පෘතුගීසි හෝ නෙදර්ලන්ඩ් උන් දැම්ම , තමන්ගේ කුලේ උසස් කියල හිතන් ඉන්න ඉන්දියාවේන් ලඟදි මෑතකදී(අන්තිම අවුරුදු 500 ,700 කාලේදී) ආපු උන් ටිකට විතරක් ලංකවේ උතුරේ ඉඩම් ගන්න පුළුවන් කියල නීතියක් තිබ්බා. ඒ නීතිය ආයේ ගෙන්න කියල උද්ගෝෂණ අන්තිම අවුරුදු 100 දී ම යාපනේ යනවා , TV එකෙත් පෙන්නුවා ළඟදිත් .
යාපනේ සහ දකුණු ඉන්දියාවේ business අල්ලන් ඉඳපු උන්ගේ කුලේ උන්ට විතරයි ඉඩම් ගන්න පුළුවන් ඒ නීතියෙන් ලංකවේ වෙන්න ඕන නැහැ , හින්දු ,ඉස්ලාම් ,කතලික්,බෞද්ධ උනාට අවුලක් නැහැ උන්ට විතරයි ඉඩම් ගන්න පුළුවන් ඉන්දියාවෙන් ආපු . උන්ට පෘතුගීසි ,නෙදර්ලන්ඩ් උන් එක්ක close connection තිබ්බ ගොඩක් .ඒ නිසා හදපු නීති .
යාපනේ same seating law එක ගෙනත් 1800 ගණන් වලදී ඉස්කෝල වල කුල කතා නැතුව එකම පන්තියේ හැම ළමයෙක්ටම වාඩි වෙන්න පුළුවන් නීති ගෙනාවම තමන්ගේ කුලේ උසස් කියල හිතන් ඉන්න උන්ගේ අතර එහෙම හිතල(හෝ පිට අය කසාද නොබඳින එක අයිතියක් ) විතරක් නිකන් ඉන්නේ නැති ත්රස්තවාදියෝ ටිකක් සේරම උතුරේ තිබ්බ ඉස්කෝල වලට ගිනි තිබ්බ .
ලංකාවේ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ ටිකක් සහ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන බමුණෝ ටිකකුත් සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ඇවිත් , කුල බලල උපාසම්පදා කරන්න ගත්ත ටික දවසකින් .
සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් අපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝන්ට වඩා බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන හිටිය ඝනගෙඩි බමුණෝ රජාට close connections තිබ්බා ඒ නිසා උන් එකතු වෙලා ,කුලේ බලල උපසම්පදා කරන්න ගත්තා .
ඒකට යාපනේ දෙමළ කතා කරන බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ බහුතරය විරුද්ධ උනා , අන්තිමේදී රජා එක්ක විතරක් නෙමේ පරයෝ එක්කත් close connections තිබ්බ බමුණෝ නිසා උතුරේ දෙමළ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ linage එක නැති උනා .
දැනටත් ලංකාවේ සියලුම ප්රධාන සිද්ධස්ථාන බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් control කරන නිකායක් අතේ තීන්නේ . අදටත් කුලේ බලනව උපසම්පදා කරන්න . සමහර තැන් වල කුලේ විතරක් නෙමේ උඩරට ද පහත රටද කියන එකත් බලනවා උන්ට ඕන කුලේ උනත් .
ඕක නිසා කළුතර හාමුදුරුවෝ සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් එන්න ගියා , ඝනගෙඩි බමුණෝ රජාට කියල සියමේ රජතුමාට සන්නස් යැව්වා , එන අයට උපසම්පදාව දෙන්න එපා කියල . ඒ විතරක් නෙමේ Portuguese or Dutch ඒ කලේ මෙහෙ හිටපු commander ට කියල යන නැව් වලට case දැම්ම ,
ඒ නැව් බුරුමේ ඒ කාලේ අගනුවරට ගිහින් ට ගිහින් රජතුමා හම්බ වෙලා අවසර අරගෙන උපසම්පදාව අරගෙන ආව .
ටික දවසකින් බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් ඒකටත් රිංගුවා උන් කුල බලන්න ගත්ත උපසම්පදාව දෙන්න කුල 20 ගානකට බෙදල .
ඒක නිසා අයෙත් බලපිටියේ හාමුදුරුවෝ බුරුමෙට ගියා උපසම්පදාව අරං එන්න ඒ යද්දී බුරුමේ අගනුවර මාරු වෙලා , ඒ වෙද්දී ලංකාවේ හිටියේ සුද්දෝ , එකටත් සියමේ ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ආපු linage එක අල්ලන් හිටපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ case දාන්න හැදුව උඩරට ගිවිසුමට අනුව මේක නවත්තන්න කියල සුද්දොන්ට කිව්වා . කොහොම හරි බුරුමෙට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ඇවිත් කොත්දූවේ සිමමලකය හැදුව(කොත්දූවේ හෝ බෙන්තර ගඟේ මුලින්ම කරේ ) කුල නොබලා ඕන කෙනෙක් බුදු හාමුදුරුවෝ කිව්වා විදහට උපසම්පදා කරන්න ගත්ත.
කොහොම උනත් කළුතර හාමුදුරුවෝ උපසම්පදාව ගෙනාපු එකේ අරමුණ උනෙත් කුල බේදය නැති කරන එක ,එකටත් ඝනගෙඩි බමුණෝ රිංග ගත්තට , කොහොම හරි විරෝදය නිසා ටික ටික ඒවා නැති උනා .
දැන් බුරුමෙන උපසම්පදාව අරන් ආපු නිකාය දෙකම එකක් , හේතුව දෙකක් ඕන නැහැ කුල නොබලන නිසා .
සේරම එකක් කරනන් බහ ඒ තවම සියමෙන් උපසම්පදාව අරන් ආපු නිකාය control කරන්නේ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් නිසා .
තව ඔය 3ට අමතරව කෙලින්ම බුරුමෙට ගිහින් අන්තිම අවුරුදු 100 දී මහන උන උපසම්පදා උන හාමුදුරුවෝ ඉන්නවා
තව බුරුමෙන් ලංකාවට ආපු බුරුම උපසම්පදා හාමුදුරුවෝ මෙහෙ හාමුදුරුවෝ උපසම්පදා කරපු
,ඒ අය අතර ගොඩක් ඉන්නවා ලංකාවේ ඇත්ත බුදු දහම ඒ කිව්වේ ධර්මය ගැන පොත් , ධර්මය මිනිස්සුන්ට කියා දෙන්න වැඩ කරපු , භාවනා හරියට කියා දෙන්න ලොකු සේවයක් කරපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ .
යාපනේ සහ දකුණු ඉන්දියාවේ business අල්ලන් ඉඳපු උන්ගේ කුලේ උන්ට විතරයි ඉඩම් ගන්න පුළුවන් ඒ නීතියෙන් ලංකවේ වෙන්න ඕන නැහැ , හින්දු ,ඉස්ලාම් ,කතලික්,බෞද්ධ උනාට අවුලක් නැහැ උන්ට විතරයි ඉඩම් ගන්න පුළුවන් ඉන්දියාවෙන් ආපු . උන්ට පෘතුගීසි ,නෙදර්ලන්ඩ් උන් එක්ක close connection තිබ්බ ගොඩක් .ඒ නිසා හදපු නීති .
යාපනේ same seating law එක ගෙනත් 1800 ගණන් වලදී ඉස්කෝල වල කුල කතා නැතුව එකම පන්තියේ හැම ළමයෙක්ටම වාඩි වෙන්න පුළුවන් නීති ගෙනාවම තමන්ගේ කුලේ උසස් කියල හිතන් ඉන්න උන්ගේ අතර එහෙම හිතල(හෝ පිට අය කසාද නොබඳින එක අයිතියක් ) විතරක් නිකන් ඉන්නේ නැති ත්රස්තවාදියෝ ටිකක් සේරම උතුරේ තිබ්බ ඉස්කෝල වලට ගිනි තිබ්බ .
ලංකාවේ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ ටිකක් සහ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන බමුණෝ ටිකකුත් සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ඇවිත් , කුල බලල උපාසම්පදා කරන්න ගත්ත ටික දවසකින් .
සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් අපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝන්ට වඩා බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන හිටිය ඝනගෙඩි බමුණෝ රජාට close connections තිබ්බා ඒ නිසා උන් එකතු වෙලා ,කුලේ බලල උපසම්පදා කරන්න ගත්තා .
ඒකට යාපනේ දෙමළ කතා කරන බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ බහුතරය විරුද්ධ උනා , අන්තිමේදී රජා එක්ක විතරක් නෙමේ පරයෝ එක්කත් close connections තිබ්බ බමුණෝ නිසා උතුරේ දෙමළ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ linage එක නැති උනා .
දැනටත් ලංකාවේ සියලුම ප්රධාන සිද්ධස්ථාන බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් control කරන නිකායක් අතේ තීන්නේ . අදටත් කුලේ බලනව උපසම්පදා කරන්න . සමහර තැන් වල කුලේ විතරක් නෙමේ උඩරට ද පහත රටද කියන එකත් බලනවා උන්ට ඕන කුලේ උනත් .
ඕක නිසා කළුතර හාමුදුරුවෝ සියමට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් එන්න ගියා , ඝනගෙඩි බමුණෝ රජාට කියල සියමේ රජතුමාට සන්නස් යැව්වා , එන අයට උපසම්පදාව දෙන්න එපා කියල . ඒ විතරක් නෙමේ Portuguese or Dutch ඒ කලේ මෙහෙ හිටපු commander ට කියල යන නැව් වලට case දැම්ම ,
ඒ නැව් බුරුමේ ඒ කාලේ අගනුවරට ගිහින් ට ගිහින් රජතුමා හම්බ වෙලා අවසර අරගෙන උපසම්පදාව අරගෙන ආව .
ටික දවසකින් බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් ඒකටත් රිංගුවා උන් කුල බලන්න ගත්ත උපසම්පදාව දෙන්න කුල 20 ගානකට බෙදල .
ඒක නිසා අයෙත් බලපිටියේ හාමුදුරුවෝ බුරුමෙට ගියා උපසම්පදාව අරං එන්න ඒ යද්දී බුරුමේ අගනුවර මාරු වෙලා , ඒ වෙද්දී ලංකාවේ හිටියේ සුද්දෝ , එකටත් සියමේ ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ආපු linage එක අල්ලන් හිටපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ case දාන්න හැදුව උඩරට ගිවිසුමට අනුව මේක නවත්තන්න කියල සුද්දොන්ට කිව්වා . කොහොම හරි බුරුමෙට ගිහින් උපසම්පදාව අරන් ඇවිත් කොත්දූවේ සිමමලකය හැදුව(කොත්දූවේ හෝ බෙන්තර ගඟේ මුලින්ම කරේ ) කුල නොබලා ඕන කෙනෙක් බුදු හාමුදුරුවෝ කිව්වා විදහට උපසම්පදා කරන්න ගත්ත.
කොහොම උනත් කළුතර හාමුදුරුවෝ උපසම්පදාව ගෙනාපු එකේ අරමුණ උනෙත් කුල බේදය නැති කරන එක ,එකටත් ඝනගෙඩි බමුණෝ රිංග ගත්තට , කොහොම හරි විරෝදය නිසා ටික ටික ඒවා නැති උනා .
දැන් බුරුමෙන උපසම්පදාව අරන් ආපු නිකාය දෙකම එකක් , හේතුව දෙකක් ඕන නැහැ කුල නොබලන නිසා .
සේරම එකක් කරනන් බහ ඒ තවම සියමෙන් උපසම්පදාව අරන් ආපු නිකාය control කරන්නේ බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ වගේ වෙස් වලාගෙන ඉන්න ඝනගෙඩි බමුණෝ ටිකක් නිසා .
තව ඔය 3ට අමතරව කෙලින්ම බුරුමෙට ගිහින් අන්තිම අවුරුදු 100 දී මහන උන උපසම්පදා උන හාමුදුරුවෝ ඉන්නවා
තව බුරුමෙන් ලංකාවට ආපු බුරුම උපසම්පදා හාමුදුරුවෝ මෙහෙ හාමුදුරුවෝ උපසම්පදා කරපු
,ඒ අය අතර ගොඩක් ඉන්නවා ලංකාවේ ඇත්ත බුදු දහම ඒ කිව්වේ ධර්මය ගැන පොත් , ධර්මය මිනිස්සුන්ට කියා දෙන්න වැඩ කරපු , භාවනා හරියට කියා දෙන්න ලොකු සේවයක් කරපු බෞද්ධ හාමුදුරුවෝ .