇති පුංචි ඩාවින් නමින් තිස්ස සර් class එකකට ළමයෙක් ගෙන්වා කරන වීඩියෝවක් මගේ මිතුරන් කිහිප දෙනෙක්ම මට එවපු නිසා මම බැලුවා (මේ වෙනකොට 5 දෙනෙක් එව්වා). ඒ බොහොමයක් දෙනා ඒක එව්වෙ තරමක් සැක සහිත බව නිසා. මට මැණික් ගැන කිසිම දැනුමක් නැති නිසා ඒ ගැන වචනයක්වත් කියන්න බෑ. මගේ දැනුම තියෙන්නේ උරඟයින් සහ උභයජීවීන් සහ තරමක් දුරට මිරිදිය මත්ස්‍යයන් පිළිබඳව. සමනළයින්, පක්ෂීන් ගැන සාමාන්‍ය දැනුමක් තියෙන්නේ ඒවා ගැන හදාරන යාළුවන් අශ්‍රය කිරීම නිසා පමණයි. නමුත් ඒ සුළු දැනුමෙන් පමණක් වූවත් මේ ළමයා කියපු දේවල් වලින් අති බහුතරයක් බොරු සහ එවෙලේ හදපුවා කියලා තේරුණා. මට උදාහරණ කීපයක් දක්වන්න පුලුවන් මේක තේරුම් යන්න, field එකේ අයටනම් මේ ටික දැක්කම තේරෙයි කොච්චර අවුල්ද කියන එක.
    සමනල්ලු ගැන කියද්දි මෙයා කියපු මුල්ම කාරණයක් තමයි "ලෙපිඩොප්ටෙරාවන් aircrafting civilization එකකට පලවෙනියට මේවා වෙච්ච species එක මෙයාලා තමයි" කියලා කියනවා. පලවෙනි කාරණය lepidoptera කියන්නේ order එකක්, species, genus, family ඔක්කොටම උඩ තියෙන්නේ. ඒවට අපි species කියන්නේ නෑ. ඊට අමතරව aircraftung civilization වගේ ජනාවාස කියලා හඳුන්වන්නේ නෑ සතුන් ගැන කතා කරද්දී. හරි ඒවා සරල වැරදීමක් කියලා හිතමුකෝ, එහෙම බැලුවත් factually මේක සම්පූර්ණයෙන් වැරදියි, පළවෙනියටම ෆොසිල සාධන හම්බෙන ඉන්සෙක්ටාවන් වෙන්නේ Palaeodictyoptera කියන දැනට වඳව ගොස් ඇති order එකක කෘමීන්.
    ඊට පස්සේ මම note කරපු දේ තමයි මේ ළමයා එවෙලේ scientific name හදලා කියනවා. සාමන්‍යෙන් අපේ field එකේ කවුරුත් scientific name අමුතුවෙන් මතක තියාගන්න යන්නේ නෑ. උරඟයින්, උභයජීවීන් වගේ විද්‍යාතමක නම සුලබ නමට වඩා පහසුවෙන් මතක තියාගන්න පුලුවන් නිසා ඒවා use වෙලාම මතක තියෙනවා. කුරුල්ලෝ සහ සමනලයො සම්බන්ධව ඉගෙනගන්න hardcore කට්ටිය පවා common name පාවිච්චි කරන්නේ. මොකද සාමාන්‍යයෙන් එක එක සතාට එක එක genus තියෙන නිසා ඊට වඩා common name ලේසියි. දැන් මේ ළමයා සමනළයින්ට පවා scientific name කියන නිසා මම නිකමට check කරා ඒවා. මෙයා sri lankan rose ට genus name එක විතරයි දෙන්නේ, ඒ Nymphofaciola කියලා (ඇත්ත නම Patchliopta jophon, අඩුම rhyme වෙන්නේවත් නැ මෙයා කියපු එක). ඊට පස්සේ මෙයා blue bottle සමනළයෙක් පෙන්නලා කියනවා ලංකාවට ආවේණික සමනළයෙක් කියලා. සමනළයින් ගැන ඉතාම සුළු දැනුමක් තියෙන මම පවා දන්නවා blue bottle endemic නෑ කියන එක (ලංකාවේ සමනළයින්ගෙන් සුළු සංඛ්‍යාවයි ආවේණික). ඒ කියන්නේ මෙයා සමනලයෝ ගැන basic වත් දන්න කෙනෙක් නෙවෙයි. ඊට පස්සෙ උගේ scientific name එකට Pappiloinedes grafficalis ලෙස දක්වනවා (search කරලා බැලුවාම ඇත්ත නම Graphium sarpedon, මෙයා family name එකයි genus name එකයි එකතු කරලා අමුතු එකක් හදලා)
    ඊට පස්සෙ මෙයා මාලු ගැන කියපුවා බැලුවාම powder brown tang කියන මත්ස්‍යයා hotposticle index එකට අනුව සත්තු 100ක් විතරක් ඉන්න ඉතා දුර්ලභ මාළුවෙක් විදියට හඳුන්වනවා (මම තවම දන්නේ නෑ මේ නමින් තියෙන index එකක් ගැන. දන්න කෙනෙක් ඉන්නවනම් කියන්න. බොහෝ විට මෙයාගෙම creation එකක් වෙන්නැති). අපි සාමන්‍යෙන් සතුන්ගේ තර්ජිත භාවය බලන්නේ IUCN රතු දත්‍ත පොතෙන්. Search කරාම ඒකට අනුව මෙයා අඩු තැකීමක් ඇති කාණ්ඩයේ Least concern. සරලව කිව්වොත් අපේ වැටවල් වල ඉන්න ගරා කටුස්සොයි, ගෙවල්වලට එන කපුටොයි පවා මේ least concern කාණ්ඩයට වැටෙන්නේ. ඔය කියන විදියට සත්තු 100ක් විතරක් ඉන්නවනම් වැටෙන්න ඕනෙ critically endangered කාණ්ඩයට.ඊට පස්සේ මේ මාළුවා red barrier reef එකේ ඉන්නවා කියලා කියන්නේ. සාමාන්‍යයෙන් red sea එකේ coral barrier reef ලෙස හඳුන්වන්නේ නෑ. Great barrier reef එක වැරදුනා වෙන්න පුලුවන්. කොහොම උනත් මේ මාලුවා red sea එකේ හෝ great barrier reef කියන දෙකෙන් එකකවත් ඉන්න මාළුවෙක් නෙවෙයි
    🤐


    🤐


    🤐

    .
    ඊටපස්සෙ කලින් skip කරලා ගිය කුරුල්ලෝ ගැන කොටසත් මම ආයේ බැලුවා. ඒකේත් පටන්ගත්ත තැන ඉඳන් බොරු තියෙන්නේ. මෙයා පටන්ගත්ත ගමන් trinidad scarlet ibis කෙනෙක් ගැන කියලා මේ සතා ට්‍රිනිඩැඩ් සහ ටොබෑගෝ දූපත් වලට ආවේණිකයි කියනවා. ඇත්තටම trinidad scarlet ibis කියලා වෙනම විශේෂයක් හෝ උප විශේෂයක් නෑ. ඉන්නේ scarlet ibis. ඌ දකුණු ඇමෙරිකාවේ රටවල් ගණනාවක ඉන්නවා. ට්‍රිනිඩැඩ් ටොබැගෝ වලට ආවේණික නෑ කොහොමටවත්. හැබැයි ට්‍රිනිඩැඩ් වල national bird කියපු කතාව හරි (මෙයාගේ කතාවේ කලාතුරකින් වෙන දෙයක් මේක) ඊට පස්සේ හොදම දේ මෙයා scientific name එක විදියට Imphofaciola obteterans වගේ නමක් දෙනවා (ඇත්ත නම Eudocimus ruber, ළඟින්වත් යන්නේ නෑ). හැබැයි මෙයා Sri Lankan rose සමනළයාට දීපු Nymphofaciola කියන එයාගේම නිර්මාණයට ගොඩක් සමානයි නේද? මෙයා මීට අමතරව මෙයා කියනවා "scarlet ibis ගේ subspecies 3ක් ඉන්නවා මෙතන ඉන්නේ bar tailed trinidad scarlet ibisගේ පිහාට්ටක්" කියලා කියනවා. මම search කරලා බැලුවා. Scarlet ibis ට කිසිම උපවිශේෂයක් නෑ. Bar tailed trinidad scarlet ibis කියන්නේ මෙයා එවෙලේ ගොතපු අමු බොරු නමක්.
    ඊට පස්සේ මෙයා scarlet macaw කියන ප්‍රසිද්ධ කුරුල්ලා ගැන කතා කරනවා. Honduras වල national bird කියනවා. ඒක ඇත්ටක්. ඊට පස්සෙ තමයි බොරු ටික පටන්ගන්නේ. "මේ සතා අයත් වන්නේ Gocamia කියන genus එකට. Gocamia dirojens කියන scientific name එකෙන් හඳුන්වන්නේ" කියලා මෙයා කියනවා(ඇත්ත නම Ara macao, මෙයා කියපු එකට ළඟින්වත් යන්නේ නෑ. අනික ලේසියෙන් මතක හිටින නම්ක්
    😋

    ). ඊට පස්සේ මෙයා scarlet macaw ගේ subspecies 23ක් ඉන්නවා, එකක් Jamaica වලට endemic කියනවා. මම search කරලා බැලුවාම Ara macao macao සහ Ara macao cyanopterus කියන උපවිශේෂ දෙක විතරයි ඉන්නේ. ඊට අමතරව ජැමෙයිකාවේ වර්තමානයේ එක මැකෝ විශේෂයක්වත් වාර්තා වෙන්නේ නෑ, වඳව ගියා ලෙස සැලකෙන විශේෂ නම් ඉන්නවා.
    මීට පස්සෙ මෙයා අපේ සාමාන්‍ය දැනුම පවා අභියෝගයට ලක් කරමින් මොණරෙක්ගේ පිහාට්ටක් පෙන්නලා "මේ ඉන්නේ great Indian blue peacock, මෙයාට white glossal pead peacock කියලත් කියනවා. ඔයාලට ලංකාවේ එකා වගේ පෙනුනට මේ ඉන්නේ borneo දූපත් වල ඉන්න විශේෂය, මෙයා borneo දුපතේ ජාතික පක්ෂියා, ලංකාවේ කිසිම collection එකක නෑ දුර්ලබයි" කියලා. Borneo වල ජාතික පක්ෂියා Rhinoceros hornbill. මෙයා මේ කියන නම් වලින් මොණරෙක් නෑ. හැබැයි ලංකාවේ ඉන්න Indian pea fowl නම් ඉන්නවා. සරලව කිව්වොත් මෙයා මොණර පිහාට්ටක් පෙන්නලා, නෑ මේ ලංකාවේ මොණරා නෙවෙයි කියලා බොරු ගොඩක් අතාරිනවා.
    මේක කියවන අයට පැහැදිලි ඇති මෙතන කොතරම් ප්‍රෝඩාවක් යනවද කියලා. ඇත්තටම මෙයාකරන්න උත්සහා දැරුවේ සාමාන්‍ය අයට නොතේරෙන්න බර ඉංග්‍රීසි වචන, ටෙක්නිකල් ටර්ම්ස්, විද්යාත්මක නම් භාවිතා කරමින් කතාවක් කරන එක. ඒ බහුතරයක් technical term වරද්දමින් සහ තමන්ම නිර්මාණය කරමින්. තිස්ස සර් මේ subject ගැන දන්නේ නැති නිසා එයත් මේක බලපු බහුතරේ වගේ රැවටෙන්න ඇති. මේ ඔක්කොම පැහදිලි කිරීම කලේ මෙයාට මඩ ගහන්නවත් ඊර්ෂ්‍යාවට වට්ටන්නවත් නෙවෙයි. පේන fact ඒ විදියට පෙන්නපු එක කරේ. එහෙම නැතුව මේ තරම් අවුල් ප්‍රකාශ ගොඩක් අවුල් කියලා දැන දැනම කටවහන් ඉන්නවනම් ඒකයි වැරදි. ඔහුත් දැනගන්න ඕනෙ ප්‍රසිද්ධ වේදිකාවක ගොත ගොත කියලා බහුතරේයක් අන්දන්න පුලුවන් වුනාට subject එක ගැන සාමන්‍ය දැනුමක් හෝ තියෙන කෙනෙක් දැක්කොත් ඕක backfire වෙනවා කියලා. ඩාවින් කියන්නේ නිහතමානි, science වලට කැපවුණ විද්‍යාඥයෙක්. මොහුව ඔහුට සමාන කිරීම ප්‍රතිවිරුද්ධ ලක්ෂණ ඇති දෙන්නෙක් සමාන කරනවා වගේ. අවසාන වශයෙන් මට කියන්න තියෙන්නෙ මොහුගේ අසාමාන්‍ය හැකියාව වෙන්නේ නොදන්න audience එකක් ඉස්සරහ එවෙලේ හද හද කියන එක. මීට අමතරව පිහාටු එකතුව සහ ඇඳපු චිත්‍ර මෙයාගේනම් ඒවා ඇත්තටම ලස්සනයි. එතනින් නැවතිලා අර වගේ කතා නොකිය ඉන්න තිබ්බේ genuine කෙනෙක් වගේ. Gem ගැන මගේ කිසිම දැනුමක් නෑ. ඒ ගැන දන්න කෙනෙක් සමහර විට ඒකෙ කරුණුත් අමු බොරු කියලා කියන්න බැරි කමක් නෑ
    🤐



    unnamed sss(1).jpg



    unnamessd (1).jpg



    copied from facebook - -HerpSL



     

    Champ HB

    Well-known member
  • Oct 5, 2012
    5,861
    6,995
    113
    අපේ දිහෑ
    අරූ ඇවිත් කෙබර කෙලලා මූවත් ගොනාට අන්දලා ගිය එකට අපි තමා දැන් පලි.....
    මුගෙත් කැම්‍රි ලොජික් තමා තියෙන්නෙ 😂😂😂
     

    thushana

    Well-known member
  • Jun 19, 2010
    10,626
    6,360
    113
    Gemmology patta Boru kiwwe.anikwath ahema athi.u ge brain capacity 1k nam thiyanwa Google karala igena ganna hamadema Hari na.
     
    • Like
    Reactions: Stimulus mind

    lovethebomb

    Well-known member
  • Apr 18, 2015
    4,797
    9,183
    113
    ඔයාල වගේ කුහකයො හැමදාම කලේ අලුතෙන් දෙයක් හිතන අයව හෑල්ලුවට ලක් කරන එකනෙ. මට නම් ඒ ළමය නැවුම් අත්දැකීමක් ගෙනත් දුන්නා. ඒ ළමය කිව්ව ඉංග්‍රීසි වචන වල ඉඳන් අලුත්. මම කොහෙවත් අහල තිබුනෙ නැති වචන තමයි එයා පාවිච්චි කලේ සමහර ඒව ඩික්ෂනරිවලත් නෑ. හොඳ මොළයක් කරුමෙට ජෙප්පො ඉන්න රටක ඉපදිලා.
     

    lahiru504

    Well-known member
  • May 13, 2012
    677
    406
    63
    gampaha
    අසාමාන්‍ය හැකියාවක් ඇති පුංචි ඩාවින් නමින් තිස්ස සර් class එකකට ළමයෙක් ගෙන්වා කරන වීඩියෝවක් මගේ මිතුරන් කිහිප දෙනෙක්ම මට එවපු නිසා මම බැලුවා (මේ වෙනකොට 5 දෙනෙක් එව්වා). ඒ බොහොමයක් දෙනා ඒක එව්වෙ තරමක් සැක සහිත බව නිසා. මට මැණික් ගැන කිසිම දැනුමක් නැති නිසා ඒ ගැන වචනයක්වත් කියන්න බෑ. මගේ දැනුම තියෙන්නේ උරඟයින් සහ උභයජීවීන් සහ තරමක් දුරට මිරිදිය මත්ස්‍යයන් පිළිබඳව. සමනළයින්, පක්ෂීන් ගැන සාමාන්‍ය දැනුමක් තියෙන්නේ ඒවා ගැන හදාරන යාළුවන් අශ්‍රය කිරීම නිසා පමණයි. නමුත් ඒ සුළු දැනුමෙන් පමණක් වූවත් මේ ළමයා කියපු දේවල් වලින් අති බහුතරයක් බොරු සහ එවෙලේ හදපුවා කියලා තේරුණා. මට උදාහරණ කීපයක් දක්වන්න පුලුවන් මේක තේරුම් යන්න, field එකේ අයටනම් මේ ටික දැක්කම තේරෙයි කොච්චර අවුල්ද කියන එක.
    සමනල්ලු ගැන කියද්දි මෙයා කියපු මුල්ම කාරණයක් තමයි "ලෙපිඩොප්ටෙරාවන් aircrafting civilization එකකට පලවෙනියට මේවා වෙච්ච species එක මෙයාලා තමයි" කියලා කියනවා. පලවෙනි කාරණය lepidoptera කියන්නේ order එකක්, species, genus, family ඔක්කොටම උඩ තියෙන්නේ. ඒවට අපි species කියන්නේ නෑ. ඊට අමතරව aircraftung civilization වගේ ජනාවාස කියලා හඳුන්වන්නේ නෑ සතුන් ගැන කතා කරද්දී. හරි ඒවා සරල වැරදීමක් කියලා හිතමුකෝ, එහෙම බැලුවත් factually මේක සම්පූර්ණයෙන් වැරදියි, පළවෙනියටම ෆොසිල සාධන හම්බෙන ඉන්සෙක්ටාවන් වෙන්නේ Palaeodictyoptera කියන දැනට වඳව ගොස් ඇති order එකක කෘමීන්.
    ඊට පස්සේ මම note කරපු දේ තමයි මේ ළමයා එවෙලේ scientific name හදලා කියනවා. සාමන්‍යෙන් අපේ field එකේ කවුරුත් scientific name අමුතුවෙන් මතක තියාගන්න යන්නේ නෑ. උරඟයින්, උභයජීවීන් වගේ විද්‍යාතමක නම සුලබ නමට වඩා පහසුවෙන් මතක තියාගන්න පුලුවන් නිසා ඒවා use වෙලාම මතක තියෙනවා. කුරුල්ලෝ සහ සමනලයො සම්බන්ධව ඉගෙනගන්න hardcore කට්ටිය පවා common name පාවිච්චි කරන්නේ. මොකද සාමාන්‍යයෙන් එක එක සතාට එක එක genus තියෙන නිසා ඊට වඩා common name ලේසියි. දැන් මේ ළමයා සමනළයින්ට පවා scientific name කියන නිසා මම නිකමට check කරා ඒවා. මෙයා sri lankan rose ට genus name එක විතරයි දෙන්නේ, ඒ Nymphofaciola කියලා (ඇත්ත නම Patchliopta jophon, අඩුම rhyme වෙන්නේවත් නැ මෙයා කියපු එක). ඊට පස්සේ මෙයා blue bottle සමනළයෙක් පෙන්නලා කියනවා ලංකාවට ආවේණික සමනළයෙක් කියලා. සමනළයින් ගැන ඉතාම සුළු දැනුමක් තියෙන මම පවා දන්නවා blue bottle endemic නෑ කියන එක (ලංකාවේ සමනළයින්ගෙන් සුළු සංඛ්‍යාවයි ආවේණික). ඒ කියන්නේ මෙයා සමනලයෝ ගැන basic වත් දන්න කෙනෙක් නෙවෙයි. ඊට පස්සෙ උගේ scientific name එකට Pappiloinedes grafficalis ලෙස දක්වනවා (search කරලා බැලුවාම ඇත්ත නම Graphium sarpedon, මෙයා family name එකයි genus name එකයි එකතු කරලා අමුතු එකක් හදලා)
    ඊට පස්සෙ මෙයා මාලු ගැන කියපුවා බැලුවාම powder brown tang කියන මත්ස්‍යයා hotposticle index එකට අනුව සත්තු 100ක් විතරක් ඉන්න ඉතා දුර්ලභ මාළුවෙක් විදියට හඳුන්වනවා (මම තවම දන්නේ නෑ මේ නමින් තියෙන index එකක් ගැන. දන්න කෙනෙක් ඉන්නවනම් කියන්න. බොහෝ විට මෙයාගෙම creation එකක් වෙන්නැති). අපි සාමන්‍යෙන් සතුන්ගේ තර්ජිත භාවය බලන්නේ IUCN රතු දත්‍ත පොතෙන්. Search කරාම ඒකට අනුව මෙයා අඩු තැකීමක් ඇති කාණ්ඩයේ Least concern. සරලව කිව්වොත් අපේ වැටවල් වල ඉන්න ගරා කටුස්සොයි, ගෙවල්වලට එන කපුටොයි පවා මේ least concern කාණ්ඩයට වැටෙන්නේ. ඔය කියන විදියට සත්තු 100ක් විතරක් ඉන්නවනම් වැටෙන්න ඕනෙ critically endangered කාණ්ඩයට.ඊට පස්සේ මේ මාළුවා red barrier reef එකේ ඉන්නවා කියලා කියන්නේ. සාමාන්‍යයෙන් red sea එකේ coral barrier reef ලෙස හඳුන්වන්නේ නෑ. Great barrier reef එක වැරදුනා වෙන්න පුලුවන්. කොහොම උනත් මේ මාලුවා red sea එකේ හෝ great barrier reef කියන දෙකෙන් එකකවත් ඉන්න මාළුවෙක් නෙවෙයි
    🤐


    🤐


    🤐

    .
    ඊටපස්සෙ කලින් skip කරලා ගිය කුරුල්ලෝ ගැන කොටසත් මම ආයේ බැලුවා. ඒකේත් පටන්ගත්ත තැන ඉඳන් බොරු තියෙන්නේ. මෙයා පටන්ගත්ත ගමන් trinidad scarlet ibis කෙනෙක් ගැන කියලා මේ සතා ට්‍රිනිඩැඩ් සහ ටොබෑගෝ දූපත් වලට ආවේණිකයි කියනවා. ඇත්තටම trinidad scarlet ibis කියලා වෙනම විශේෂයක් හෝ උප විශේෂයක් නෑ. ඉන්නේ scarlet ibis. ඌ දකුණු ඇමෙරිකාවේ රටවල් ගණනාවක ඉන්නවා. ට්‍රිනිඩැඩ් ටොබැගෝ වලට ආවේණික නෑ කොහොමටවත්. හැබැයි ට්‍රිනිඩැඩ් වල national bird කියපු කතාව හරි (මෙයාගේ කතාවේ කලාතුරකින් වෙන දෙයක් මේක) ඊට පස්සේ හොදම දේ මෙයා scientific name එක විදියට Imphofaciola obteterans වගේ නමක් දෙනවා (ඇත්ත නම Eudocimus ruber, ළඟින්වත් යන්නේ නෑ). හැබැයි මෙයා Sri Lankan rose සමනළයාට දීපු Nymphofaciola කියන එයාගේම නිර්මාණයට ගොඩක් සමානයි නේද? මෙයා මීට අමතරව මෙයා කියනවා "scarlet ibis ගේ subspecies 3ක් ඉන්නවා මෙතන ඉන්නේ bar tailed trinidad scarlet ibisගේ පිහාට්ටක්" කියලා කියනවා. මම search කරලා බැලුවා. Scarlet ibis ට කිසිම උපවිශේෂයක් නෑ. Bar tailed trinidad scarlet ibis කියන්නේ මෙයා එවෙලේ ගොතපු අමු බොරු නමක්.
    ඊට පස්සේ මෙයා scarlet macaw කියන ප්‍රසිද්ධ කුරුල්ලා ගැන කතා කරනවා. Honduras වල national bird කියනවා. ඒක ඇත්ටක්. ඊට පස්සෙ තමයි බොරු ටික පටන්ගන්නේ. "මේ සතා අයත් වන්නේ Gocamia කියන genus එකට. Gocamia dirojens කියන scientific name එකෙන් හඳුන්වන්නේ" කියලා මෙයා කියනවා(ඇත්ත නම Ara macao, මෙයා කියපු එකට ළඟින්වත් යන්නේ නෑ. අනික ලේසියෙන් මතක හිටින නම්ක්
    😋

    ). ඊට පස්සේ මෙයා scarlet macaw ගේ subspecies 23ක් ඉන්නවා, එකක් Jamaica වලට endemic කියනවා. මම search කරලා බැලුවාම Ara macao macao සහ Ara macao cyanopterus කියන උපවිශේෂ දෙක විතරයි ඉන්නේ. ඊට අමතරව ජැමෙයිකාවේ වර්තමානයේ එක මැකෝ විශේෂයක්වත් වාර්තා වෙන්නේ නෑ, වඳව ගියා ලෙස සැලකෙන විශේෂ නම් ඉන්නවා.
    මීට පස්සෙ මෙයා අපේ සාමාන්‍ය දැනුම පවා අභියෝගයට ලක් කරමින් මොණරෙක්ගේ පිහාට්ටක් පෙන්නලා "මේ ඉන්නේ great Indian blue peacock, මෙයාට white glossal pead peacock කියලත් කියනවා. ඔයාලට ලංකාවේ එකා වගේ පෙනුනට මේ ඉන්නේ borneo දූපත් වල ඉන්න විශේෂය, මෙයා borneo දුපතේ ජාතික පක්ෂියා, ලංකාවේ කිසිම collection එකක නෑ දුර්ලබයි" කියලා. Borneo වල ජාතික පක්ෂියා Rhinoceros hornbill. මෙයා මේ කියන නම් වලින් මොණරෙක් නෑ. හැබැයි ලංකාවේ ඉන්න Indian pea fowl නම් ඉන්නවා. සරලව කිව්වොත් මෙයා මොණර පිහාට්ටක් පෙන්නලා, නෑ මේ ලංකාවේ මොණරා නෙවෙයි කියලා බොරු ගොඩක් අතාරිනවා.
    මේක කියවන අයට පැහැදිලි ඇති මෙතන කොතරම් ප්‍රෝඩාවක් යනවද කියලා. ඇත්තටම මෙයාකරන්න උත්සහා දැරුවේ සාමාන්‍ය අයට නොතේරෙන්න බර ඉංග්‍රීසි වචන, ටෙක්නිකල් ටර්ම්ස්, විද්යාත්මක නම් භාවිතා කරමින් කතාවක් කරන එක. ඒ බහුතරයක් technical term වරද්දමින් සහ තමන්ම නිර්මාණය කරමින්. තිස්ස සර් මේ subject ගැන දන්නේ නැති නිසා එයත් මේක බලපු බහුතරේ වගේ රැවටෙන්න ඇති. මේ ඔක්කොම පැහදිලි කිරීම කලේ මෙයාට මඩ ගහන්නවත් ඊර්ෂ්‍යාවට වට්ටන්නවත් නෙවෙයි. පේන fact ඒ විදියට පෙන්නපු එක කරේ. එහෙම නැතුව මේ තරම් අවුල් ප්‍රකාශ ගොඩක් අවුල් කියලා දැන දැනම කටවහන් ඉන්නවනම් ඒකයි වැරදි. ඔහුත් දැනගන්න ඕනෙ ප්‍රසිද්ධ වේදිකාවක ගොත ගොත කියලා බහුතරේයක් අන්දන්න පුලුවන් වුනාට subject එක ගැන සාමන්‍ය දැනුමක් හෝ තියෙන කෙනෙක් දැක්කොත් ඕක backfire වෙනවා කියලා. ඩාවින් කියන්නේ නිහතමානි, science වලට කැපවුණ විද්‍යාඥයෙක්. මොහුව ඔහුට සමාන කිරීම ප්‍රතිවිරුද්ධ ලක්ෂණ ඇති දෙන්නෙක් සමාන කරනවා වගේ. අවසාන වශයෙන් මට කියන්න තියෙන්නෙ මොහුගේ අසාමාන්‍ය හැකියාව වෙන්නේ නොදන්න audience එකක් ඉස්සරහ එවෙලේ හද හද කියන එක. මීට අමතරව පිහාටු එකතුව සහ ඇඳපු චිත්‍ර මෙයාගේනම් ඒවා ඇත්තටම ලස්සනයි. එතනින් නැවතිලා අර වගේ කතා නොකිය ඉන්න තිබ්බේ genuine කෙනෙක් වගේ. Gem ගැන මගේ කිසිම දැනුමක් නෑ. ඒ ගැන දන්න කෙනෙක් සමහර විට ඒකෙ කරුණුත් අමු බොරු කියලා කියන්න බැරි කමක් නෑ
    🤐



    unnamed sss(1).jpg



    unnamessd (1).jpg



    copied from facebook - -HerpSL




    Great example for Land of “kuhakayo”
     

    Stimulus mind

    Well-known member
  • Feb 27, 2021
    31,019
    153,078
    113
    බොරුව පතුරවලා ඉවරවෙලා තව ඒක සාධාරණීකරනය කරන්නත් එනවා. හෙළයේ මහා ටියුෂන් මුදලාලි. රෙද්ද තමයි.:sick:🤮 ළමයගෙ නෙවේ වැරැද්ද, කිසිම දෙයක් හොයන්නෙ බලන්නෙ නැතුව පන්තියට ගෙන්නලා දේශන දෙන්න පොළඹවපු හරකගෙ තමයි වැරැද්ද.


    Quotation-George-Bernard-Shaw-Beware-of-false-knowledge-it-is-more-dangerous-than-ignorance-26-83-49.jpg
     
    • Like
    Reactions: FenixBird123

    parallax

    Well-known member
  • Dec 11, 2011
    2,083
    1,155
    113
    CIA Headquartes, Langly, Virginia
    Gems ගැන මමත් හෙන ඔස්තාර් කෙනෙක් නෙමෙයි හැබැයි එකෙත් බොරු කිව්වා පොඩි එකා. අංක එක මම මෙච්චර කාලෙකට cosmo geology කියලා එකක් අහලා නෑ. gemology (රත්න විද්‍යාව) geoscience වල Minerlogy වල branch එකක් ඒක හරි. දැනට ලංකාවේ මේ සම්බන්ධව ඉගෙන ගන්න පුලුවන් මොරටුව සහ සබරගමුව විශ්වවිද්්‍යාල වල සහ GJRTI හෝ IGA වගේ ආයතනයක මූලික ඉගෙනීම් ඉගෙන ගෙන පිටරට ගිහින් වැඩිදුර ඉගෙන ගන්න පුලුවන් Gem-A (UK), GIA (US), DSEF (DE), IGI (BE) වගේ එකක ඉගෙන ගන්න පුලුවන්. (මීට අමතරව තව තායිලන්තයේ, ස්වීට්සර්ලන්තයේ එහෙම ආයතන තියෙනවා මේ ටික තමයි ලෝකේ ප්‍රමුඛම ඒවා). විශ්වණ්‍යය රත්නවිස්ථාපනය කියන්නේ cosmo redshift මං දන්නේ නෑ ඒකෙයි මේකෙයි සම්බන්ධය? wavelength shifting ගැන දැනගෙන ඉන්න ඔනේ හැබැයි ඔච්චර advanced cosmo science ගැන ඉගෙන ගන්න ඔනේ නෑ. මුගේ word manupulations මුලු ඉදන්ම තියෙනවා කතාවේ. quantum chemistry නෙමෙයි crystallography කියන කොටස තමයි මූලිකවම වැදගත් වෙන්නේ ඒක තමයි මැණික් ගලක building blocks වෙන්නේ. හොද gemologist ලා අඩුයි ලංකාවේ ඒක හරි. මුලින්ම පෙන්නනවා obsidian එකක්, ඌ ඒකට බොරු කෑල්ලක් මුලට දාලා කියනවා එකම naturally occuring glass ජාතියලු (ලංකාවෙ ඔනෙ තරම් මෙවා හම්බෙනවා තව බිම් වීදුරු හම්බෙනවා රත්නපුර පැත්තෙ වැඩිපුරම) . මූලිකව glass වලට crystal structre එකක් නෑ!

    එතනින් එහාට මෙ බොරු ලිහන්න මම කාලය කන්නෙ නෑ. ඉතුරු ටිකෙත් ගොඩක් බොරු තමයි කියන්නෙ.
     
    Last edited:
    • Like
    Reactions: BadBlueGenius