අද අපි දුක තුනී කරගන්න ක්‍රමයක් ගැන කරපු ධර්ම දේශනාවක් සකස් කළේ.

asliyanage

Well-known member
  • Nov 2, 2006
    5,690
    10,124
    113
    Colombo
    🌷 අද අපි දුක තුනී කරගන්න ක්‍රමයක් ගැන කරපු ධර්ම දේශනාවක් සකස් කළේ. මේක ජාති භේදයක්, ආගම් භේදයක් නැතිව ඕනෙම කෙනෙකුට උපකාර වේවි.

    ⚜️ ඇයි මේ පුහුණුව අවශ්‍ය වෙන්නේ!
    ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

    බුදුරජාණන් වහන්සේගේ දේශන විමසනකොට එකක් තේරෙනවා. සෝවාන් වෙච්ච ශ්‍රාවකයා පවා දුක වින්ද තැන දේශනා තුළ අපට මුණ ගැහෙනවා. විශාඛාව තමන්ගෙ මිණිපිරියක් නැති වෙච්ච අවස්ථාවකදි, බොහොම දුකින් ඇවිත් බුදුරජාණන් වහන්සේ එක්ක සාකච්ඡා කරපු අවස්ථාවක් දේශනාවල තියෙනවා. ඒ වගේම මේ සියලු ධර්මය දරාගෙන සිටිය ආනන්ද ස්වාමීන් වහන්සේත්, සාරිපුත්ත මහරහතන් වහන්සේගේ පිරිනිවන් පෑම අබියස උන්වහන්සේ ශෝක වෙච්ච හැටි, අපිට දේශනා තුළ මුණගැහෙනවා.

    එතකොට එච්චර ධර්මය දන්න, සෝවාන් කෙනාටත් දුක කියන එක උරුම වුණානම්, දුක කියන එක දැනුනානම්, අපිට මේ දුක කියන එක දැනෙන එක ගැන ආයෙ අමුතුවෙන් කතා කරන්න දෙයක් නෑ. ඒක නිසා අපිට දුක තුනී කරගන්නට ක්‍රමයක් හොයාගන්න පුලුවන් නම්, ඒක හොයාගන්නට ඕනෙ අපේම සැපය සඳහා.

    අද අපි බලන්න යන්නේ, ඉස්සෙල්ලාම දුක හටගන්න හේතුවෙන විදිය. ඒ වගේම ඒ දුක තුනී කරගන්න ඕනෙ විදිය. අපි බලමු දුක කියන එක ජීවිතයට ඇති වෙන්න හේතුව මොකක්ද කියලා.

    🤔 දුක හට ගන්නෙ, නැති වෙන්නෙ ඇයි?
    ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

    බුදුරජාණන් වහන්සේව මුණ ගැහෙන්න දවසක් භද්‍රක ගාමිණී කියලා මහත්තයෙක් ආවා. ඒ මහත්මයා අමුතුම ප්‍රශ්නයක් අහනවා. 'ස්වාමීනි, මට දුකේ හටගැනීමයි, නැති වීමයි කෙටියෙන් කියලා දෙන්න' කිව්වා. බුදුරජාණන් වහන්සේ මේකට පටිච්ච සමුප්පාදය කියන්න ගියේ නෑ. උන්වහන්සේ මේකට පිළිතුරු දෙනවා, එයාගෙම කටින් එයාම පිළිතුරු දෙන ක්‍රමයකට.

    ඒක හරි වෙනස්. බුදුරජාණන් වහන්සේ භද්‍රකගෙන් අහනවා,

    'භද්‍රක, කෙනෙක් ඉන්නවා ඔබේ ගමේ, එයා මැරුණට පස්සේ ඔබට දුක හටගන්නවාද? එහෙම අය මේ ගමේ ඉන්නවාද?' කියලා ඇහුවා.
    'ස්වාමීනි, එහෙම අය ඉන්නවා'

    ඊළඟට අහනවා, ''ඔබේ ගමේ කවුරුහරි මැරෙනවා, ඒත් ඔබට ගානක්වත් නෑ. එහෙම අය ඉන්නවාද?' කියලා ඇහුවා.
    'ස්වාමීනි එහෙම අයත් ඉන්නවා'

    එදා අවුරුදු දෙදහස් ගානකට කලින් ඇහුවා වගේම අදත් කාගෙන් ඇහුවත්, කාටත් දෙන්න තියෙන්නෙ ඒ උත්තරය. ඒක අදටත් වලංගුයි. එතකොට අපි හැමෝටම කැමති අය, අකමැති අය කියලා දෙකොටසක් ඉන්නවා. එක්කො කැමැතියි, නැත්නම් එහෙම විශේෂ කැමැත්තක් නැහැ. ඉතින් ඔය දෙගොල්ලගෙන්, පිරිසක් මැරෙද්දි දුකයි. තව පිරිසක් මැරෙද්දි අපිට එච්චර දැනෙන්නෙ නෑ.

    බුදුරජාණන් වහන්සේ භද්‍රකගෙන් අහනවා : 'එකම ගමේ කෙනෙක් මැරෙද්දි දුකක් ඇති වෙන්නත්, තව කෙනෙක් මැරෙද්දි ඔබට ඒක දැනෙන්නෙ නැති වෙන්නත් හේතුව මොකක්ද?'

    භද්‍රක ම එයාට හිතෙන විදියට කියනවා 'මම කාටහරි ප්‍රියනම් ඒ කෙනා නැති වෙනකොට මට දුකයි, කෙනෙක් ගැන මට විශේෂ ප්‍රියබවක් ඇතිවෙලා නැත්නම් එයා මැරුණා කියලා මට ගානක් නෑ' කිව්වා.

    බුදුරජාණන් වහන්සේ ඊළඟට මෙයාගෙන් අහනවා: 'එහෙනම් ඔබට හිතෙන හැටියට මොකක් හටගත්ත හින්දාද දුක හටගන්නේ?'
    මෙයා කියනවා 'ස්වාමීනි, මට ඒ ප්‍රිය බව හටගත්ත නිසා තමයි එතන ඒ දුක හටගත්තේ' කියලා.

    එතකොට උත්තරේ එයාගේ කටින්ම දැන් ඇවිල්ලා ඉවරයි. මොකද එයා ඇහුවේ 'දුක හටගන්නේ මොකක් හින්දාද?' කියලානෙ. දුක නැති වෙන්නේ මොකක් නොතිබීම හින්දාද? දැන් එයාම කියනවා 'ස්වාමීනි එහෙනම් ඒ ප්‍රිය බව නැති තැන තමයි දුක නැත්තේ' කියලා.

    මේ අපූරු කතාව තව දුරටත් යනවා. මොකද භද්‍රක ගාමිණී මේ අහන දේත් එක්ක හොඳට විමසනවා. එයා විමසලා කියනවා, 'ස්වාමීනි, ඔබවහන්සේ කිව්ව කතාව ඇත්ත. මට හිතුනා මගේ පුතා සමහරදාට පාසැල අවසන් වෙලා ගෙදර එන්න පරක්කු වුණොත් එහෙම මගේ හිතට එන බය මට කියාගන්න බෑ. මම සේවකයෙක් යවනවා. ස්වාමිනි, සේවකයාත් බැරිවෙලා හරි ප්‍රමාද නම්, මට තියෙන්නේ පුදුමාකාර දුකක්, මං කුතුහලයෙන් බලන් ඉන්නවා මොකක්ද වෙලා තියෙන්නේ කියලා. ස්වාමීනි ඒ මට ඇතිවෙච්ච දුක දරුවාට ප්‍රිය බව නිසා තමයි' කියලා එයා දැන් කියනවා.

    ඊටපස්සේ බුදුරජාණන් වහන්සේ මෙහෙම අහනවා. 'භද්‍රක, දැන් ඔය ඔබේ දරුවාගේ අම්මා, ඔයාගේ බිරිඳට මොකක් හරි කරදරයක්, ආන්ත්‍රාවක් සිදු වුණොත් ඔබේ ජීවිතයට මොකද වෙන්නෙ?' කියලා.

    'ස්වාමීනි, එහෙම වුණොත් මගේ ජීවිතයට මොකක් වෙයිද කියලා මමත් දන්නේ නෑ' කිව්වා. ඒ කියන්නේ තමන්ගේ බිරිඳට යම්කිසි අනතුරක් වුණොත් එහෙම තමන්ගෙ ජීවිතයටත් හානියක් වෙන්න පුලුවන් කියන එකයි. මෙතනදි හරිම වටිනා න්‍යායක් බුදුරජාණන් වහන්සේ අහන්නේ.

    'ඔබේ ඔය බිරිඳ ඔබ කවදාහරි දැක්කානේ. ඒ දකින්නත් කලින්, එහෙම නැතිනම් ඔබේ බිරිඳ ගැන ඔබ අහන්නත් කලින්, එහෙමත් නැත්නම් ඔය බිරිඳ ගැන ඔබට හිතෙන්නත් කලින් ඇයට මොකක් හරි අනතුරක් වෙනවා. එතකොට ඔබ මොකද කරන්නේ?'

    'ස්වාමීනි මම ඇයව දැකලාත් නැත්නම්, ඇය ගැන මම අහලාත් නැත්නම්, ඇය ගැන මට හිතිලාත් නැත්නම් ඒ කාලේ ඇයට මොනවා හරි වුණොත් මම දන්නේ නෑ ස්වාමීනි, මට කිසිම දුකක් නෑ, මම එහෙම මගේ ජීවිතයට කරදරයක් කරගන්නේ නෑ' කියනවා.

    'භද්‍රක, කෙනෙකුට ප්‍රියබවක් ඇතිවෙන්නේ ඔන්න ඔය අවස්ථා තුනෙන් පස්සෙ කිව්වා. එක්කෝ දකින්න ඕනෙ, එක්කෝ අහන්න ඕනෙ, එක්කෝ හිතෙන්න ඕනේ'

    🌷අපිටත් පොදු උදාහරණ තියෙනවද?
    ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

    ඔබේ අතේ ජංගම දුරකථනය එක දවසකට නැති වුණොත් එහෙම ඔබට ඇතිවෙන්නේ එදාට දුකක් නේද? නැති වෙන්න ඕනි නෑ, ගෙදර දාලා වැඩට ගියොත්? හොඳට දන්නවා ගෙදර තියෙන බව. ඒත් අතේ නෑ. ඔබ එදා දවසෙ සමහරවිට බොහොම පීඩනයකින් ඉන්නෙ. ඔබට ලොකු අඩුවක් තියේවි. ඒ කියන්නෙ ඔබට ප්‍රිය බවක් තියෙනවා දුරකථනයක් එක්ක.

    නිකමට හිතන්න ඔය දුක තිබුනාද, අවුරුදු දෙදහස් ගානකට කලින් හිටපු ශ්‍රාවකයන්ට? නෑ. ඒ අය දුරකථන ගැන අහලාත් නෑ, දුරකථන දැකලාත් නෑ, දුරකථනය ගැන හිතිලාත් නෑ. එහෙනම් අපි ඕනෙම කෙනෙකුට දුකක් ඇති වෙන්නෙ ප්‍රිය බව නිසා. ප්‍රිය බව ඇතිවෙන්නෙ දැකීමෙන්, ඇසීමෙන්, හිතීමෙන්. ඔය අවස්ථා තුනෙන්.
     

    asliyanage

    Well-known member
  • Nov 2, 2006
    5,690
    10,124
    113
    Colombo
    අපිට මේ කාරණය පැහැදිලියි. ප්‍රිය බව නිසා දුක හටගන්නවා කියලා ඔය විදියට කියද්දි තේරුනත්, කොහොමද ප්‍රිය බව නැති කරගන්නේ? ප්‍රියබව නැතිකරගන්න කාටද පුළුවන් ලේසියෙන්? මේ ප්‍රිය බව කියන එක මිනිස්සු තුළ තියෙන දෙයක්. දැනට ප්‍රිය බව තිබුනත්, ඒ ප්‍රිය බව නිසා ඇතිවෙන දුක අවම කරගන්න ක්‍රමයක් අපි බුද්ධ දේශනා ඇසුරින් හොයමු.

    🎀 ඨාන සූත්‍ර අවවාදය
    ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

    අංගුත්තර නිකායේ 'ඨාන සූත්‍රය' කියලා සූත්‍රයක් තියෙනවා. මේ සූත්‍රයේ හරි අපූරු විදියට බුදුරජාණන් වහන්සේ පෙන්වලා දෙනවා: යම්කිසි කෙනෙකුට ජීවිතය තුළ ප්‍රිය බවක්, මනාප වූ යම්කිසි දෙයක් හෝ කෙනෙක් ඉන්න පුලුවන්, තියෙන්න පුලුවන්. ඒ ප්‍රියමනාප දේවල්, ප්‍රියමනාප අය හැම තිස්සේම ඇසුරු කරනකොට හිතන්න කිව්වා, 'මේ දේ මට අහිමි වෙනවා'. ප්‍රිය බව ඇතිවෙනකොට, ප්‍රිය කෙනෙක් දකිනකොට 'මට මේ කෙනා නැති වෙනවා, එක්කො මම මේ කෙනාගෙන් අයින් වෙනවා කවදාහරි දවසක'. ඒ අහිමි වෙන බව හිතන්න කියලා කිව්වා.

    මේ ඨාන සූත්‍රයේ කියන ඔය කාරණාව උන්වහන්සේ වදාළේ පැවිද්දන්ට, ගිහියන්ට ඕනෙම කෙනෙක්ට සිහි කරන්න ඕනෙ කියලා. පැවිද්දන්ටත් ප්‍රිය දේ තියෙනවා. පැවිද්දාත් සමහරවිට තමන්ගේ ගුරු ස්වාමීන් වහන්සේලාට, තමන් ඇසුරු කරන මොනවා හරි දේකට, තමන්ගේ චීවරය වෙන්න පුලුවන් ඒ ඕනෙම දෙයකට ප්‍රිය බවක් තියෙන්න පුලුවන්. නිතරම සිහි කරන්න කිව්වා: 'මේ ප්‍රිය දේ මට අහිමි වෙනවා. එක්කො මම ප්‍රිය දෙයින් ඈත් වෙනවා'.

    'ඔය කියන විදියට හැම තිස්සේම මේ දේවල් අහිමි වෙනවා කියලා හිතද්දි ප්‍රිය දේවල් දාලා යන්න වෙනවා කියලා හිතද්දි දුකක් ඇති වෙනවානෙ, එතකොට කොහොමද දුක තුනී වෙන්නේ?' කියලා ඔබට හිතෙයි. මේ කියන කතාව තේරුම් ගන්න උපමාවක් බලමු.

    අපි ඨාන සූත්‍රයේ අවවාදය බලමු. ගිහියෙක් වුණත්, පැවිද්දෙක් වුණත් ප්‍රියමනාප දේවල් නැතිවෙනවා කියලා නිතරම සිහිකරන්න කිව්වා. කෙනෙක්ට හිතෙයි 'ඒක ඇයි එහෙම සිහි කරන්නේ? එතකොට දුක ඇතිවෙනවානේ' කියලා තව කෙනෙක්ට හිතෙයි. නමුත් බුදුරජාණන් වහන්සේ මේ කාරණාව වදාළේ විශේෂ හේතුවක් ඇතිවයි.

    කවුරුහරි ස්වාමි පුරුෂයෙක් තමන්ගෙ බිරිඳට අවශ්‍ය වෙලා තිබිච්ච දෙයක් ගේන්න කලින් ම පොරොන්දු වෙනවා. බිරිඳට මුද්දක් ඕනෙ වෙලා තියෙනවා කියමු. එතකොට මේ මුද්ද ගෙනත් දෙන්නම් කියලා ස්වාමි පුරුෂයා බිරිඳට මතක් කරනවා 'ඔයාට මම මේ මාසේ පඩි ගත්තට පස්සේ ඒ මුද්ද ගෙනත් දෙන්නම්' කියලා කියනවා. නිතරම සිහි කරනවා, මේ ස්වාමියා අතින් කියවෙනවා 'මං ඔයාට මේ පාර මුද්ද ගෙනත් දෙනවා' ඕක හැම තිස්සෙම කියනකොට, ඇහෙන ඇහෙන අවස්ථාවේදි බිරිඳටත් සතුටක් ඇති වෙනවා.

    හිතමු වැටුප් දෙන දවසෙත් උදෑසන මේ ස්වාමියා කියනවා 'ඔන්න ඔයට මම අරක ගෙනත් දෙනවා' කියලා. වැටුප් ගත්තට පස්සේ මුද්ද මිලදී ගන්න කලිනුත් දුරකථනයෙන් කියනවා 'මම දැන් මුද්ද ගන්න යන ගමන්' කියලා. මුද්ද මිලදී ගත්තට පස්සෙත් කියනවා. මේ හැම තැනදිම සතුටක් තියෙනවා බිරිඳට, ගෙදර එනකල්, මුද්ද ගේනකල් බලාගෙන ඉන්නවා. ගෙදර ඇවිල්ලා දෙනකොට ඇයට සතුටුයි. ඒ සතුටට බලමු තවත් කෙනෙක්ගේ සතුටක් එක්ක සාපේක්ෂ කරලා.

    තව නිවසක බිරිඳකට මුද්දක් අවශ්‍ය වෙලා, ඒ ස්වාමියා හැබැයි අර වගේ කරන්නේ නැහැ. නිෂ්ශබ්ද ව ඉන්නවා. බිරිඳගේ මුද්දේ අවශ්‍යතාවය ස්වාමියා දැනගන්නවා. හැබැයි නොකියාම වැටුප් දවස දා, මුද්ද මිලදී ගෙන, ගෙදරට එනවා. ඇය වෙනදා වගේම සුපුරුදු විදියට ස්වාමියා පිළිගන්නවා. ඇස් දෙක පියාගන්න කියලා, මෙච්චර කාලයක් ඇයට කියාපු නැති, ඇයට බලාපොරොත්තු දුන්නෙ නැති මේ මුද්ද ඇයගේ අතට දානවා. මේකට අපි සාමාන්‍යයෙන් කියන්නේ 'සප්‍රයිස් කරනවා' කියලා. බලාපොරොත්තුවක් නොදී, එක පාරටම පුදුම කරවනවා.

    දැන් ඇයට, හිතුවේවත් නැති වෙලාවකදි, තමන් වුවමනාවෙන් හිටිය මුද්ද ලැබෙනකොට හිතට ඇතිවෙන සතුට කොච්චරද කියලා අපිට හිතාගන්න පුලුවන්. ඒ සතුටයි, අර කලින් කියපු විදියට ස්වාමියා බලාපොරොත්තු දීලා දීලා මුද්ද ගෙන ඒමේදි දැනෙන සතුටයි සමාන නැහැ. 'සප්‍රයිස් කරනවා' කියන ක්‍රමයේදී සතුට වැඩියි. මේ සතුට වැඩි වීමට හේතුව තමයි පළවෙනියට කථා කරපු බිරිඳට වුණේ. මාසයේ මුලම කිව්වා 'මේ පාර වැටුප් ගත්තාට පස්සේ මුද්ද ගෙනත් දෙනවා කියලා. එවෙලේ සතුටක් ආවා. බලාපොරොත්තු නැති විදියට, සප්‍රයිස් වුණ බිරිඳට ලැබුන සතුට මෙයාට මාසය පුරාවට බෙදිලා. ගෙනත් දෙනවා කියපු පළවෙනි දවසේ සතුටු වුණා. ඊටපස්සේ සිහිකරන හැම දාම සතුටු වුණා. වැටුප් ගන්න දවසේ ඇඟිලි ගැන ගැන හිටියා මුද්ද ලැබෙන දිනය උදා වෙනකල්. අන්න ඒ විදියට හැම තිස්සෙම සතුට ලැබිලා, ලැබිලා ඉතුරු ටික තමයි මුද්ද ලැබුනු වෙලාවේ එයා විඳින්නේ.

    නමුත් බලාපොරොත්තු නැති වෙලාවක මුද්ද ලැබුණු බිරිඳගේ සතුට බලනකොට, ඇයට ඊට පෙර ඒ සතුට භුක්ති විඳින්න අවස්ථා ලැබුනේ නෑ. ඇය එක පාරටම සම්පූර්ණ සතුට භුක්ති වින්දා වගේ දෙයක් තමයි ඔය සප්‍රයිස් කිරීමේදී වෙන්නෙ. හිතන්න සතුට, දුක කියන මේ ඔක්කොම එක මානසික ස්වභාවයක් විරුද්ධ දෙපැත්තක්.

    සතුට ඒ විදියට විඳිනවානම් ඒ මානසික ස්වභාවයේ අනිත් පැත්තත් එහෙමම තමයි. දුක වුණත් එක පාරට බලාපොරොත්තු රහිත වෙලාවක, ඒ දුකට හේතුවක් අපිට ආපු ගමන්, අපි ඒ වෙලාවේ දරාගන්න බැරි විදියට දුක් වෙනවා. දරාගන්න බැරි විදියට දුක එක පාරටම විඳින්නේ, බලාපොරොත්තු නැතුව එක පාරට ලැබෙනකොට.

    අර මුලින් කියපු බිරිඳට හැම වෙලේම කියලා කියලා මුද්ද ගෙනත් දුන්නාට පස්සේ, සතුට අනිත් කෙනාට වඩා අඩුයි වගේ. අපිට ඇතිවෙන දුක, අපි නිතර 'මට මෙහෙම දෙයක් වෙනවා, වෙන්න පුලුවන්' කියලා නිතර සිහි කරලා තියෙනකොට, නිතරම දැනගෙන හිටපු දෙයක් නම්, එයාට ඒ දුක එනකොට, ඒක බලාපොරොත්තු නැති මොහොතක ආපු දෙයක් නෙමෙයි.

    එහෙනම් බුදුරජාණන් වහන්සේ මේ ඨාන සූත්‍රයෙදි නිතරම සිහිකරන්න කිව්වේ ඇයි? ඒ සිහිකරනකොට එයා දුක චුට්ට චුට්ට දකිනවා. ඒ විඳින්නේ, කවදාහරි මේ ප්‍රිය දේ මට නැතිවෙනවා කියන ඒ මොහොතේදී තුනී විදියට විඳින දුක, නැති වෙන අවස්ථාවේදී මහා දරුණුවට විඳින්න වෙන්නෙ නෑ.

    කෙනෙක් අහන්න පුලුවන් 'ඉතින් ඔය කියන කාරණය අපි අනිවාර්යයෙන් හිතන්න ඕනේද?' කියලා. 'ඔව්'. ඇයි ඒ? සමහර කෙනෙක්ට ලොතරැයියක් ඇදෙනවා. ඒක හැමෝටම වෙන දෙයක් නෙමෙයි. හැම කෙනාටම වෙන්නත් පුලුවන්, නොවෙන්නත් පුලුවන් තත්ත්වයේ තියෙන එකක්. අනිවාර්ය වෙන්නෙ නෑ. එතකොට ප්‍රිය කෙනෙක් වෙන් වෙනවා කියන එක, වෙන්නත් පුලුවන් නොවෙන්නත් පුලුවන් වගේ දෙයක් නෙමෙයි. මට ප්‍රිය කෙනෙක්, එයාගෙන් මම ඈත් වීම හෝ, මගෙන් එයා ඈත් වීම සිද්ධ වෙනවා කියන එක ලොතරැයියක් ඇදෙනවා වගේ වෙන්නත් පුලුවන්, නොවෙන්නත් පුලුවන් දෙයක් නෙමෙයි. ඒක අනිවාර්යයෙන් වෙන දෙයක්. අනිවාර්යයෙන් වෙන එකක් නම් අපි ඒ ගැන නිතර සිහි කරනකොට පළමුවෙන් කියපු බිරිඳගේ සතුට අඩුවෙන් භුක්ති වින්දා වගේ නිතරම දැනගෙන ඉඳීම තුළ, අපිට ඒ වියෝව වෙන අවස්ථාවෙදි දුක අඩුයි.

    කිසි වෙලාවක ප්‍රිය බව මිසක්, වෙන් වෙනවා කියන එක සිහි කරන්නෙ නැතුව, ඒ ගැන දැන්නෙ නැතුව, ඒ ගැන හිතන්න වුවමනාවකුත් නැතුව හිටිය කෙනා කවදාහරි වෙන්වෙන මොහොතේ තෑග්ගෙන්, සප්‍රයිස් වෙනවා වගේ මේ පත්තෙන් අධික දුකක් විඳිනවා. දරාගන්න බැරි දුකක් විඳිනවා. එහෙනම් දුක තුනී කරගැනීම තියෙන හොඳම ක්‍රමය තමයි ඒක නිතර නිතර සිහි කරන එක. හරියට තෑග්ග ගෙනත් දෙන බව නිතර නිතර කිව්වා වගේ. මේ බුදු ඔවදන අපි කාටත් පොදුයි. මොකද ප්‍රිය වස්තු අපි කාටත් තියෙනවා. සතුටක් ලොකූවට දැනෙනවානම්, ඒ හේතුවෙන් දුකකුත් දැනෙනවාමයි.

    බුදුරජාණන් යමක් වදාළොත් ඒ වදාරන්නේ අනිවාර්යයෙන් ම බොහෝ දෙනාගේ හිත සුව පිණිසම, උන්වහන්සේ අවබෝධයෙන්ම පෙන්වන දෙයක් නිසා ඒ හැම වදනකම හරයක් තියෙනවා. මේක විටමින් පෙත්තක් වගේ. කා ගැන හරි ප්‍රිය බවක් එනකොට මේ ආකාරයෙන් සිහි කරන්න 'මම මෙයාගෙන් හෝ, මෙයා මගෙන් වෙන් වෙන දවසකුත් එනවා' කියලා ප්‍රිය බව ඇතිවෙන වෙලාවෙම හිතන්න. විටමින් පෙත්තක් වගේ ගන්න. එතකොට ඔබ හැමෝටම කවුරුහරි නැති වෙන වෙලාවට දුක දැනෙන්නෙ අඩුවෙන්. තෙරුවන් සරණයි!

    (පූජනීය වල්පොල ගෝතම ස්වාමින් වහන්සේගේ දේශනාවක් අනුසාරයෙනි)
     

    eksudda

    Well-known member
  • May 25, 2017
    3,463
    1,998
    113
    නිරෝගිබව සුවපත් බව වැඩි කෙරෙනා කුසල් මොනවද. වැඩියෙන් කලයුතු පින්කම් මොනවාද..
     
    • Like
    Reactions: NRTG and mesua90

    හෙනයා

    Well-known member
  • May 23, 2014
    12,926
    10,248
    113
    Kottawa
    🌷 අද අපි දුක තුනී කරගන්න ක්‍රමයක් ගැන කරපු ධර්ම දේශනාවක් සකස් කළේ. මේක ජාති භේදයක්, ආගම් භේදයක් නැතිව ඕනෙම කෙනෙකුට උපකාර වේවි.


    පර දෙමල, අපිට වහල් කම් කරන්න අවිල්ල රටෙ කෑල්ලක් ඉල්ලන්න තොපිට තියෙන ඈයිතිය මොකක්ද? තොපෙ ආර ජයලලිතත් වල කජ්ජ ගහුවනේ, මහ කොටියගේ ඔලුවටම තිබ්බනේ, තොපි ඔක්කොම ඔය නය ගෙවන්න හරක් වෙල ඉපදෙවි මෙ රටේම

    ‍ය්යකො උම්බල මෙහේ අවෙ අපිට වහල කම් කරන්න, බලපන් නුවර එලියෙ තේ දලු කඩන්නේ පර දෙමල්ලු නේ. උම්බලට එහෙම උනේ කලින් ආත්වල නය නිසා. මෙ ආත්මෙත් සල්ලි අරන් තව රටෙ හමොටම නය කාරයො උනා

    තෙ දලු කඩන්න අපු වහලා
    ------ Post added on Nov 20, 2023 at 3:47 PM
     

    hecker_thama

    Well-known member
  • Dec 27, 2022
    5,690
    5,715
    113




    ------ Post added on Nov 20, 2023 at 3:47 PM
    dog wipes GIF
     
    • Haha
    Reactions: හෙනයා

    asliyanage

    Well-known member
  • Nov 2, 2006
    5,690
    10,124
    113
    Colombo




    ------ Post added on Nov 20, 2023 at 3:47 PM
    https://elakiri.com/threads/මෙහෙම-මිනිස්සු-ඉන්නවද-ඇත්තටම.2124217/page-2#post-29241182

    අංගුත්තරනිකායේ ඒකාදසක නිපාතයේ අනුස්සති වග්ගයේ මෙත්තානිසංස සූත්‍රයේ මෙත්තා චේතෝ විමුත්තියේ අනුසස් එකොළොසක් වදාරා ඇත්තේ ය. ඒ අනුසස් එකොළොස මෙසේ ය.
    1. ගෙරවීම් දත් සැපීම් කෙඳිරීම් නන් දෙඩීම් ඒ මේ අත පෙරළීම්වලින් තොරව සුවසේ නින්දයාම
    2. කෙඳිරීම් ඈනුම් ඇරීම් ඇඟමැලි කැඩීම් ආදියෙන් තොරව පද්මයක් පුබුදුවන්නාක් මෙන් සැපසේ නින්දෙන් අවදිවීම.
    3. සර්පයන්ට සොරුන්ට ඇතුන්ට සතුරන්ට හසුවීම් ආදී භයානක සිහින නො පෙනීම.
    4. දකින දකින සැමට ම ප්‍රියවීම,
    5. මිනිසුන්ට පමණක් නොව දෙවියන්ට ද ප්‍රියවීම,
    6. දෙවියන් විසින් ආදරයෙන් ආරක්ෂා කරනු ලැබීම,
    7. ගින්නෙන් විෂෙන් හා ආයුධවලින් ද අනතුරු නො වීම,
    8. වහා සිත සමාධි වීම,
    9. මුහුණ පැහැපත් වී බැබලීම,
    10. නොමුළාව කාලක්‍රියා කරන්නට ලැබීම,
    11. ඒ ජාතියේ ම රහත් නූවහොත් බ්‍ර‍හ්මලෝකයේ ඉපදීම.
    මෙත්තා චේතෝ විමුක්තිය යනු මෛත්‍රීධ්‍යානය ය. ඉහත කී අනුසස් ලැබෙන්නේ මෛත්‍රී භාවනාවෙන් ධ්‍යාන ලබා ගත් අයට ය. සාමාන්‍ය මෛත්‍රියෙන් ඒ අනුසස් ලැබෙන්නේ ස්වල්ප වශයෙනි. මඳ වේලාවක් මෛත්‍රී භාවනාව කොට ඉහත කී අනුසස් නොලැබෙන කල්හි කියන අනුසස් මෛත්‍රියෙන් නො ලැබේ යයි වරදවා නොසිතා ගත යුතු ය.
    “ඒකම්පි චේ පාණමදුට්ඨ චිත්තෝ
    මෙත්තායති කුසලෝ තේන හෝති,
    සබ්බේව පාණේ මනසානුකම්පං
    පහූතමරියෝ පකරෝති පුඤ්ඤං”
    (ඉතිවුත්තක)
    තේරුම:-
    ඉදින් අදුෂ්ට වූ සිතින් එක් සත්ත්වයකුට වුව ද මෙත් වඩා ද එයින් බොහෝ කුසල් ඇත්තේ වේ. සකල සත්ත්වයින්ට ම මෛත්‍රිය වඩන්නා වූ ආර්‍ය්‍ය පුද්ගල තෙමේ ඉතා මහත් පිනක් කරයි.
    නිරෝගිබව සුවපත් බව වැඩි කෙරෙනා කුසල් මොනවද. වැඩියෙන් කලයුතු පින්කම් මොනවාද..
    ------ Post added on Nov 21, 2023 at 3:33 AM
     

    slsal

    Well-known member
  • Jan 25, 2018
    548
    386
    63
    @slsal meka balala duka thuni karaganin ponnayo
    Thoge ammata ballo dala hukanawa handiye. nattamilla tikak ekathu wela athegahala badu ammage munata halanawa. thoge anngi gauma usagena hutha pennanawa arunta athe gahanda, thoge gani ethan idagena pal kavi kiyanawa.
     

    Similar threads