උබ විහිලුවට කිව්වට ඔය මහසොන වගේ උන්ගෙන් වැඩ අරගෙන තියෙන්නෙ එහෙම තමා ඉස්සර.කෙසෙල් ලෙල්ල පාරට විසි කරාම අපායේ යනවා කියලා බය කරන්න ඕනේ.
උබ විහිලුවට කිව්වට ඔය මහසොන වගේ උන්ගෙන් වැඩ අරගෙන තියෙන්නෙ එහෙම තමා ඉස්සර.කෙසෙල් ලෙල්ල පාරට විසි කරාම අපායේ යනවා කියලා බය කරන්න ඕනේ.
යක්ක පුත්තුන්ගෙනුත් ඔහොම තමයි වැඩ ගන්න වෙන්නේ.උබ විහිලුවට කිව්වට ඔය මහසොන වගේ උන්ගෙන් වැඩ අරගෙන තියෙන්නෙ එහෙම තමා ඉස්සර.
@PHBhagya ට තමා මතුරල මේක කරල දෙන්න පුලුවන්යක්ක පුත්තුන්ගෙනුත් ඔහොම තමයි වැඩ ගන්න වෙන්නේ.
දෙසපලුවෝ කොච්චර ඔය වගේ දේවල් වලට බයද නීතියට බය නැති උනාට.
කෙසෙල් ලෙල්ලක් විසි කරාම අපායේ දී යම රජ්ජුරුවෝ බිජ්ජ ලෙලි ගහනව කියල බය කරන්න ඕනේ.

ලොකු දේවල් මුලින් කරන්න ඕනෙ. කෙහෙල් ලෙල්ල වගේ පොඩි පොඩි දේවල් ෆෝකස් කරන්න ගියොත් ලොකු දේවල් මගහැරෙයිමෙතන කස්ටිය තේරුම් ගන්න ඕනි දේ තමයි system එකයි change කරන්නේ. නැතුව පුද්ගලයන් නෙවෙයි. හරි procedures implement කිරීමයි කරන්න ඕනි.
උදාහරණයක් හැටියට ඔයා කෙසෙල් ගෙඩියක් කාල ලෙල්ල පාරට විසි කරනවා.
ඇයි ? ඔයාගේ ඇගෙන් එන්නේ නෑ මන් මෙහෙම වැඩක් කලොත් පරිසරය අපවිත්ර වෙනවා කියල. තව කාට හරි අනතුරක් වෙනවා කියල. ඔයාගෙන් විය යුතු වගකීම ගැන ඔයාට අදහසක් නෑ. ඔයාට නීතිය ක්රියාත්මක කරන්න වටපිටාවක් නෑ.
එතකොට ඔයා කෙසෙල් ලෙල්ල පාරට විසි කරන එක වලක්වන්න මොකක්ද කරන්න ඕනි?
1) ඔයා කෙසෙල් ලෙල්ලක් විසි කරනවා කවුරු හරි දැක්කොත් ඒ පුද්ගලයා ඔයාට, ඔයා කරන වැඩේ වැරදියි කියන්න ඉදිරිපත් වෙන්න ඕනි. ඒ තරමට කොන්ද හැදෙන්න ඕනි.
2) ඔයාට කියා කියා ඉන්නේ නැතුව ඔයාට පේන්නම ඒක දකින කෙනා ඒක අරන් දාන්න ඕනි. (Best one. Example is better)
3) ඔයාට දඩ මුදලක් නියම වෙන තැනට නීතිය පත් වෙන්න ඕනි.
ඔය 3ම වෙන්න ඕනි. ඔය ටික වෙනවා නම් ඔයා අද නැතත් කවදාහරි කරපු වැඩේ ආයේ නොකර ඉදීවි.
ඔය 3ම කරලත් හැදෙන්නේ නැත්නම් ඒක exception එකක්. Exception එකත් handle කළ යුතුයි.
1000ක් වාරික හරියට ගෙවද්දී එකෙක් ඉන්නවා ගෙවන්නේ නැති. දැන් ඌ ගෙවුවේ නෑ කියල business නවත්වන්නේ නෑ. ඒකට වෙනම පිළියම් තියෙනවා.
ඔය දියුණු වෙලා කියල කියන රටවල් වල magic නෑ .ඒ රටෙත් ඉන්නේ, බලයට පත් වෙන්නේ රහත් වෙලා නැති මිනිස්සු. හැබැයි උන්ට ඕනි ඕනි විදියට ඒ රාමුව තුල හැසිරෙන්න බැහැ.
අපේ රටෙත් වෙන්න ඕනි change එක මේකයි. හරියට procedures implement කිරීමයි කරන්න ඕනි. විගණනය , වංචා දූෂණ හෙළිදරව් කිරීම, විනිවිද බාවය, නීතිය සැමට එක සමාන වීම, Education system එක හරියට රටේ අරමුණු වලට හැදෙන්න ඕනි.
එතකොට ඊ ලගට එන්නේ මොකාද කියන එක අදාළ නෑ . කොටින්ම ඊ ලගට ආපහු දැන් පැන්නුව එවුන් ආවත් අවුලක් නෑ.
එම නිසා ඊ ලගට රට බාර දෙන්නේ කාටද? මුන් ගියාම ඊ ලගට මොකද කරන්නේ , අරය හොදයි මෙයාට වඩා වැනි ප්රශ්න ඇසීමෙන් වලකින්න.
ඔබ windows 7 ගත්තේ බිල් ගේට්ස්ගෙන් නෙවෙයි. Microsoft එකෙන්. Bil gates යනු පුද්ගලයෙක් වන අතර Microsoft යනු නිශ්චිත ක්රියාපටිපාටියකට run වන, සාමූහික වගකීමක් සහ නීතිමය වගකීමක් ඇති ආයතනයකි. එම උදාහරණය අප රටටද ආදේශ කර ගන්න.
අරගලය යනු මෙයට ආරම්බයක් දීමට ගත් දෙයකි. ඇත්ත මේකේ big picture එක දකින්නේ නැතුව පක්ෂ බලේට ගේන්න දගලන එවුන් ඉන්නවා.
මතක තබා දන්න. ඔබ බුද්දීමතෙක් නම් මෙය වෙනස් කිරීමට දායක වන්න. අනිත් එක ඔබ අප මේ දායක වන්නේ දැන් , හෙට අනිද්දා වන change එකකට නෙවෙයි. ඊ ලග පරම්පරාව වෙනුවෙන් කරන කැපවීමකට බව මතක තබා ගන්න.
ලෝකයේ සිද්ද කරන දරුණුම අපරාධය තමයි බුද්දිමතුන් නිහඩව සිටීම.
ඔබට මෙම පණිවිඩය ඔලුවට ගියා නම් තව එකෙක්ට පැහැදිලි කරන්න. උටත් ඒකම කරන්න කියන්න. තේරුනේ නැද්ද? එහෙනම් බැනපන්![]()
Hada pennuvama agilla desa baleemaඅපි ලෝකෙට ණය වෙලා ඒවා ගෙවන්නේ නැතුව හොරු වෙලා ඉන්නේ පාරට විසි කරපු කෙහෙල් ලෙල්ල නිසා නෙවෙයි බං.![]()
Sirawatamaගොඩක් අයට තරු පේන කාලේ මේක![]()
Good oneමගේ මතය නම් ලංකාවෙ දැන් තියෙන්නෙ economic crisis එකක්. මේ අර්බුද්දයට විසඳුම ලංකාව ඇතුලෙන් හොයන්න බෑ.
economic crisis එක තියනකම් මිනිස්සුන්ගේ frustration එක නැති කරන්න බෑ.
ඒක නිසා මොන දේශපාලන සූත්රයකින්වත් ස්ථාවර පාලනයක් මේ වෙලාවෙ පවත්වාගෙන යාම මේ වෙලාවෙ කරන්න බෑ.
මොකද එකොනොමික් ප්රශ්නේ විසඳන්න ලංකාව ඇතුලෙ තියන රීසෝස් වලින් එක පාර කරන්න බෑ.
රට තව දුරටත් අරාජික වෙලා කාටවත් පාලනය කරන්න බැරි යුගයක් උදාවෙයි.
තව අවුරුදු ගාණකින් මේ ඒකොනොමික් අර්බුධය පහ වෙලා ආයෙත් ලංකාව එකොනොමික් අප්ටර්න් එකකට ආපු දවසකට
ලංකාවෙ මිනිස්සුන්ට අකවුන්ටබල් හොඳ පාලනයක් බිහි වෙයි.
නමුත් meanwhile අරාජිකත්වය තමා.
Ochara baila ona ne ban. Lapayta deela utath maasa 2k athulatha petrol/diesel kaama polim adu karaganna beri unoth pukata gahala elawai inna un.මෙතන කස්ටිය තේරුම් ගන්න ඕනි දේ තමයි system එකයි change කරන්නේ. නැතුව පුද්ගලයන් නෙවෙයි. හරි procedures implement කිරීමයි කරන්න ඕනි.
උදාහරණයක් හැටියට ඔයා කෙසෙල් ගෙඩියක් කාල ලෙල්ල පාරට විසි කරනවා.
ඇයි ? ඔයාගේ ඇගෙන් එන්නේ නෑ මන් මෙහෙම වැඩක් කලොත් පරිසරය අපවිත්ර වෙනවා කියල. තව කාට හරි අනතුරක් වෙනවා කියල. ඔයාගෙන් විය යුතු වගකීම ගැන ඔයාට අදහසක් නෑ. ඔයාට නීතිය ක්රියාත්මක කරන්න වටපිටාවක් නෑ.
එතකොට ඔයා කෙසෙල් ලෙල්ල පාරට විසි කරන එක වලක්වන්න මොකක්ද කරන්න ඕනි?
1) ඔයා කෙසෙල් ලෙල්ලක් විසි කරනවා කවුරු හරි දැක්කොත් ඒ පුද්ගලයා ඔයාට, ඔයා කරන වැඩේ වැරදියි කියන්න ඉදිරිපත් වෙන්න ඕනි. ඒ තරමට කොන්ද හැදෙන්න ඕනි.
2) ඔයාට කියා කියා ඉන්නේ නැතුව ඔයාට පේන්නම ඒක දකින කෙනා ඒක අරන් දාන්න ඕනි. (Best one. Example is better)
3) ඔයාට දඩ මුදලක් නියම වෙන තැනට නීතිය පත් වෙන්න ඕනි.
ඔය 3ම වෙන්න ඕනි. ඔය ටික වෙනවා නම් ඔයා අද නැතත් කවදාහරි කරපු වැඩේ ආයේ නොකර ඉදීවි.
ඔය 3ම කරලත් හැදෙන්නේ නැත්නම් ඒක exception එකක්. Exception එකත් handle කළ යුතුයි.
1000ක් වාරික හරියට ගෙවද්දී එකෙක් ඉන්නවා ගෙවන්නේ නැති. දැන් ඌ ගෙවුවේ නෑ කියල business නවත්වන්නේ නෑ. ඒකට වෙනම පිළියම් තියෙනවා.
ඔය දියුණු වෙලා කියල කියන රටවල් වල magic නෑ .ඒ රටෙත් ඉන්නේ, බලයට පත් වෙන්නේ රහත් වෙලා නැති මිනිස්සු. හැබැයි උන්ට ඕනි ඕනි විදියට ඒ රාමුව තුල හැසිරෙන්න බැහැ.
අපේ රටෙත් වෙන්න ඕනි change එක මේකයි. හරියට procedures implement කිරීමයි කරන්න ඕනි. විගණනය , වංචා දූෂණ හෙළිදරව් කිරීම, විනිවිද බාවය, නීතිය සැමට එක සමාන වීම, Education system එක හරියට රටේ අරමුණු වලට හැදෙන්න ඕනි.
එතකොට ඊ ලගට එන්නේ මොකාද කියන එක අදාළ නෑ . කොටින්ම ඊ ලගට ආපහු දැන් පැන්නුව එවුන් ආවත් අවුලක් නෑ.
එම නිසා ඊ ලගට රට බාර දෙන්නේ කාටද? මුන් ගියාම ඊ ලගට මොකද කරන්නේ , අරය හොදයි මෙයාට වඩා වැනි ප්රශ්න ඇසීමෙන් වලකින්න.
ඔබ windows 7 ගත්තේ බිල් ගේට්ස්ගෙන් නෙවෙයි. Microsoft එකෙන්. Bil gates යනු පුද්ගලයෙක් වන අතර Microsoft යනු නිශ්චිත ක්රියාපටිපාටියකට run වන, සාමූහික වගකීමක් සහ නීතිමය වගකීමක් ඇති ආයතනයකි. එම උදාහරණය අප රටටද ආදේශ කර ගන්න.
අරගලය යනු මෙයට ආරම්බයක් දීමට ගත් දෙයකි. ඇත්ත මේකේ big picture එක දකින්නේ නැතුව පක්ෂ බලේට ගේන්න දගලන එවුන් ඉන්නවා.
මතක තබා දන්න. ඔබ බුද්දීමතෙක් නම් මෙය වෙනස් කිරීමට දායක වන්න. අනිත් එක ඔබ අප මේ දායක වන්නේ දැන් , හෙට අනිද්දා වන change එකකට නෙවෙයි. ඊ ලග පරම්පරාව වෙනුවෙන් කරන කැපවීමකට බව මතක තබා ගන්න.
ලෝකයේ සිද්ද කරන දරුණුම අපරාධය තමයි බුද්දිමතුන් නිහඩව සිටීම.
ඔබට මෙම පණිවිඩය ඔලුවට ගියා නම් තව එකෙක්ට පැහැදිලි කරන්න. උටත් ඒකම කරන්න කියන්න. තේරුනේ නැද්ද? එහෙනම් බැනපන්![]()

This is the solutionඇබුල් කෙසෙල් ලෙලි නම් දැම්මට කමක් නෑ. කෙහෙල් ගෙඩිය පොඩි නිසා ලෙල්ල පෑගුනොත් ලෙස්සල යන දුර අඩුයි. වැටෙන සම්භාවිතාවත් අඩුයි. හැබැයි ආනමාලු කෙහෙල් ලෙල්ල ඒකෙ අනික් පැත්ත.![]()
Eeka atta. Dang change karannath minissunta pana na. DeadLock ekak thiyenneminissu parata besse badata para weduna hnda.unta ona athal eke aai jiwath wenna.nethuwa me oya kiyana system change karanna neme.inflation eka 6%ta aduwen genakan andu nan karanna lesi wen ne.uparima awurudu 2i.den aragale inna ayage honeymoon eka iwara una gaman aai inflation eka unge jiwitha walata wada denna gannawa.degree eka aran eliyata awa lamayinta ko Job? minissunge attitude wenas wenna ona kiyala patan gaththa system change eka neme den minissunta kanna denna puluwan system change ekak ona.Democracy lankawe fail wigena enne.Cubawata wechcha de wenna loku idak tiyenawa.
Minissuntamai goda enne tiyenne machan.mona palakayo awath me prashnen den gelawenna amarui.prashnayak thawath prashenkin iwara karana minissu neme apita ona.prashna walata uttara hoyana minissu. Api loken udawu balaporoththu unata mulu lokema prashna godaka inne. awurud 20-30 range eke $ hmba karanna puluwan skills tiyena aya kiyen kiyada bn inne.minissunta skill develop karaganna wenawa meken ikmanata goda enna nan.aduma tarame apita day today ona wena consumables walin 75% wath rata ethule hadanna wenawa.minissu denwath ewa hadanna patan ganna ona.Eeka atta. Dang change karannath minissunta pana na. DeadLock ekak thiyenne
කොරමු කොරමු.... දැන්නං ඕනෙ දෙයක් කොරනව... නැතිවුන බල්ලො පූසො පවා ගෙන්නල දෙනව...@PHBhagya ට තමා මතුරල මේක කරල දෙන්න පුලුවන්
උබ කියල තියෙන දේ හරි. ඒත් අපේ රටේ බහුතරයකගෙ මයින්ඩ් එක තාම ගල් යුගයේ බන්. පාරෙ කෙළ ගහන බුලත් කාල කෙළ ගහන මිනිස්සුන්ට ඕවා අරහං. ඒවා සිරිත් විරිත් වලින් පවුල් ඇතුලතින් දෙමවුපියන්ගෙන් දරුවන්ට එන්න ඕන දේවල්. නීති දාල හදනවට වඩා attitude හැදෙන එක වෙන්න ඕන බාලාංශ පන්ති වල ඉඳලා. දියුණු රටවල් වල බාලාංශ පන්ති වල කියල දෙන්නෙ social manners, good habits.. වගේ දේවල්. අපේ මොනාද කරන්නෙ ? නිකමට හිතපන් දැන් දේශාභිමානී සින්දුවක් ඇහෙනවද TV, Radio වල ? සිරසෙ යන ගොබ්බ කතා වලට මුළු පවුලම කට ඇරන් බලන් ඉන්න මෝඩ මිනිස්සු ටිකක් බිහි කරලා. (සිරස එක්ක ඇරියස් එකක් තියෙනවා. ඒකයි සිරස ගැන විතරක් කිව්වෙ. අනිත් චැනලුත් දෙවැනි නෑ.This is the solution
Marked as correct answer![]()
)