මේ කියල තියෙන එක ඇත්තටම මටත් ලොකුවටම තේරුන් නෑ ඒත් කෙනෙක්ට වැදගත් වෙයි කියල දාන්නෙ.
ශූන්යතාව සහ මගේ ආතල් හීනය
ඉතිං, අවිසංවාදය ගැන ජොනතන් ස්ටෝල්ට් ලියපු මතයකට විරුද්ධව මං මේ කරුණු ගොනු කරමින් ඉන්න ගමන් මූණු පොතේ ශූන්යතාව දැකල පොඩ්ඩක් පුටුව උඩම ඇල වුණා. මං දන්නේම නැතිව නින්ද ගිහිං. හීනෙන් මට නාගාර්ජුන හාමුදුරුවන්ව මුණ ගැහුණා. ඉතිං අපි දෙන්නා පොඩි කයියක් දැම්මා.
මං - හාමුදුරුවනේ ශූන්යතාව කියන්නේ මුකුත් නැහැ කියන, නිෂේධයද එහෙම නැත්තං හිස් බවද?
නා - එහෙම ගත්තොත් ඒක අභාවය වෙනවා නේ. මං එහෙම එකක් කොහෙවත් කියල නැහැ. කවුරු හරි එහෙම හිතනවා නං ඒක උච්ඡේදවාදයක්.
මං - එතකොට ශූන්යතාව කියන්නේ මොකක් හරි තියෙන දෙයක්ද?
නා - මොකක් හරි තියෙනවා නං ඒක ශූන්ය වෙන්නේ කොහොමද දරුවෝ..
මං - එතකොට ශූන්යතාව කියන්නේ එක්තරා දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලද්දි තියෙනවා තව දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලද්දි නැහැ වගේ පේන දෙයක්ද?
නා - ඒක හරියට, පුතේ, කණ්ණාඩි දාගෙන බැලුවා ම තියෙනවා වගේ පේනවා කණ්ණාඩි ගලවල බැලුවාම නැහැ'යි වගේ පේනවා කියන්නා වගේ කතාවක් නේ. උඹට ඕන්නං කණ්ණාඩි දාගෙන බලහං. එහෙම බලන කොට තියෙනවා කියල හිතෙනවා නං උඹ ශාස්වත දෘෂ්ටියේ ඉන්නේ. කණ්ණාඩි ගලවලා බලද්දි නැහැ කියල පේනවා නම් උච්ඡේද දෘෂ්ටියක ඉන්නේ. හැබැයි උඹට දෙකම එක පාර කරන්න බැහැ. ඉතිං ඒ නිසා මං ඔය වගේ විකාර දෙයක් ශූන්ය හැටියට හඳුන්වන්නේ නැහැ.
මං - එතකොට ඔබ වහන්සේ කියන්නේ ශූන්යයි කියන දේ මෙන්න මේකයි කියල අපට හරියට කියා ගන්න බැරි, වචනවලට පෙරළගන්න බැරි දෙයක් කියලද?
නා - ඈ කොලුවෝ, උඹට අමු කැවිලද? මං පොත්ම ලියල තියෙනවා 20ක් විතර මේ ශූන්යතාව පැහැදිලි කරන්න. උඹ කියන විදිහට ඕක මේ භාෂාවෙන් පැහැදිලි කර ගන්න බැරි දෙයක් නම් මං මේ පොත් ලිව්වේ වෙන ග්රහලෝකයකින් ගෙන සංඥා භාවිත කරලද? මං කියන ශූන්යතාව ඒ විදිහෙ එකකුත් නෙවේ.
(දැන් මට ඇඟේ මාලු ගඟේ නටනවා. කටට හොඳ කුණුහබ්බයකුත් කියන්න එනවා. ඒත් ඉතිං මේ තරම් වැදගත්, ශීලවන්ත ගුණවන්ත භික්ෂුවක් ඉදිරියේ ටිකක් මනුස්ස පාටට හැසිරෙන්න එපෑයැ. ඉතිං මං දත්මිටි කාගෙන මගේ හැඟීම් පාලනය කරගෙන මෙහෙම ඇහුවා...)
මං - අනේ හාමුදුරුවනේ, මට ඔබ වහන්සේ කියන දේ තේරෙන්නේ නැහැ. කරුණාකරල මට පැහැදිලි කරන්න මොකද්ද මේ ශූන්යතාව කියන්නේ කියල.
නා - ඇයි කොලුවෝ, මං දැන් මෙච්චර වෙලාවක් උඹට ඒක නේද පැහැදිලි කළේ. තවත් මොනවා පැහැදිලි කරන්නද?
(මේ පිළිතුරත් සමග මට ඇති වූ ආවේගයට දත් මිටි කා දිව හැපී, මං නින්දෙන් අවදි වුණා)
අනේ ඉතිං මේවා මට පේන දවල්හීන. ලංකාවේ කවුරුවත් මේවා ගැන එච්චර හිතන්න ඕනේ නැහැ.
From - බර්ට්රම් ජී. ලියනගේ
ශූන්යතාව සහ මගේ ආතල් හීනය
ඉතිං, අවිසංවාදය ගැන ජොනතන් ස්ටෝල්ට් ලියපු මතයකට විරුද්ධව මං මේ කරුණු ගොනු කරමින් ඉන්න ගමන් මූණු පොතේ ශූන්යතාව දැකල පොඩ්ඩක් පුටුව උඩම ඇල වුණා. මං දන්නේම නැතිව නින්ද ගිහිං. හීනෙන් මට නාගාර්ජුන හාමුදුරුවන්ව මුණ ගැහුණා. ඉතිං අපි දෙන්නා පොඩි කයියක් දැම්මා.
මං - හාමුදුරුවනේ ශූන්යතාව කියන්නේ මුකුත් නැහැ කියන, නිෂේධයද එහෙම නැත්තං හිස් බවද?
නා - එහෙම ගත්තොත් ඒක අභාවය වෙනවා නේ. මං එහෙම එකක් කොහෙවත් කියල නැහැ. කවුරු හරි එහෙම හිතනවා නං ඒක උච්ඡේදවාදයක්.
මං - එතකොට ශූන්යතාව කියන්නේ මොකක් හරි තියෙන දෙයක්ද?
නා - මොකක් හරි තියෙනවා නං ඒක ශූන්ය වෙන්නේ කොහොමද දරුවෝ..
මං - එතකොට ශූන්යතාව කියන්නේ එක්තරා දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලද්දි තියෙනවා තව දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලද්දි නැහැ වගේ පේන දෙයක්ද?
නා - ඒක හරියට, පුතේ, කණ්ණාඩි දාගෙන බැලුවා ම තියෙනවා වගේ පේනවා කණ්ණාඩි ගලවල බැලුවාම නැහැ'යි වගේ පේනවා කියන්නා වගේ කතාවක් නේ. උඹට ඕන්නං කණ්ණාඩි දාගෙන බලහං. එහෙම බලන කොට තියෙනවා කියල හිතෙනවා නං උඹ ශාස්වත දෘෂ්ටියේ ඉන්නේ. කණ්ණාඩි ගලවලා බලද්දි නැහැ කියල පේනවා නම් උච්ඡේද දෘෂ්ටියක ඉන්නේ. හැබැයි උඹට දෙකම එක පාර කරන්න බැහැ. ඉතිං ඒ නිසා මං ඔය වගේ විකාර දෙයක් ශූන්ය හැටියට හඳුන්වන්නේ නැහැ.
මං - එතකොට ඔබ වහන්සේ කියන්නේ ශූන්යයි කියන දේ මෙන්න මේකයි කියල අපට හරියට කියා ගන්න බැරි, වචනවලට පෙරළගන්න බැරි දෙයක් කියලද?
නා - ඈ කොලුවෝ, උඹට අමු කැවිලද? මං පොත්ම ලියල තියෙනවා 20ක් විතර මේ ශූන්යතාව පැහැදිලි කරන්න. උඹ කියන විදිහට ඕක මේ භාෂාවෙන් පැහැදිලි කර ගන්න බැරි දෙයක් නම් මං මේ පොත් ලිව්වේ වෙන ග්රහලෝකයකින් ගෙන සංඥා භාවිත කරලද? මං කියන ශූන්යතාව ඒ විදිහෙ එකකුත් නෙවේ.
(දැන් මට ඇඟේ මාලු ගඟේ නටනවා. කටට හොඳ කුණුහබ්බයකුත් කියන්න එනවා. ඒත් ඉතිං මේ තරම් වැදගත්, ශීලවන්ත ගුණවන්ත භික්ෂුවක් ඉදිරියේ ටිකක් මනුස්ස පාටට හැසිරෙන්න එපෑයැ. ඉතිං මං දත්මිටි කාගෙන මගේ හැඟීම් පාලනය කරගෙන මෙහෙම ඇහුවා...)
මං - අනේ හාමුදුරුවනේ, මට ඔබ වහන්සේ කියන දේ තේරෙන්නේ නැහැ. කරුණාකරල මට පැහැදිලි කරන්න මොකද්ද මේ ශූන්යතාව කියන්නේ කියල.
නා - ඇයි කොලුවෝ, මං දැන් මෙච්චර වෙලාවක් උඹට ඒක නේද පැහැදිලි කළේ. තවත් මොනවා පැහැදිලි කරන්නද?
(මේ පිළිතුරත් සමග මට ඇති වූ ආවේගයට දත් මිටි කා දිව හැපී, මං නින්දෙන් අවදි වුණා)
අනේ ඉතිං මේවා මට පේන දවල්හීන. ලංකාවේ කවුරුවත් මේවා ගැන එච්චර හිතන්න ඕනේ නැහැ.
From - බර්ට්රම් ජී. ලියනගේ