ඇති ව පැවත නැතිවීම....!

හෙළයෙක්

Well-known member
  • Apr 26, 2014
    38,312
    76,777
    113
    From FB

    මෙය ලියනු ලැබුවේ මෙමව්බිමේ ඉතිහාසය, බුදුදහම, චින්තනය සහ ජාතිකත්වය පිළිබඳව හෙළයේ මහාචින්තකයකු වූ කුලියාපිටියේ ශ්‍රී ප්‍රනන්ද විද්වතාණන් විසිනි
    🍁

    ඇති ව
    පැවත
    නැතිවීම....!

    ඇති වෙමින් පැවැතෙමින්
    නැති වීම හෙවත් උප්පාද–ඨිති–භංග
    බුදුදහමෙහි ‘ක්ෂණ භංගුර න්‍යාය’ ලෙසින් හඳුන්වනු ලබන ‘උප්පාද ඨිති භංග’ යන ත්‍රිවිධ ක්ෂණයන්හි ක්‍රියාකාරිත්වය හඳුනාගැනීමට සහ තේරුම් ගැනීමට දැරූ ප්‍රශස්ත ප්‍රයත්නයක් සේ සැලකිය හැකි ලිපියක් ‘නමස්කාර’ සඟරාවෙහි පළ විය.
    ‘ඇති වීම, නැති වීම හා වෙනස් වෙමින් පැවතීම’ යන හිසින් යුත් ඒ ලිපිය සපයනු ලැබ තිබුණේ වෛද්‍ය ලලිත් විජේසිංහ මහතාණන් විසිනි.

    මේ ඒ පිළිබඳ ව කැරෙන විමසුමකි.

    ක්‍රියාවලියෙක ඇත්තේ උපත හා විපත (උප්පාද-වය) යනුවෙන් වූ ක්‍රියාවන් දෙකක් බවත් ‘ඨිතිය’ හෙවත් පැවැත්ම යනු පවතින යමක් නො ව, පැවැත්මේ වෙනස් වීම පළ කැරෙන චාලන ආකාරයක් බවත් ඉකුත් ජූනි ‘නමස්කාර’ කලබට ලිපියක් සපයමින් වෛද්‍ය ලලිත් විජේසිංහ මහතා විසින් පැහැදිලි කරනු ලැබ තිබිණි.
    එය සැබෑවකි. එසේ ද වූවත්: ඨිතියක් හෙවත් “පැවැත්මක ආකාරයක්” ගැන සැඳැහෙන්නේ ඇයි?
    කුමන අරුතකින් මෙය අප විසින් තේරුම් ගත යුතු ද
    යනු විමසා බැලීම අපගේ මේ ලිපියේ අරමුණ වෙයි.

    මීට බොහෝ කලකට පෙර-මගේ මතකයේ හැටියට බුද්ධ වර්ෂ 2500 (ක්‍රි.ව.1956) වැනි වසරේ ආරම්භක දසකයේදී පමණ – පූජ්‍යපාද හේන්පිටගෙදර ඤාණසීහ මාහිමිපාණන් සහ පූජ්‍යපාද දැමුණුමැයේ ඤාණරතන මාහිමිපාණන් විසින් ද පුවත්පත් මඟින් මෙකී ‘ඨිතිය’ ගැන ගැඹුරු දහම් සංවාදයක් කෙරී තිබිණි.
    මතකය අවදි කළ හැකි පාඨකයන් වෙත් නම්, ඒ ගැන අවධානය යොමු කැර ‘නමස්කාර’ වෙත ලියා එවතොත් එය ඉතා අගය කරමු. එය එසේ තිබියදී දැනට අපි වෛද්‍ය, ලලිත් විජේසිංහ මහතාගේ කරුණු දැක්වීම වෙත හැරෙමු.

    ඒ මහතා ගෙන හැර දැක්වූ පළමු කරුණ වූයේ ‘උප්පාද-වය’ යන දෙකරුණ – එනම් ඉපදීම හා මරණය යන ක්‍රියා දෙක – ‘ඍජු ව ම වාච්‍යාර්ථයෙන් ම’ දක්වා ඇති අතර ‘ඨිති’ යන්න එසේ නොදක්වා දහමෙහි එය පැහැදිලි කැර ඇත්තේ ‘වාක්‍යාර්ථයෙන්’ බව යි.
    එය පෙළෙහි එන අයුරින් ම මෙසේ දක්වා ඇත. “උප්පාදෝ පඤ්ඤායති.
    වයෝ පඤ්ඤායති, ඨිතස්ස අඤ්ඤථත්තං පඤ්ඤායති”
    (උපුටා ගැනීම පූජ්‍ය මාවතගම පේමානන්ද හිමියන්ගේ ලිපියකිනි).

    ඨිතියේ ස්වභාවය තේරුම් ගැනීමේ දී මෙතැන ‘වාච්‍යාර්ථය’ හා ‘වාක්‍යාර්ථය’ යනු විසින් වියරණ රීතියකට යටත් ව අරුත් දැක්වීමට යෑම අනවශ්‍ය පටලැවීමකි.

    මෙයින් මා අදහස් කරන්නේ වියරණ රීති නොසලකා අදහස් පිහිටුවාලිය යුතු ය යන්න නො වේ.
    ‘උප්පාදෝ පඤ්ඤායති’ යනු ද වැකියෙකි.
    ‘වයෝ පඤ්ඤායති’ යනු ද වැකියෙකි. එසේ ම ‘ඨිතස්ස අඤ්ඤථත්තං පඤ්ඤායති’ යනු වැකියෙකි.

    මෙය එසේ නො වී “කතාමානි තීණි, උප්පාදෝ ඨිති, වයෝති – ඉමානි තීණි ලක්ඛණ්ති” යනුවෙන් තිබී නම්, මේ අවස්ථා තුන වචනයෙන් පමණක් පළ කිරීමෙකැ යි යන කීමට ඉඩක් දිය හැකි ව තිබිණි. ඨිතියේ ස්වභාවය ම දිරා යෑම (ජරා) ප්‍රකාශයට පත් වීම නිසා එය එසේ කීමෙන් ආත්මවාදයට නො වැටී ‘පැවැත්මේ අනාත්ම ස්වභාවය’ මතු කැර දැක්වීමක් ය යි කිව යුතු ය.
    නො එ සේ ව එය වියරණ රීතියකට යටත් කර දැක්වීමක් සේ නොසැලකිය යුතු ය.
    බුදුදහම වෛදික සංස්කෘතයට නංවා පළ කිරීමට අවසර පැතීමකදී බුදු හිමියන් ඊට එකඟ නොවීමත් එසේ කිරීම ඇවැතක් කොට වදාළේ ඇයි ද යනුත් මෙයින් ද පැහැදිලි වේ.
    සකු බසෙහි නම් අකුරක් හැඬැවීමේ පටන් වචනයක්, පදයක්, යෙදුමක්, වැකියක් අරුත් ගැන්වීම දක්වා ම ඒවා වියරණ රීතිවලට යටත් ව ම තේරුම් කිරීමක් සේ දක්වා තිබීමෙන් පෙනී යයි.
    ඊට හේතු වූයේ එය ‘සංස්කෘත භාෂාවක්’ වීම නිසා ම නො ව, ‘ආත්මවාදී පද රචනාවන් සඳහා යොදාගැනීමට සීමා කර තැබීමට අවශ්‍ය වූ හේතුවෙනැ’ යි ද සිතිය හැකි ය. එහෙත් පෙළ බස හා හෙළ බස එසේ නො වේ.
    ඒ දෙක ම පොදු ජන වහරට සුදුසු වන සේ නමාගත් දෙබසකි.

    නිදසුනක් ගනිමු. ඉංගිරිසියෙන් කියැවෙන ‘GOD’ යන පදයට එහි අරුත ඒ සැටියෙන් ම පැවැසිය හැකි එකී රීතියට යටත් වූ වදනක් හෙළ බසෙහි නැත. ‘GOD’ යනු උපත, පවත හා විපත යන ක්‍රියාවන් තුන ම එක තැනක පිහිටුවා සැකැසුණු පදයෙකි.
    ඊට දැනට සිංහලයෙහි දී ඇති පදය ‘දෙවියන් වහන්සේ’ හෝ ‘ස්වාමීන් වහන්සේ’ යනු යි.
    එහෙත් සිංහල බසින් ‘දෙවියන් වහන්සේ’ යනුවෙන් ‘උපත, පවත සහ විපත’ එක්තැන් වූ ‘තැනන් වහන්සේ’ කෙනෙක් ගැන කියැවෙන්නේ නැත.
    එකී නාම පදයෙන් සිංහල මනසට එක්වර හැඟෙන්නේ මානුෂිකත්වය ඉක්මවා ගිය බල පරාක්‍රමයකින් යුත් ‘මහ දෙවියෙක්’ යන අදහසෙකි. එවැනියෝ ‘මහේශාක්‍ය’ දෙවියෝ යැ යි පිළිගැනෙති.
    එය හරියට හින්දු විශ්වාසයේ එන ‘විෂ්ණු’, ‘ශිව’ වැනි දෙවිවරු ය. බෞද්ධ පිළිගැනීමට අනුව මෙකී විෂ්ණු ආදි මහ දෙවිවරුන්ට ද අප විසින් පින් දහම් කැර එකී පින් අනුමෝදන් කළ යුතු ය.

    හින්දු දහම විසින් අරුත් ගන්වා ඇත්තේ උපත, පවත, විපත පාලනය කරන්නේ එක ම මහ දෙවියකු නො ව, දෙවිවරු තිදෙනකු බව ය. උපතට බ්‍රහ්මන් ද පැවැත්මට විෂ්ණු ද විපතට ඊශ්වර ද අධිපති ලෙසිනි. මේ මහ දෙවිවරුන් තිදෙනා එක තැනකට ගෙන ඒමෙන් ‘ත්‍රිමුර්තිය’ ඒකත්වයක් ලෙස නිර්මාණය කැරගෙන ඇත. එය ද ඒ ඒ ඇදැහිලි අතර බිහිසුණු යුද ගැටුම් ගණනාවක් පසු කැරගැනීමෙන් ද පසු ව ය. ඊට පෙර විෂ්ණු ආගම, ශිව ආගම, බ්‍රාහ්මණාගම යනුවෙන් වෙන් ව පැවැතිණි.

    අනාත්ම ධර්මය අනුව හැඩගැසුණු සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය තුළ යට කී පරිදි ‘GOD’ යන පදයට සමාන ව දිය හැකි විශේෂාර්ථයෙකින් යුත් පදයක් නොවූයේ ද අහම්බයකින් නො වේ.
    එහි සමස්ත ඉතිහාසය පුරා ම එවැන්නකුගේ පැවැත්මක් ගැන සිංහලයන් අතර විශ්වාසයක් පිළිගැනීමක් නො වූ හෙයිනි.

    එහෙයින් (සිංහල) බුදු දහමට අනුව උප්පාද, ඨිති, භංග යන තිලකුණ ම එක ම මහා සංකල්පගත රාමුවක පිහිටි අවස්ථා තුනක් හෝ ඒවා වෙන් වශයෙන් ගත හැකි මහා සංකල්ප තුනක් හෝ නො ව, පංච විධ නියාමයන්ට ම පොදු වූ ගුණාකාරයක් පමණි.
    එය ලෝකස්වභාවය යි. උප්පාද, ඨිති, භංග යන පැනැවීම් තුන ම ඍතු, බීජ, කම්ම, ධම්ම, චිත්ත යන නියාම ධර්ම පහට ම අදාළ ව ක්‍රියාවට නැංවේ.

    මේ අනුව මෙයින් කියැවෙන්නේ ඨිතියක් නැතැ යි යන්න නො ව, ආත්මීය වශයෙන් ගත යුතු ගත හැකි ඨිතියක් නැතැ යි යන්න ය.
    ඒ නිසා ම “ඨිතස්ස අඤ්ඤථත්තං පඤ්ඤායති” යනුවෙන් කියැවේ.

    වෛද්‍ය ලලිත් විජේසිංහ මහතාගේ විවරණයේ දෙවැනි ව කියැවෙන දේ නිවැරැදි ය.
    එනම්: ඨිතිය යනු “ජරා වුත්තං – අනුපාලනා” යන යෙදුම ඇසුරෙන් කැරෙන පැහැදිලි කිරීම යි.
    එනම් ඨිතිය යනු ඇතිවුණ දෙයක් වෙනස් තත්ත්වයනට වෙනස් වෙමින් යාම යන්න යි.

    චතුරාර්ය සත්‍යයයේ දුක්ඛ සත්‍යය විස්තර කිරීමේදී බුදු හිමියන් වදාළේ ද මේ අනුපිළිවෙළ සහිත ව ම ය. ජාතිපි දුක්ඛා සහ මරණම්පි දුක්ඛා යන අවස්ථා දෙකට මැදි ව සඳහන් වී ඇති කරුණ දෙස බලන්න.
    ජරාපි දුක්ඛා, ව්‍යාධිපි දුක්ඛා යනු විසිනි.
    ‘ඨිතිය’ යනු එය යි. ජරා, ව්‍යාධි යන අවස්ථා දෙකට ගොදුරු නොවන ‘ඨිතියක්’ හෙවත් පැවැත්මක් නැති බැවිනි.
    එය මෙසේ පෙළ ගැස්විය හැකි ය. උප්පාද = ජාතිපි දුක්ඛා,
    ඨිති = ජරාපි, ව්‍යාධිපි දුක්ඛා,
    භංග = මරණම්පි දුක්ඛා යනු විසිනි.

    එසේ නම් කිව යුත්තේ ඨිතියක් නැත යන්න නො ව, එහෙත් ‘ආත්මීය වශයෙන් ගත යුතු – ගත හැකි ඨිතියක් නැත’ යනු යි.

    එසේ තිබියදී ඨිතිය හෙවත් පැවැත්ම ආත්මීය වශයෙන් බාර ගැනීමට අප පෙලඹෙන්නේ කුමක් හෙයින් ද?

    උපදින සත්ත්වයා, පසු ව – පළමු ව දකින්නේ ඨිතිය මිස උප්පාදය නො වේ. නිරතුරු ව ම දකින්නේ ද ඨිතිය විනා උප්පාදය නො වේ. සිදුහත් කුමරු දුටු සතර පෙරනිමිතිවලින් පළමු ව දකින්නේ මහල්ලෙකි (ජරා). දෙවැනි ව දකින්නේ රෝගියෙකි (ව්‍යාධි).
    මේ දකින්නේ ඨිතිය යි; ඨිතියේ ස්වභාවය යි. තෙවැනි ව දකින්නේ මරණය යි.
    සිව් වැනි ව පැවිදි රුව යි.
    වැදගත් ම දේ නම් මෙතැන උපතක් දුටු බවක් නොකියැවීම යි. එය නිබ්බිදාවට හේතු වූ නිමිත්තක් සේ නො දැක්වේ. එහෙත් මහලු වන්නේ, රෝගී වන්නේ කවරෙක් ද? උපන් අයෙකි; උප්පාදයෙකි.
    ඒ නිසා ම එය “ජාතිපි දුක්ඛා” යැ යි කියැවේ.
    පුද්ගලයෙක් තමන්ගේ මරණය දකී; එහෙත් ප්‍රතිසන්ධිය නො දකී. මේ දෙක ම එක් වර දැකිය හැකි වන්නේ ත්‍රිවිද්‍යාවෙන් දෙවැනි ව කියැවෙන චුතූපපාත ඤාණ විද්‍යාව අවබෝධ කරගැනීමෙන් පමණක් ම ය. ඨිතියේ මරණය පමණක් දකින්නා ප්‍රතිසන්ධිය නොදකින්නේ, උච්ඡේද වාදයක් පනවාගනියි (භෞතික වාදයක්).
    මරණය නොදැක ප්‍රතිසන්ධිය පමණක් දකින්න. “නව සත්ත්ව ප්‍රාදූර්භූතයක්” සේ සලකා මැවීම් වාදයක් පනවාගනී.
    මේ දෙදෙනාට ම ඨිතිය යනු ආත්මීය ධර්මතාවකි. ඊට හේතුව හෙතෙම ඨිතියේ වෙනස් වීමක් නොදකින හෙයිනි.

    මීට වසර ගණනාවකට පෙර – එනම්, ව්‍යවහාර වර්ෂ 2000 වන විට මා විසින් ලියා නිම කැරුණු
    ‘හෙළ ඉතිහාස සලකුණ සහ ඉතිහාසය පිළිබඳ බෞද්ධ දෘෂ්ටිය’ නමැති කෘතියෙහි ( මුද්‍රණය – 2009) ද්‍රව්‍යයේ පැවැත්ම හෙවත් ‘ඨිතිය’ පිළිබඳ ව මෙ සේ දැක්වීමි:

    “මේ අනුව දැනීම පිළිබඳ ව යම් ගැටලුවක් ඉතිරි වී ඇත. එනම් ද්‍රව්‍ය වස්තුවෙක දැන් තිබෙන ආකාරයේ (වත්මන තුළ) අපට දැකිය හැකි වන්නේ කෙසේ ද? ඒ ගැන මෙහිදී ඉතා කෙටියෙන් හෝ සාකච්ඡා කිරීම අවශ්‍ය යැ යි සිතමි.

    “පළමු ව ද්‍රව්‍යයේ (රූපයේ) පැවැත්ම යනු නිරතුරු ව ම බිඳෙමින් පවතිමින් යන ස්කන්ධ පරම්පරාවෙකි; අනිත්‍යයේ ප්‍රවාහයට ලක් වූ සංස්කාරයෝ ය. එකී රූප පරම්පරාව ආයතන වශයෙන් අපි දකිමු. ඒ නිසා ඒවා දැන් පවතින සේ අපට දැකිය හැකි ය.

    “දෙවැනි ව මේ ද්‍රව්‍යමය සංස්කාරයන්ගේ ආයු කාලය සිතක ආයු කාලයට වඩා ප්‍රමාණයෙන් වැඩි ය. එනම් චිත්ත (චිත්තක්ෂණ) 17ක් රූපයෙක (ද්‍රව්‍යයෙක) ආයු කාලයක් බව ථේරවාදී ආභිධම්මිකයෝ නිසැක ව ම සලකුණු කළහ. මෙහි සිතක් හෙවත් චිත්තක්ෂණයක් යනු ද තවත් කුඩා ක්ෂණ තුනෙකි. උප්පාදි, ඨිති, භංග යනුවෙන් ඒ ඒ ක්ෂණයන් හඳුන්වා ඇත. රූපයක් දැකීම, ශබ්දයක් ඇසීම ආදි වශයෙන් ඉන්ද්‍රියයන් මගින් දේවල් දැනැගැනීමේදී එබඳු ක්ෂණ පනස් එකක් (51) පසු කැරෙයි. එහි පළමු උප්පාදක්ෂණයේදී රූපාදි අපට ගෝචර වන ඇරැඹුම වේ නම් 51 වැනි ක්ෂණය එහි භංගක්ෂණය යි. මේ අනුව රූපයෙක පැවැත්ම – ඨිතිය – යනු එකී චිත්ත වීථියේ දෙවැනි ක්ෂණය එනම් ඨිති ක්ෂණයේ පටන් පණස් වැනි ඨිති ක්ෂණය දක්වා වූ ක්ෂණ හතළිස් නවයෙක (49) ආයු කාලය යි.

    “රූපය වාස්තවික යැ යි ද එය සිතට වඩා පෙරටු ව සිටී යැ යි ද යනු විසින් වරදවා පරාමර්ශනය කරනුයේ මෙකී යථාර්ථය වටහාගැනීමට නොහැකි වීමෙනි. අපට රූපය දැකිය හැක්කේ ඊට වඩා වේගයෙන් සිත චලනය වන හෙයිනි. යම් හෙයකින් ද්‍රව්‍යයයේ චාලන වේගය සිතේ චාලන වේගයට වඩා වැඩි වී නම් (උපකල්පනයක් පමණි) අපට කිසි සේත් ද්‍රව්‍යය දැකිය නොහැකි වනු ඇත. මෙතැන ඇති චාලන වේගයේ වෙනස නිසා ද්‍රව්‍ය අවිනාශී ය. එය නිත්‍ය පදාර්ථයෙකි යන මුළාව හට ගෙන තිබේ.” (321 – 322 පිටු)
     

    හෙළයෙක්

    Well-known member
  • Apr 26, 2014
    38,312
    76,777
    113
    ථේරවාද අභිධර්මයට ආධුනික වූ හෝ එයට ආගන්තුක වූ අයකුට මෙය තේරුම් ගැනීමට තරමක අපහසුතාවක් ගෙන දිය හැකි ය. අපිදු එහි ප්‍රවීණයෝ නො වෙමු. එහෙත් ඨිතියේ ස්වභාවය තේරුම් ගැනීම ම සත්‍යාවබෝධය පිණිස ප්‍රවේශයක් ගැනීමේ ප්‍රමුඛ තන්හිලා ගිණිය යුතු හෙයින් මෙය තවදුරටත් අපට හැකි පමණින් පැහැදිලි කිරීමට මහන්සි ගනිමු.

    හේතූන් කීපයක් නිසා ම ප්‍රතිසන්ධිගත සත්ත්වයා උප්පාදය හා මරණය නොදැක උපදීමෙන් පසු ව – පළමු ව ඨිතිය පමණක් දකී.

    අපි පළමු ව චිත්ත වීථියෙක ක්‍රියාකාරිත්වය විමසා බැලීමෙන් ම මෙය පටන් ගනිමු. එය චක්ඛු විඤ්ඤාණයට අදාළ ව රූපාරම්මණ චිත්ත වීථියෙකි. දැකීමේ පළමු සිත අතීත සිතෙහි උප්පාදක්ෂණය යි. එය අතීත භවාංගය සේ හඳුන්වා ඇත. එහි උප්පාදයත් සමඟ ම දෙවැනි ව එහි ඨිති ක්ෂණය පහළ වේ. එය බිඳී යෑමත් සමඟ ම භංගක්ෂණය හට ගනී. මීට සමගාමී ව රූපය ද හටගෙන ඇත. එහෙත් උත්පාදක්ෂණයේදී චිත්තය ප්‍රබල බැවින් රූපයාගේ පහළ වීම ප්‍රකට නො වේ. එසේ ම චිත්තයාගේ උප්පාදක්ෂණයෙහි රූප කලාප හෙවත් ද්‍රව්‍යමය පරමාණු පුජයන් එකක් නො ව, බොහෝ ඉපිදවිය හැකි බැවින් එය ද ප්‍රකට නො වේ. එය පට්ඨාන පාළියට අනුව කියැවෙන්නේ “චිත්තාධිපති චිත්ත සම්පයුත්තකානං ධම්මානං තං සමුට්ඨානානඤ්ච රූපානං අධිපති පච්චයේන පච්චයෝ” යනුවෙනි.
    දෙවැනි වැදගත් කරුණ නම්, සිත තමා උපන් ක්ෂණයෙහි ම රූප උපදවන ශක්තිය ඇති නමුත් එහි ඨිති හා භංගක්ෂණයන්හිදී රූප උපදවන්නේ නැති බව යි.

    ඒ නිසා චිත්ත වීථියෙක් උත්පාදක්ෂණයේ බිඳී යෑමෙන් අනතුරු ව හට ගැනෙන ඨිති ක්ෂණයේ පටන් චිත්ත වීථියේ 51 වැනි භංගක්ෂණය තෙක් දිගට ම පවතින්නේ ඨිති ක්ෂණ බව ය. එනම් දිර දිරා යෑම යි. රූපයක ආයු කාලය ගෙවී යන්නේ එපරිදි ය. කී පරිදි ම “අඤ්ඤථත්තං ජරා චුත්තං – අනුපාලනා” යනු මැ යි.

    තෙවැනි ව සැලකිය යුතු කරුණ නම් සත්ත්වයකු පිළිසිඳගැනීමේදී එකී ප්‍රතිසන්ධි චිතක්ෂණයත් සමඟ ම සිත ඇසුරු කරගෙන පවතින්නා වූ හෘදයවස්තු රූපය ද උපදියි. එහෙත් හෘදයවස්තුව දුබල හෙයින් ඊට රූප ඉපදවීමේ ශක්තිය නැති හෙයින් රූප නූපදවයි. උස් තැනෙකින් පහළට වැටෙන අයකුට පිහිට වීමට තවත් එවැනි ම අයකුට නො හැකිවා සේ ය.

    සිව්වැනි ව ප්‍රතිසන්ධි සිත අභිනව භවයකට පැමිණි මොහොතේදී ආගන්තුක බැවින් ද ඊට ද රූප ඉපිදවීමේ ශක්තිය නැත.

    පස් වැනි ව රහතුන් වහන්සේ නමකට ද චුති චිත්තයෙන් පසු රූප ඉපදවීමේ ශක්තිය නැත. ප්‍රතිසන්ධියක් නැති බැවිනි. එසේ ම සියලු සත්ත්වයන්ගේ චුති චිත්තයට රූප ඉපිදවීමේ ශක්තිය නැත. චුති චිත්තයේදී හෘදයවස්තු රූපයේ ද භංගක්ෂණය පැනැවෙන හෙයිනි. ඊළඟ භවය අල්ලාගැනෙන ප්‍රතිසන්ධි චිත්තය ඉපදෙන තෙක් රූප ඉපිදවීමේ ශක්තිය නැති බැවිනි.

    ඨිතිය තේරුම් ගැනීමේදී මේ සියලු හේතු ප්‍රත්‍යයන් සැලකීමට ගත යුතු වෙයි.

    වෛද්‍ය ලලිත් විජේසිංහ මහත්මා තමන් උගත් බටහිර වෛද්‍ය විද්‍යා දැනුම උපයෝගී කරගෙන “ඨිතියේ අඤ්ඤථත්ත භාවය” පැහැදිලි කිරීමට නිදසුන් ගණනාවක් ම ඉදිරිපත් කර ඇත. සෛලය, සෛලය නිසා හට ගන්නා අවශේෂ ක්‍රියාවලීන්, හදවතේ ගැස්ම, පෙණහලුවල දිගහැරීම - හැකිළීමේ ක්‍රියාකාරිත්වය, පේශී හා අස්ථි පද්ධතියේ චාලන ආකාරයන්, ස්නායුවල ඇති ඝර්ෂණයන් ආදි වශයෙනි.
    මේ සියල්ල භෞතිකයේ චාලන ආකාරයන් වෙතින් ඇති කැරෙන විපර්යාසයන් මඟින් ඨිතියේ චාලන ස්වරූපයන් පැහැදිලි කිරීමකි.

    මේ සියල්ල දැකිය හැකි ය. එහෙත් මේ සියල්ල සමඟ සබැඳී ඇති සිතෙහි චාලන ආකාරයන් හා වේගය දැකිය නොහැකි ය. මෙහි කලින් කරුණු පහක් මගින් මා විසින් පෙන්වා දෙනු ලැබූයේ එය යි. ඨිතියේ සැබෑ ස්වරූපය දැකිය හැක්කේ එතැනිනි.

    සිතක උපත, පවත හා විපත හෙවත් උප්පාද, ඨිති, භංග යන්නට සාපේක්ෂ ව රූපයක හෙවත් ද්‍රව්‍යයෙක මේ ක්‍රියාවලිය දිගුකාලීන ය. වේගය මන්දගාමී ය. ඒ නිසා අපි රූප දකිමු; ශබ්ද අසමු; ගන්ධ රස, ස්පර්ශයන් විඳිමු; මේ වේදනාවන් ආත්ම වශයෙන් ගැනීමෙන් ඨිතියේ ස්වරූපය ගැන වැරැදි අවබෝධයක් කරා ගමන් කරමු. නිදසුනකට මී පැණි මධුර රසයෙන් යුතු ය. අපි එය ආහාරයට ගනිමු. පෙරත්, දැනුත්, මතුවටත් එය එ සේ ය. එහෙත් එය ශරීරය තුළදී දිරායෑමේ ක්‍රියාවලියකට ලක් ව කොටසක් උරාගෙන තව කොටසක් මලපහ මගින් පිට වේ. මේ දෙකොටසේ ම කලින් තුබුණු මධුර බව නැත. ආහාරයට නොගෙන තිබෙන්නට හැරිය විට ටික කලකදී එහි ඇති මිහිරි සුවඳ හා රසවත් බව ද නැති වී, මී පැණි සේ හැඳින්විය නොහැකි දියරයක් බවට පත් වේ . ‘අනේ මී පැණි නරක් වෙලා’ ය යි එවිට අපි කියමු. මේ එහි ඨිතික්ෂණයේ ස්වරූපය යි.

    අපි දැන් චක්ඛු විඤ්ඤානයට අදාළ චිත්ත වීථියේ ගමන් මඟ විමසා බලමු. එනම් රූප දැකීමේදී පහළ වන සිත ය. රූපයක් පහළ වීම හෙවත් එය දැකීමේ ආරම්භයත් චිත්ත වීථියෙක හට ගැනීමත් එක්වර ම සිදු වෙතැ යි ගනිමු. එහිදී ආරම්භක සිත හට ගන්නේ කිසිවක් නැති හිස් තැනකින් නො ව, අතීත ක්‍රියාවලිය හා සම්බන්ධ වීමෙනි. ඊට අතීත භවාංග සිත යැ යි කියමු. ඒ සමඟ ම භවාංග සිත අවදි වේ. එය භවාංග චලනය යි. තෙවැනි ව වත්මන් අරමුණ කරා යොමු වේ. එය භවාංගුප්පච්ඡේදය යි.
    සිව් වැනි ව හාත්පසින් ම පසිඳුරන් වෙත යොමු වේ. එය පංචද්වාරාවජ්ජනය යි. පස් වැනි ව එයින් නියමිත ඉන්ද්‍රිය කරා පැමිණේ. ඒ චක්ඛු විඤ්ඤාණය යි.

    සවැනි ව එය ඇස විසින් පිළිගැනේ. ඒ සම්පටිච්චන සිත යි. සත් වැනි ව එයින් දකින දේ තීරණය කැරෙයි. ඒ සන්තීරණ සිත යි. අට වැනි ව එකී රූප කලාප පුංජය ස්කන්ධගත ව ආයතනික ස්වරූපයෙන් දකී. ඒ වොත්ථපන සිත යි (ව්‍යවස්ථාගත වූ). නව වැනි චිත්තක්ෂණයේ පටන් පහළොස් වැනි චිත්තක්ෂණය දක්වා ජවන් සිත් හතක් වේගවත් ව පහළ වී, නැති වී යයි. මෙයින් සිදු වන්නේ ඇස හා දකින දේ අතර පැහැදිලි බව තීව්‍ර වීම යි. කෙළවර දාසය වැනි හා දාහත් වැනි චිත්තක්ෂණ දෙක විසින් එකී අරමුණ තුළ ම රැඳී සිට එතැනින් චිත්ත වීථිය නිමා වේ. මේ දෙසිත තදාරම්මණ යැ යි නම් කැරේ. මේ හැම සිතක් හෙවත් චිත්තක්ෂණයක් ම තවත් කුඩා ක්ෂණ තුනක් එනම් උප්පාද, ඨිති, භංග යන ක්ෂණ තුන පසු කර යයි. මෙහි දැක්වෙන ක්ෂණය කාලයේ අතිසූක්ෂ්ම ඒකකයකි. එය හඳුනාගත හැකි එක ම විද්‍යාව චුතූපපාත ඤාණ විද්‍යාව වෙයි.

    අභිධර්මයෙහි එන චිත්ත වීථි කාණ්ඩයෙහි සංකේතානුසාරයෙන් එය දැක්වෙන්නේ මෙසේ ය:

    තී, න, ද, පං,ච, සං, ණ, වො, ජ, ජ, ජ, ජ, ජ, ජ, ජ, ත, ත / යනුවෙනි. මේ පෙර ඡේදයේ සඳහන් කළ නම්වල මුල්කුරුවලින් කියැවෙන විදිය යි මෙය රූපයක් දැකීමේදී පහළ වන චිත්ත වීථිය යි. ශබ්දයක් ඇසීමේදී මෙයි එන ‘ච’ වෙනුවට ‘සෝ’ යනු යෙදේ. ඒ සෝත විඤ්ඤාණ සිත බව දැක්වීම යි. සෙසු ඉඳුරන් කෙරෙහි ද එය ඒ පරිදි යෙදේ.

    එවිට එකී රූපරාම්මණයේ සැටි කෙබඳු ද? උප්පාද – ඨිති, ඨිති, ඨිති, ඨිති… යනු විසින් ඨිතික්ෂණ 49ක් ද එහි ආයු කාලය අවසන් වීමෙන් භංගක්ෂණය ද වශයෙනි. එහෙත් එකී ක්ෂණ 49 ම ඨිති, ඨිති යනුවෙන් දැක්වීම නය විරෝධී වෙයි. මෙසේ දැක්වූයේ චිත්ත වීථියෙක ගමන් මඟට සාපේක්ෂ ව රූපයේ දිරදිරා යෑම දැක්වීම පෙන්නුම් කිරීමට ය. නො එසේ ව එය දැක්විය යුත්තේ ද උප්පාද, ඨිති, භංග යනු විසින් ම ය.

    මේ අනුව කරුණු වරදවාගන්නා අයකු විසින්, පවතින්නේ සිත නො ව, ද්‍රව්‍යය බවත් ද්‍රව්‍යයේ පැවැත්මට යටත් ව සිත මෙහෙයැවන නිසා සිත හා සිතීම අප්‍රධාන ක්‍රියාවලියක් බවත් පවසන දෘෂ්ටිවාදයක් නිපදවනු ඇත. එයින් ද්‍රව්‍යයේ පැවැත්මේ ‘තිරසාර’ බවක් ඇතැ යි ද සිත වහා වෙනස් වනසුලු නිසා එය ‘චපල’ යැ යි ද සිතමින් ද්‍රව්‍යය මෞලීක ය; ප්‍රධාන ය යන ද්‍රව්‍යවාදී දෘෂ්ටිවාදයක් ඉදිරිපත් කැරේ.

    අනෙක් අතින් ඨිතිය හෙවත් ‘ජරා ස්වභාවය’ ප්‍රකාශ වන්නේ ද්‍රව්‍යය කෙරෙන් බව ද එය අලුත් වෙමින් අප දකින්නේ සිතේ පවතින ආත්මීය ලක්ෂණය නිසා බව ද ඒ නිසා සිත නොවෙනස් වනසුලු ය. ද්‍රව්‍ය වෙනස් වනසුලු ය. සිතෙන් බැහැර වූ සියල්ල අනිත්‍යය, සිත නිරන්තරයෙන් නොවෙනස් වන, නොදිරන නිසා සිත ප්‍රධාන ය; මෞලික ය යනු ගැනීමෙන් විඤ්ඤාණවාදී ශාස්වතවාදයක් නිපදවා ඇත.

    මේ දෙවිදිය ම හුදෙක් දෘෂ්ටි ප්‍රකාශක වචන (අධිවුත්ති පදානි) විනා ධර්මයේ යථා ස්වභාවය පළ කිරීමක් නො වේ. එබැවින් බෞද්ධ ඉගැන්වීම වන්නේ “නානත්ත කායා නානත්ත සංඥා” යනුවෙනි.
    එවිට රූපයේ නොදිරන නිත්‍ය භාවයක් හෝ සිතෙහි පවතින නොදිරන ආත්මීය භාවයක් නො දකී. ඨිතියේ යථාවාදය දකින්නා “නානත්ත කායා ඒකත්ත සංඥා” (විවිධත්වය තුළ ඒකත්වය දැකීම) කියා හෝ “ඒකත්ත කායා – නානත්ත සංඥා” (ඒකත්වය සමග විවිධත්වයක් ඇතැ යි කීම) කියා හෝ නො දකී.
    මේ දෙවිධිය ම ඨිතිය හා ඨිතියේ තිරසාර පැවැත්මක් ගැන මතවාදයක් ගොඩනැඟීම මඟින් ම ප්‍රාදුර්භූත වේ. මේ සියල්ල මඟින් අපට සාක්ෂාත් කරගත හැක්කේ කුමක් ද? එනම් ව්‍යවහාරානුසාරයෙන් නොවෙනස් වනසුලු ආත්ම වශයෙන් ගත හැකි ඨිතියක් නැත යනු යි.

    ~ කුලියාපිටියේ ශ්‍රී ප්‍රනන්ද
     

    Stimulus mind

    Well-known member
  • Feb 27, 2021
    27,368
    138,249
    113
    Los Alamos
    bump
    කොහොමද පෝස්ට් 2 ක් එක ලඟ දැම්මෙ.. :shocked:
    thanks for sharing !
    එක පෝස්ට් එකක අකුරු, ඇලපිලි, පාපිලි ඔක්කොම එක්ක ගත්තම characters 10000 ට වැඩි නම්. ඉතුරු ටික ඊළග පෝස්ට් එකට යනවා. :yes:
     

    hasithayad

    Well-known member
  • Sep 28, 2011
    30,706
    1
    44,906
    113
    මම අහල තියෙන්නෙ බුදුහාමුදුරුවො ධර්ම දේශනා කරල තියෙන්නෙ මාගධී භාෂාවෙන් කියල. ඒ කාලෙ භාෂා එච්චර සංකීර්ණ වෙන්න විදියක් නෑ. බොහොම සරල භාෂාවක් වෙන්න ඕනෙ. ඉතින් ඒ කාලෙ සරලව දේශනා කරපුවට සිංහලෙන් ඔය වගේ එක එක අරථකතන දෙන එක හරිද? :eek:
     

    INCORRECT

    Well-known member
  • Jun 13, 2016
    4,015
    3,416
    113
    EARTH
    ථේරවාද අභිධර්මයට.........................

    ~ කුලියාපිටියේ ශ්‍රී ප්‍රනන්ද
    එතකොට අර හත් අවුරුදු වයසෙ දරුවො සෝවාන් වුනේ මේ තරම් දිග හෑලි තේරුම් අරන්ද?

    නැත්තං...ආශ්වාදය, එහි ආදීනව, එහි නිස්සරණය දැනගෙනද සෝවාන් වුනේ?



    ඇවැත්නි, මෙ සස්නෙහි ශ්‍රැතවත් ආර්යශ්‍රාවක රූපයේ ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිශ්ශරණයත් තතුසේ දනියි. වේදනායෙහි ... සංඥායෙහි ... සංස්කාරයන්හි ... විඥානයේ ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සරණයත් තතු සේ දනී. ඇවැත්නි, මේ විද්‍යා යි කියනු ලැබේ. මෙ පමණෙකින් විද්‍යාගතත් වේ ය යි.

    1.3.3.8. කොට්‌ඨික සූත්‍රය

    ත්‍රිපිටකය » සූත්‍ර පිටකය » සංයුත්‌ත නිකාය » ඛන්ධ වර්ගය » 1. ඛන්ධ සංයුක්තය » 3. අවිජ්‌ජා වර්ගය



    රාධය යම් කලෙක ආර්‍ය්‍යශ්‍රාවක තෙමේ මේ පඤ්චෝපාදානස්කන්ධයන්ගේ සමුදයයත් අස්තංගමයත් ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සරණයත් තතු සේ දනී ද, රාධ, මේ ආර්‍ය්‍ය ශ්‍රාවක සිවු අපායෙහි නොවැටෙන සැහැවි ඇති ගතිනියත වූ සම්බෝධිය පිහිට කොට ඇති සෝතාපන්න ය යි කියනු ලැබේ”යි.

    2.1.7. සෝතාපන්‌න සූත්‍රය

    ත්‍රිපිටකය » සූත්‍ර පිටකය » සංයුත්‌ත නිකාය » ඛන්ධ වර්ගය » 2. රාධ සංයුක්තය » 1. පඨම මාර වර්ගය
     

    හෙළයෙක්

    Well-known member
  • Apr 26, 2014
    38,312
    76,777
    113
    මම අහල තියෙන්නෙ බුදුහාමුදුරුවො ධර්ම දේශනා කරල තියෙන්නෙ මාගධී භාෂාවෙන් කියල. ඒ කාලෙ භාෂා එච්චර සංකීර්ණ වෙන්න විදියක් නෑ. බොහොම සරල භාෂාවක් වෙන්න ඕනෙ. ඉතින් ඒ කාලෙ සරලව දේශනා කරපුවට සිංහලෙන් ඔය වගේ එක එක අරථකතන දෙන එක හරිද? :eek:
    එතකොට අර හත් අවුරුදු වයසෙ දරුවො සෝවාන් වුනේ මේ තරම් දිග හෑලි තේරුම් අරන්ද?

    නැත්තං...ආශ්වාදය, එහි ආදීනව, එහි නිස්සරණය දැනගෙනද සෝවාන් වුනේ?



    ඇවැත්නි, මෙ සස්නෙහි ශ්‍රැතවත් ආර්යශ්‍රාවක රූපයේ ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිශ්ශරණයත් තතුසේ දනියි. වේදනායෙහි ... සංඥායෙහි ... සංස්කාරයන්හි ... විඥානයේ ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සරණයත් තතු සේ දනී. ඇවැත්නි, මේ විද්‍යා යි කියනු ලැබේ. මෙ පමණෙකින් විද්‍යාගතත් වේ ය යි.

    1.3.3.8. කොට්‌ඨික සූත්‍රය

    ත්‍රිපිටකය » සූත්‍ර පිටකය » සංයුත්‌ත නිකාය » ඛන්ධ වර්ගය » 1. ඛන්ධ සංයුක්තය » 3. අවිජ්‌ජා වර්ගය



    රාධය යම් කලෙක ආර්‍ය්‍යශ්‍රාවක තෙමේ මේ පඤ්චෝපාදානස්කන්ධයන්ගේ සමුදයයත් අස්තංගමයත් ආස්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සරණයත් තතු සේ දනී ද, රාධ, මේ ආර්‍ය්‍ය ශ්‍රාවක සිවු අපායෙහි නොවැටෙන සැහැවි ඇති ගතිනියත වූ සම්බෝධිය පිහිට කොට ඇති සෝතාපන්න ය යි කියනු ලැබේ”යි.

    2.1.7. සෝතාපන්‌න සූත්‍රය

    ත්‍රිපිටකය » සූත්‍ර පිටකය » සංයුත්‌ත නිකාය » ඛන්ධ වර්ගය » 2. රාධ සංයුක්තය » 1. පඨම මාර වර්ගය
    ඕක මටත් තියෙන පෘෂ්නයක්.


    බුදු හාමදුරුවො බණ දේශනා කරේ ඒ ඒ අවස්ථාවේ අහන අය වෙනුවෙන්. නැත්තං උන් වහන්සේ පළවෙනි ධර්ම දේශනාව විතරක්ම හැම තැනකම දේශනා කරන්න ඕනිනේ. ධර්මයේ වෙනසක් නෑ පැහැදිලි කිරීම් ඒ ඒ පුද්ගලයන්ට විශේෂයි.

    අපි දැන් බලන්නේ එහෙම දේශනා උන ධර්මය ඇතුලෙන් අපිට මේ ධර්මය තේරුම් ගන්න ඕනි කරන දේවල් නේ. එතකොට කෙනෙක්ට එක පාරටම අවබෝධ වෙන්නත් කෙනෙක්ට එකපාරම අවබෝධ නොවෙන්නත් ඉඩ තියෙනවා.

    ඕක තමා ඔය සම්බන්ධයෙන් මම තියාගෙන ඉන්න පැහැදිලි කීර්ම.

    @greenthunder @MalSeven @lankalk @ek_rosh @nipund වගේ අයගෙනුත් අහල බලමු වෙන අදහසක් තියෙනවාද කියලා.
     

    lankalk

    Well-known member
  • May 14, 2023
    2,830
    4,012
    113
    ඕක මටත් තියෙන පෘෂ්නයක්.


    බුදු හාමදුරුවො බණ දේශනා කරේ ඒ ඒ අවස්ථාවේ අහන අය වෙනුවෙන්. නැත්තං උන් වහන්සේ පළවෙනි ධර්ම දේශනාව විතරක්ම හැම තැනකම දේශනා කරන්න ඕනිනේ. ධර්මයේ වෙනසක් නෑ පැහැදිලි කිරීම් ඒ ඒ පුද්ගලයන්ට විශේෂයි.

    අපි දැන් බලන්නේ එහෙම දේශනා උන ධර්මය ඇතුලෙන් අපිට මේ ධර්මය තේරුම් ගන්න ඕනි කරන දේවල් නේ. එතකොට කෙනෙක්ට එක පාරටම අවබෝධ වෙන්නත් කෙනෙක්ට එකපාරම අවබෝධ නොවෙන්නත් ඉඩ තියෙනවා.

    ඕක තමා ඔය සම්බන්ධයෙන් මම තියාගෙන ඉන්න පැහැදිලි කීර්ම.

    @greenthunder @MalSeven @lankalk @ek_rosh @nipund වගේ අයගෙනුත් අහල බලමු වෙන අදහසක් තියෙනවාද කියලා.
    බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශිත ධර්මයෙන් උපුටා දැක්වීම් නොමැතිව ඔබ දැනට අවබෝදිත දේ ඇසුරින් "ද්වේශය " හා එහි පල අර්ථ දක්වන්න
     

    හෙළයෙක්

    Well-known member
  • Apr 26, 2014
    38,312
    76,777
    113
    බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශිත ධර්මයෙන් උපුටා දැක්වීම් නොමැතිව ඔබ දැනට අවබෝදිත දේ ඇසුරින් "ද්වේශය " හා එහි පල අර්ථ දක්වන්න
    තරහක් හිතේ තියාගෙන එක ඔස්සේම වැඩ කර කර අනික් කෙනාට කරදර කරනවා. ඒක හිතේ තියෙන කෙනාට හැම තිස්සෙම ඕක මතක් වෙන නිසා එයාට එකෙන් පුදුම කරද්‍රාරයක් තියෙන්නේ එයා දන්නෙම නැතිව.
     
    • Love
    Reactions: NRTG

    ek_rosh

    Well-known member
  • May 9, 2014
    2,146
    1,245
    113
    එතකොට අර හත් අවුරුදු වයසෙ දරුවො සෝවාන් වුනේ මේ තරම් දිග හෑලි තේරුම් අරන්ද?

    නැත්තං...ආශ්වාදය, එහි ආදීනව, එහි නිස්සරණය දැනගෙනද සෝවාන් වුනේ?


    ඕක මටත් තියෙන පෘෂ්නයක්.


    බුදු හාමදුරුවො බණ දේශනා කරේ ඒ ඒ අවස්ථාවේ අහන අය වෙනුවෙන්. නැත්තං උන් වහන්සේ පළවෙනි ධර්ම දේශනාව විතරක්ම හැම තැනකම දේශනා කරන්න ඕනිනේ. ධර්මයේ වෙනසක් නෑ පැහැදිලි කිරීම් ඒ ඒ පුද්ගලයන්ට විශේෂයි.

    අපි දැන් බලන්නේ එහෙම දේශනා උන ධර්මය ඇතුලෙන් අපිට මේ ධර්මය තේරුම් ගන්න ඕනි කරන දේවල් නේ. එතකොට කෙනෙක්ට එක පාරටම අවබෝධ වෙන්නත් කෙනෙක්ට එකපාරම අවබෝධ නොවෙන්නත් ඉඩ තියෙනවා.

    ඕක තමා ඔය සම්බන්ධයෙන් මම තියාගෙන ඉන්න පැහැදිලි කීර්ම.

    @greenthunder @MalSeven @lankalk @ek_rosh @nipund වගේ අයගෙනුත් අහල බලමු වෙන අදහසක් තියෙනවාද කියලා.

    අනිවාර්යයෙන්ම...

    අවුරුදු හතේ නෙවේ දෙවියන් වහන්සෙ උනත් නිර්වාන දතුව ස්පර්ශ කරන්නෙ...ඔය "හැල්ලෙ" තියෙන දේ තේරුම ගෙන නෙවේ...ඔය "හැල්ලෙ" තියෙන දෙය විපස්සනා න්යාන වලින් දැකල...

    උදය-වය න්යානය සමග, බ්නග, බය න්යානය ඇතිවෙනව...ඒත් එක්කම ආදිනව න්යානය...

    මේව අවිල්ල න්යාන...අදීනව දකිනව කියන්නෙ..ඔන්න ඔය න්යාන ඇතිකරගෙන ඒවයෙන් දැකීම මිසක්...නිකන් ආශ්වාදය මෙහෙමයි..ම්හෙම උනොත් ආදිනවය මෙහෙමයි කියල හිතෙන් හිත හිත ඉන්න ඔය ගොඩක් උන පෙන්නන සිගිති ආතල් නෙවේ...

    මේව..ශීලය යටතෙ, වැඩෙන සමාදියක් තුල වැඩෙන න්යාන...

    (ඔව ඇතාරල ප්‍රජ්නාව අල්ලන්න යන උන්ට ලැබෙයි, ලබ්බක්.. ප්‍රජ්නවත් වැඩෙන්නෙ ඔය දෙක උඩ.. :rofl: )


    ඔය සෙට් එකත් එක්කම තමයි,සන්කාර උපෙක්ක න්යානය ඇවිල්ල, පටිපදාන විශුද්දිය සමග, තිර්ලක්ශනය පෙනෙන්න ගන්නෙ ලාවට..ඕක හරියටම සෙට් උනාම, හිතෙන අල්ලගත්ත (මොකක් හරි සන්කාරය ) අතැරල, අසන්කත දතුව, නැතිනම්, නිබ්බනය ටච් වෙන්නෙ...ඕක තමයි සොතාපත්ති පල මාර්ග සිත වෙන්නෙ...ඔතන ගොත්‍රබූ සිතත් සමහ, වින්යානය වෙනස් වෙනව කලින් නොතිබුන ආකරයට.. (menna meka nisaa thamayi apaayata nowatenne)

    තව න්යාන සෙට් එකක් තියෙනව..ඔය අවස්තාවට් පස්සෙ, මොනවද උනේ කියල දැන ගන්න...ලියන්න කම්මලි.. :lol:

    ඉසෙල්ලේ කිව්ව වගේ..මොන දෙය්ය ආවත්..ඔය ස්ටෙප්ස් හරහ තමයි යන්න වෙන්නෙ...

    සුනීත, සොපාක වගේ අයගේ, කලින් චිත්තක්ශන දියුනු වෙලා තියෙන්නෙ ඕනෙ...ඒත් සමග, මේ න්යාන ලබගන්න පහසු වෙනව...නොදියුනු කෙනෙකුට සාපෙක්ශව...
     
    Last edited:

    INCORRECT

    Well-known member
  • Jun 13, 2016
    4,015
    3,416
    113
    EARTH
    අනිවාර්යයෙන්ම...

    අවුරුදු හතේ නෙවේ දෙවියන් වහන්සෙ උනත් නිර්වාන දතුව ස්පර්ශ කරන්නෙ...ඔය "හැල්ලෙ" තියෙන දේ තේරුම ගෙන නෙවේ...ඔය "හැල්ලෙ" තියෙන දෙය විපස්සනා න්යාන වලින් දැකල...

    උදය-වය න්යානය සමග, බ්නග, බය න්යානය ඇතිවෙනව...ඒත් එක්කම ආදිනව න්යානය...

    මේව අවිල්ල න්යාන...අදීනව දකිනව කියන්නෙ..ඔන්න ඔය න්යාන ඇතිකරගෙන ඒවයෙන් දැකීම මිසක්...නිකන් ආශ්වාදය මෙහෙමයි..ම්හෙම උනොත් ආදිනවය මෙහෙමයි කියල හිතෙන් හිත හිත ඉන්න ඔය ගොඩක් උන පෙන්නන සිගිති ආතල් නෙවේ...

    මේව..ශීලය යටතෙ, වැඩෙන සමාදියක් තුල වැඩෙන න්යාන...

    (ඔව ඇතාරල ප්‍රජ්නාව අල්ලන්න යන උන්ට ලැබෙයි, ලබ්බක්.. ප්‍රජ්නවත් වැඩෙන්නෙ ඔය දෙක උඩ.. :rofl: )


    ඔය සෙට් එකත් එක්කම තමයි,සන්කාර උපෙක්ක න්යානය ඇවිල්ල, පටිපදාන විශුද්දිය සමග, තිර්ලක්ශනය පෙනෙන්න ගන්නෙ ලාවට..ඕක හරියටම සෙට් උනාම, හිතෙන අල්ලගත්ත (මොකක් හරි සන්කාරය ) අතැරල, අසන්කත දතුව, නැතිනම්, නිබ්බනය ටච් වෙන්නෙ...ඕක තමයි සොතාපත්ති පල මාර්ග සිත වෙන්නෙ...ඔතන ගොත්‍රබූ සිතත් සමහ, වින්යානය වෙනස් වෙනව කලින් නොතිබුන ආකරයට.. (menna meka nisaa thamayi apaayata nowatenne)

    තව න්යාන සෙට් එකක් තියෙනව..ඔය අවස්තාවට් පස්සෙ, මොනවද උනේ කියල දැන ගන්න...ලියන්න කම්මලි.. :lol:

    ඉසෙල්ලේ කිව්ව වගේ..මොන දෙය්ය ආවත්..ඔය ස්ටෙප්ස් හරහ තමයි යන්න වෙන්නෙ...

    සුනීත, සොපාක වගේ අයගේ, කලින් චිත්තක්ශන දියුනු වෙලා තියෙන්නෙ ඕනෙ...ඒත් සමග, මේ න්යාන ලබගන්න පහසු වෙනව...නොදියුනු කෙනෙකුට සාපෙක්ශව...
    දැන් ඔයා දාපු හෑල්ල පිටකයෙන් අරන් දාන්න පුලුවන්ද?

    ඒ වගේම මෙච්චර දන්න එකේ ඔයා සෝවාන් ද?
     

    MalSeven

    Well-known member
  • Jan 16, 2019
    1,178
    418
    83
    ඕක මටත් තියෙන පෘෂ්නයක්.


    බුදු හාමදුරුවො බණ දේශනා කරේ ඒ ඒ අවස්ථාවේ අහන අය වෙනුවෙන්. නැත්තං උන් වහන්සේ පළවෙනි ධර්ම දේශනාව විතරක්ම හැම තැනකම දේශනා කරන්න ඕනිනේ. ධර්මයේ වෙනසක් නෑ පැහැදිලි කිරීම් ඒ ඒ පුද්ගලයන්ට විශේෂයි.

    අපි දැන් බලන්නේ එහෙම දේශනා උන ධර්මය ඇතුලෙන් අපිට මේ ධර්මය තේරුම් ගන්න ඕනි කරන දේවල් නේ. එතකොට කෙනෙක්ට එක පාරටම අවබෝධ වෙන්නත් කෙනෙක්ට එකපාරම අවබෝධ නොවෙන්නත් ඉඩ තියෙනවා.

    ඕක තමා ඔය සම්බන්ධයෙන් මම තියාගෙන ඉන්න පැහැදිලි කීර්ම.

    @greenthunder @MalSeven @lankalk @ek_rosh @nipund වගේ අයගෙනුත් අහල බලමු වෙන අදහසක් තියෙනවාද කියලා.
    මමත් හිතන්නේ ඔය බුදු හාමදුරුවන්ට තිබුණු පුද්ගලයා අනුව ධර්මය දේශනා කිරීමේ විශේෂ හැකියාව මේ ආකාරයෙන් දහම් අවබෝධයට විශාල රුකුලක් වුණා කියල.

    සීලය, සමාධිය කිය කිය කොච්චර රවුම් ගැහුවත් වඩන්න ඕනි/බහුල කරන්න ඕනි ඉන්ද්‍රිය, ප්‍රඥා ඉන්ද්‍රිය කියන එක කාටවත් බැහැර කරන්න බැහැ.තථාගතයන් වහන්සේ මේකට ඉන්ද්‍රියක් කිව්වේ හේතුවක් ඇතුව. අනෙක් හැම ඉන්ද්‍රියක් වගේම ප්‍රඥා ඉන්ද්‍රියෙන් ගෝචර වෙන දෙයකින් අපේ දෘෂ්ටියට සම්පූර්නයෙන්ම වෙනස් කරන්න පුළුවන් වගේම පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයාට එකේ ශක්තිය වෙනස් වෙන්න පුළුවන්. හරියට හොඳට පෙනෙන ඇහැක් වගෙ. ඉතින්, හොඳ ප්‍රඥා ඉන්ද්‍රියක් තියෙන කෙනෙක්ට මේ වැල් වටාරම් එකක් වත් ඕනි නැහැ, වචනයක් දෙකක් අසුන ගමන් මුළු කතාවම දිග ඇරෙනව. අර ඇපල් ගෙඩියක් බිම වැටෙනව දැකල නියම හදපු කෙනා වගෙ. 🙂

    අනික තමයි සීලය යටතෙ පැල් බැඳගෙන සමාධි වඩන්න ඕනි කියන්නේ කියන්නේ බමුණු seen එකක් මගෙ හිතේ. මෙන්න මේක (http://www.thripitakaya.org/tipitakaya/Index/1105?s=24070) බැලුවොත් පේනව එක එක පුද්ගලය ධර්මවබෝධයට පත්වෙන්න (සෝවාන්) මොනවද පූර්වාංගම වෙන්නෙ කියල. එහෙම දෙකක් තියෙනව

    ධර්මානුසාරී
    කවර පුද්ගලයෙක් ‘ධර්මානුසාරී’ වේ ද යත්: සෝවන් ඵලය සාක්ෂාත් කරනු පිණිස පිළිපන් යම් පුද්ගලයක්හුගේ ප්‍රඥෙන්ද්‍රිය අධික වේ ද, ප්‍රඥාව විසින් ඔසවනසුලු වූයේ ප්‍රඥාපූර්වාඞ්ගම කොට ආර්‍ය්‍ය මාර්ගය වඩා ද මේ පුද්ගල ‘ධර්මානුසාරී’ යැ යි කියනු ලැබේ. සෝවන් ඵලය සාක්ෂාත් කරනු පිණිස පිළිපන් පුද්ගල ‘ධර්මානුසාරී’ යි. ඵලයෙහි සිටියේ ‘දෘෂ්ටිප්‍රාප්ත’ යි.

    ශ්‍රද්ධානුසාරී
    කවර පුද්ගලයෙක් ‘ශ්‍රද්ධානුසාරී’ වේ ද යත්: සෝතාපත්තිඵලය පසක් කරනුවට පිළිපන් යම් පුද්ගලයක්හුගේ ශ්‍රද්ධෙන්ද්‍රිය අධික වේ ද ශ්‍රද්ධාව විසින් ඔසවනසුලු වූයේ ශ්‍රද්ධාපූර්වංගම කොට ආර්‍ය්‍යමාර්ගය වඩා ද මේ පුද්ගල ‘ශ්‍රද්ධානුසාරී’ යැ යි කියනු ලැබේ. සෝතාපත්තිඵලය සාක්ෂාත් කරනුවට පිළිපන් පුද්ගල ‘ශ්‍රද්ධානුසාරී’ යි. ඵලයෙහි සිටියේ ‘ශ්‍රද්ධාවිමුක්ත’ යි.

    මේකේ කොහෙවත් සීලානුසාරී කියල කෙනෙක් දැකල නැහැ :lol:
     

    lankalk

    Well-known member
  • May 14, 2023
    2,830
    4,012
    113
    තරහක් හිතේ තියාගෙන එක ඔස්සේම වැඩ කර කර අනික් කෙනාට කරදර කරනවා. ඒක හිතේ තියෙන කෙනාට හැම තිස්සෙම ඕක මතක් වෙන නිසා එයාට එකෙන් පුදුම කරද්‍රාරයක් තියෙන්නේ එයා දන්නෙම නැතිව.
    හොඳයි මේ හැර තවත් දෙයක් ද්වේශය යැයි හඳුනන වාද ? මෙපමනද ?
     

    SLHodahitha

    Well-known member
  • Nov 8, 2017
    2,953
    2,853
    113
    ::0
    elakiri.com
    ඩිලන් තාම නැ...

    Season 3 Nbc GIF by Manifest
     

    හෙළයෙක්

    Well-known member
  • Apr 26, 2014
    38,312
    76,777
    113
    මේ ෆර්නැන්ඩෝ කියන එක සුද්ද සිංහලෙන් ලියන විදිහද?
    දන් නෑ මම දන්නේ ඔය නමින් විතරයි.

    මේ ෆර්නැන්ඩෝ කියන එක සුද්ද සිංහලෙන් ලියන විදිහද?
    https://m.facebook.com/ayaletravel.co/photos/a.561575140948233/1326787167760356/?type=3

    මේකේ හැටියට නන් ඔව්
    ------ Post added on Jun 5, 2024 at 9:12 AM
     
    • Like
    Reactions: topkollek

    nipund

    Well-known member
  • May 17, 2007
    452
    542
    93
    ඕක මටත් තියෙන පෘෂ්නයක්.

    අදහසක් තියෙනවාද කියලා.
    තියරි වලට අනුව බුදු හාමුදුරුවොන්ට මෙහෙම කරොත් මෙන්න මේ සිත ඇති වෙනවා එතෙන්දි දේශනා කරොත් ධර්ම අවබෝදය එනවා කියලා බලන්න පුළුවන්, දේවදත්ත හාමුදුරුවෝ පස් බුදු වෙන්න set කරපු එක හොද උදාහරණයක්.
    එක ෂඩ් අසාධාරණ හැකියාවක් බුදුන්ට විතරක් තියෙන. ඉන්ධ්‍රිය ප්රියෝපප්ති .. කියලා
    ධර්මය විස්තර වෙන්නේ ගැබුරු සරල දෙයක් කියල කෙනෙක්ට ගැබුරෙන් ගොඩ වෙන්න ඕන තව කෙනෙක්ට සරලව ඕන. ඒවගේ පර්යාය කියල තියෙනවා . ධාතු, පංචස්කන්ධය , මේ මොහොත , වගේ . ඒවා පටලගන්න හොද නෑ . ධාතු වලින් පන්චස්කධය විස්තර කරන එක වගේ .

    උත්පාද තිති භාංග ගැන කතා කරන කොට බලන්න කාලය ඇත්ත කරලද කතා කරන්නේ කියල .