ෆ්‍රීලාන්ස් බදු ගෙවන එක සාදාරනයි කියන උන්ට.

chami2015

Well-known member
  • Jul 14, 2015
    7,065
    8,368
    113
    අනිත් එවුන් 30-36% ගෙවන කොට 15% ගෙවන එකම encouragement එකක් නෙවේද?
    0%ක් තිබ්බ එකනේ බං 15%ක් කරන්න හදන්නෙ. එතකොට කොහොමද ඒක Encouragement එකක් වෙන්නෙ?
    මම මේ කිව්වෙ 1990 ගණං වල සිද්දි ගැන නෙමෙයි, මෙයිට අවුරුදු දෙකකට තුනකට උඩදි තමයි රජයෙන් අපිට රුපියල් 2 කෑලි දි දී, රුපියල් 20,000කට රුපියල් 1,000 බැගින් ගෙව ගෙව, ඩොලර් හිඟාකෑවෙ. අන්න එහෙමයි Encourage කරේ. දැන් මේ ඔක්කොම අමතක වෙලා වගේ බදු ගහන්න හදනව. මුංට ඒවගෙ බරක් පතලක් තාම තේරෙන්නෙ නෑ. තේරෙන්නෙ ආයිත් මේ සංචිත ටික වැටුන ගමන්.
    encourage වෙන්නේ ඕක 0% උනොත් විතරද? දැන් එතකොට direct foreign currency earn කරන්න දායක වෙන (software field එක වගේ ) හැබැයි RS වලින් salary ගන්න එවුන් එතකොට tax ගෙවන්න ඕනේ නැත්ද?.
    මම හේතුව පැහැදිලි කරා නේ, රජය මැදිහත් වෙලා අපේ ප්‍රශ්න ඔක්කොම වගේ විසඳන්න පුලුවන් අර කියනව වගේ එක පෑන් පාරින්. එහෙම තියෙද්දිත් අපි උන්නද මලාද දන්නෙ නැතුව හිටපු එවුන් එකපාර නින්දෙන් නැගිටල වගේ බදු ගහන්න ගත්තම ඒක විහිළුවක් නෙමෙයිද කියන්න?
     
    • Like
    Reactions: AKI-SL

    handley

    Well-known member
  • Jun 24, 2018
    7,306
    10,164
    113
    අනිත් එවුන් 30-36% ගෙවන කොට 15% ගෙවන එකම encouragement එකක් නෙවේද? encourage වෙන්නේ ඕක 0% උනොත් විතරද? දැන් එතකොට direct foreign currency earn කරන්න දායක වෙන (software field එක වගේ ) හැබැයි RS වලින් salary ගන්න එවුන් එතකොට tax ගෙවන්න ඕනේ නැත්ද?.
    foreign tourist ලට බදු ගහමුද, උනුත් මෙ රටෙ පාරවල් හොස්පිටල් එහෙම උස් කර්නවනෙ
     

    ttj

    Well-known member
  • Jul 19, 2008
    5,451
    10,177
    113
    Sri Lanka
    0%ක් තිබ්බ එකනේ බං 15%ක් කරන්න හදන්නෙ. එතකොට කොහොමද ඒක Encouragement එකක් වෙන්නෙ?
    මම මේ කිව්වෙ 1990 ගණං වල සිද්දි ගැන නෙමෙයි, මෙයිට අවුරුදු දෙකකට තුනකට උඩදි තමයි රජයෙන් අපිට රුපියල් 2 කෑලි දි දී, රුපියල් 20,000කට රුපියල් 1,000 බැගින් ගෙව ගෙව, ඩොලර් හිඟාකෑවෙ. අන්න එහෙමයි Encourage කරේ. දැන් මේ ඔක්කොම අමතක වෙලා වගේ බදු ගහන්න හදනව. මුංට ඒවගෙ බරක් පතලක් තාම තේරෙන්නෙ නෑ. තේරෙන්නෙ ආයිත් මේ සංචිත ටික වැටුන ගමන්.

    මම හේතුව පැහැදිලි කරා නේ, රජය මැදිහත් වෙලා අපේ ප්‍රශ්න ඔක්කොම වගේ විසඳන්න පුලුවන් අර කියනව වගේ එක පෑන් පාරින්. එහෙම තියෙද්දිත් අපි උන්නද මලාද දන්නෙ නැතුව හිටපු එවුන් එකපාර නින්දෙන් නැගිටල වගේ බදු ගහන්න ගත්තම ඒක විහිළුවක් නෙමෙයිද කියන්න?
    වේදනයි තමයි මචං... මටත් මුලින්ම හතර වටින්ම බදු වදිද්දි දරා ගන්න අමාරු උනා...

    අපි කවුරුත් ආදායම අඩු වෙනවට කැමති නෑ... ඒකයි ඇත්ත... ඒක පිලිගනින් මුලින්ම... මේකට අකමැත්ත වෙන වෙන බයිල හින්දා නෙවෙයි ආදායම අඩු වෙන හින්දා... අනික ඔය ෆ්‍රී ලාන්ස් කරන සෙට් එකට සාපේක්ශව ලොකු ගානක් ඩොලර් ගේන උන් දරාගන්න බැරි බදු ගෙවනව...
    උන්ටත් ලොකෙ නැති ප්‍රශ්න ඔක්කොම තියනවා...

    2015 ඉදලා බදු 0 කරල දීලා තාම IT export එක $1.6 billion... 2015 දි $0.75billion... මෙහෙම ගියොත් මේ අවුරුද්දේ පොල් වලින් කරන export industry එක පවා 30% බදු ගෙවාගෙන ඔය හෙන ලොකු ඩොලර් ගේනවා කියන සෙක්ටර් එක පාස් කරගෙන යනවා... ඒකේ ඉන්නෙත් පොඩි පොඩි බිස්නස් කරන උන්...
     

    chinthi123

    Well-known member
  • Dec 26, 2009
    1,458
    661
    113
    planet earth
    අනිත් එවුන් 30-36% ගෙවන කොට 15% ගෙවන එකම encouragement එකක් නෙවේද? encourage වෙන්නේ ඕක 0% උනොත් විතරද? දැන් එතකොට direct foreign currency earn කරන්න දායක වෙන (software field එක වගේ ) හැබැයි RS වලින් salary ගන්න එවුන් එතකොට tax ගෙවන්න ඕනේ නැත්ද?.
    ප්‍රශ්නය තමාගේ වන තුරු පිළිතුර දාර්ශනිකයි මචන්
     
    • Like
    • Love
    Reactions: handley and McGayan

    chinthi123

    Well-known member
  • Dec 26, 2009
    1,458
    661
    113
    planet earth
    වේදනයි තමයි මචං... මටත් මුලින්ම හතර වටින්ම බදු වදිද්දි දරා ගන්න අමාරු උනා...

    අපි කවුරුත් ආදායම අඩු වෙනවට කැමති නෑ... ඒකයි ඇත්ත... ඒක පිලිගනින් මුලින්ම... මේකට අකමැත්ත වෙන වෙන බයිල හින්දා නෙවෙයි ආදායම අඩු වෙන හින්දා... අනික ඔය ෆ්‍රී ලාන්ස් කරන සෙට් එකට සාපේක්ශව ලොකු ගානක් ඩොලර් ගේන උන් දරාගන්න බැරි බදු ගෙවනව...
    උන්ටත් ලොකෙ නැති ප්‍රශ්න ඔක්කොම තියනවා...

    2015 ඉදලා බදු 0 කරල දීලා තාම IT export එක $1.6 billion... 2015 දි $0.75billion... මෙහෙම ගියොත් මේ අවුරුද්දේ පොල් වලින් කරන export industry එක පවා 30% බදු ගෙවාගෙන ඔය හෙන ලොකු ඩොලර් ගේනවා කියන සෙක්ටර් එක පාස් කරගෙන යනවා... ඒකේ ඉන්නෙත් පොඩි පොඩි බිස්නස් කරන උන්...
    This is true. I remember when 36% apit tax was introduced my sister who is a lecturer in SL said she wanted to migrate. I was scared because she was looking after my parents. At that time I heard all the same stories now I am hearing from free lancing fellows. Nobody wants to get taxed. What this tax does is it divides people. Most of the people who are already paying taxes thinks this is good because now free lancing fellows have to pay taxes. Freelancing fellows thinks it is unjust.
     

    chami2015

    Well-known member
  • Jul 14, 2015
    7,065
    8,368
    113
    වේදනයි තමයි මචං... මටත් මුලින්ම හතර වටින්ම බදු වදිද්දි දරා ගන්න අමාරු උනා...

    අපි කවුරුත් ආදායම අඩු වෙනවට කැමති නෑ... ඒකයි ඇත්ත... ඒක පිලිගනින් මුලින්ම... මේකට අකමැත්ත වෙන වෙන බයිල හින්දා නෙවෙයි ආදායම අඩු වෙන හින්දා... අනික ඔය ෆ්‍රී ලාන්ස් කරන සෙට් එකට සාපේක්ශව ලොකු ගානක් ඩොලර් ගේන උන් දරාගන්න බැරි බදු ගෙවනව...
    උන්ටත් ලොකෙ නැති ප්‍රශ්න ඔක්කොම තියනවා...

    2015 ඉදලා බදු 0 කරල දීලා තාම IT export එක $1.6 billion... 2015 දි $0.75billion... මෙහෙම ගියොත් මේ අවුරුද්දේ පොල් වලින් කරන export industry එක පවා 30% බදු ගෙවාගෙන ඔය හෙන ලොකු ඩොලර් ගේනවා කියන සෙක්ටර් එක පාස් කරගෙන යනවා... ඒකේ ඉන්නෙත් පොඩි පොඩි බිස්නස් කරන උන්...
    කමක් නෑ බං. සරලම කතාව ඕකෙන් අපිට නෙමෙයි අවාසි වෙන්නෙ ගවර්මන්ට් එකට. මම නම් සතයක්වත් බදු ගෙවන්නෙ නෑ මගේ Personal freelance income එකට. ඔය කම්පැනි එකෙන් ගෙවන බදු හොඳටම ඇති.
    අරෙව හංගන්න ඕන තරම් ක්‍රම තියෙනව. ලංකාවට එන මොනවහරි ඩොලර් මාර්ගයක් නැති කරගන්න එක තමයි මුං කරන්න හදන්නෙ.
    උඹ ඔය එක එක අංක ද දා මේක බාල්දු කරන්න හැදුවත් අමතක කරන්න එපා ලංකාව ඉන්නෙ එක ඩොලර් එකත් වටින තැනක. ඒ නිසා ඔන්න මෙන්න වැටෙන්න තියෙන රටකට ප්‍රමාණය, ක්‍රමේ අදාළ නෑ, ලැබෙන එක ඩොලර් එකත් වටිනව. උඹලට ඒක නොතේරෙන එක කමක් නෑ, ඒත් රජයට ඕක නොතේරෙන තරම් මැට්ටො ඉන්න එකයි ප්‍රශ්නෙ. වැඩි කල් නොගිහිං තේරෙවි.
    මම මේ කමෙන්ට් කරන්නෙත් මේක පෙන්නන්න ඕන නිසා මිසක් වේදනාවට හෝ දුකකට නෙමෙයි බං. ඕකෙන් බේරෙන්න ක්‍රම ඕන තරම් තියෙනව.

    This is true. I remember when 36% apit tax was introduced my sister who is a lecturer in SL said she wanted to migrate. I was scared because she was looking after my parents. At that time I heard all the same stories now I am hearing from free lancing fellows. Nobody wants to get taxed. What this tax does is it divides people. Most of the people who are already paying taxes thinks this is good because now free lancing fellows have to pay taxes. Freelancing fellows thinks it is unjust.
    ඉතිං ඕව ගහපු නිසා තමයි රටේ තිබුණ ගොඩක් මානව සම්පත් රටට නැති උනේ, Doctors, lecturers ගොඩක් හොඳ වෘතීන් වල අය රට හැර දාල ගියා.
    අනිත් එක Salary එකකට ගහන Payee tax & Foreign income compare කරන්න එපා. ඕන තරම් වංගු ගහන්න ක්‍රම තියෙනව. ඒවගෙන් වෙන්නෙ රටට ඩොලර් නැති වෙන එක විතරයි.
    ------ Post added on Feb 27, 2025 at 12:52 AM
     
    • Like
    Reactions: AKI-SL and ttj

    ttj

    Well-known member
  • Jul 19, 2008
    5,451
    10,177
    113
    Sri Lanka
    කමක් නෑ බං. සරලම කතාව ඕකෙන් අපිට නෙමෙයි අවාසි වෙන්නෙ ගවර්මන්ට් එකට. මම නම් සතයක්වත් බදු ගෙවන්නෙ නෑ මගේ Personal freelance income එකට. ඔය කම්පැනි එකෙන් ගෙවන බදු හොඳටම ඇති.
    අරෙව හංගන්න ඕන තරම් ක්‍රම තියෙනව. ලංකාවට එන මොනවහරි ඩොලර් මාර්ගයක් නැති කරගන්න එක තමයි මුං කරන්න හදන්නෙ.
    උඹ ඔය එක එක අංක ද දා මේක බාල්දු කරන්න හැදුවත් අමතක කරන්න එපා ලංකාව ඉන්නෙ එක ඩොලර් එකත් වටින තැනක. ඒ නිසා ඔන්න මෙන්න වැටෙන්න තියෙන රටකට ප්‍රමාණය, ක්‍රමේ අදාළ නෑ, ලැබෙන එක ඩොලර් එකත් වටිනව. උඹලට ඒක නොතේරෙන එක කමක් නෑ, ඒත් රජයට ඕක නොතේරෙන තරම් මැට්ටො ඉන්න එකයි ප්‍රශ්නෙ. වැඩි කල් නොගිහිං තේරෙවි.
    මම මේ කමෙන්ට් කරන්නෙත් මේක පෙන්නන්න ඕන නිසා මිසක් වේදනාවට හෝ දුකකට නෙමෙයි බං. ඕකෙන් බේරෙන්න ක්‍රම ඕන තරම් තියෙනව.
    මට තියන ප්‍රශ්නේ IT වලින් එන Doller වටිනාකමින් වැඩි වෙලා වෙන උන් ගේන Doller බාල්දු උනේ කොහොමද කියන එක???

    උබ බදු ගෙවනවද නැද්ද කියන එක උබේ වැඩක්... බදු නොගෙවන එක හොයලා බදු ගන්න එක IRD එකේ වැඩක්...
     

    chinthi123

    Well-known member
  • Dec 26, 2009
    1,458
    661
    113
    planet earth
    කමක් නෑ බං. සරලම කතාව ඕකෙන් අපිට නෙමෙයි අවාසි වෙන්නෙ ගවර්මන්ට් එකට. මම නම් සතයක්වත් බදු ගෙවන්නෙ නෑ මගේ Personal freelance income එකට. ඔය කම්පැනි එකෙන් ගෙවන බදු හොඳටම ඇති.
    අරෙව හංගන්න ඕන තරම් ක්‍රම තියෙනව. ලංකාවට එන මොනවහරි ඩොලර් මාර්ගයක් නැති කරගන්න එක තමයි මුං කරන්න හදන්නෙ.
    උඹ ඔය එක එක අංක ද දා මේක බාල්දු කරන්න හැදුවත් අමතක කරන්න එපා ලංකාව ඉන්නෙ එක ඩොලර් එකත් වටින තැනක. ඒ නිසා ඔන්න මෙන්න වැටෙන්න තියෙන රටකට ප්‍රමාණය, ක්‍රමේ අදාළ නෑ, ලැබෙන එක ඩොලර් එකත් වටිනව. උඹලට ඒක නොතේරෙන එක කමක් නෑ, ඒත් රජයට ඕක නොතේරෙන තරම් මැට්ටො ඉන්න එකයි ප්‍රශ්නෙ. වැඩි කල් නොගිහිං තේරෙවි.
    මම මේ කමෙන්ට් කරන්නෙත් මේක පෙන්නන්න ඕන නිසා මිසක් වේදනාවට හෝ දුකකට නෙමෙයි බං. ඕකෙන් බේරෙන්න ක්‍රම ඕන තරම් තියෙනව.


    ඉතිං ඕව ගහපු නිසා තමයි රටේ තිබුණ ගොඩක් මානව සම්පත් රටට නැති උනේ, Doctors, lecturers ගොඩක් හොඳ වෘතීන් වල අය රට හැර දාල ගියා.
    අනිත් එක Salary එකකට ගහන Payee tax & Foreign income compare කරන්න එපා. ඕන තරම් වංගු ගහන්න ක්‍රම තියෙනව. ඒවගෙන් වෙන්නෙ රටට ඩොලර් නැති වෙන එක විතරයි.
    ------ Post added on Feb 27, 2025 at 12:52 AM
    Yes what you are saying true. In my opinion what they should do is focus on cutting off expenses than increasing taxes. If it was up to me i would cutoff all the unnecessary staff in government positions and all no profiting enterprices. Only keep the efficient essential staff and pay them bloody well. What is USA doing these days. But nobody is doing that in SL. Whoever comes next will do the same. So you have to get used to this suffering if you are staying in SL
     
    • Like
    Reactions: chami2015

    VPS09

    Well-known member
  • Sep 13, 2014
    6,733
    2,139
    113
    maharagama
    අන්න ඒක තමයි හොඳම ආතල් එක බං, මම ඒකයි කිව්වෙ මේක ගොඩක් උන්ට තේරෙන්නෙ නෑ. මගෙත් වෙනම සර්වර්ස් වලට පේ කරනව, වැඩ වැඩි උනාම Outsource කරනව. නැත්නම් ලංකාවෙ එකෙක් දාල හරි කරනව, ඒව මොකක්වත් අඩු කරන්න බෑ. ඒකට වෙනම Business එකක් ගාවගන්න ඕන ඒ ටික කරන්න නම්.
    තාම කට්ටියට තේරෙන් නෑ.. හිතාගෙන ඇති අතට එන ගානෙන් පොඩි ගානක් නෙ අඩු වෙන්නෙ කියලා..
    පස්සෙ දැනෙන්න කැපෙද්දි අනිවා price වැඩි කරගන්න වෙනවා සර්විස් එකෙ. එහෙම කරොත් ඩිමාන්ඩ් අඩු වෙලා ඉන්ඩියන් එවුන් ටික ජොබ් ටික ඩැහ ගන්නවා..
    ඩොලර් ඉට පස්සෙ රටට ගෙන්නෙ නැතුව ඉන්න හදනවා. එකෙන් මෙහෙ සංචිත අඩු වෙලා කලින් වගේම පෙට්‍රොල් නෑ, කරන්ට් නැ, ඉන්ටර්නෙට් නෑ. ඊට පස්සෙ අන්තෙටම කෙල වෙනව උබලට. අනිවා මේ ටික 2028 වෙද්දි වෙනව මෙහෙම ගියොත්. දැන් මේ ණය නොගෙවා ඉන්න නිසා ඩොලර් මුන්ට එචර වටින් නෑ. තව අවුරුදු 2යි මේ ආතල් ඔක්කොම. අයිත් කෙලවීම අත ලගයි ඩොලර් ඉන්කම් නැති කරගත්තොත්
     
    • Haha
    • Like
    Reactions: AKI-SL and ttj

    McGayan

    Well-known member
  • Mar 15, 2013
    313
    653
    93
    Kandy
    0%ක් තිබ්බ එකනේ බං 15%ක් කරන්න හදන්නෙ. එතකොට කොහොමද ඒක Encouragement එකක් වෙන්නෙ?
    මම මේ කිව්වෙ 1990 ගණං වල සිද්දි ගැන නෙමෙයි, මෙයිට අවුරුදු දෙකකට තුනකට උඩදි තමයි රජයෙන් අපිට රුපියල් 2 කෑලි දි දී, රුපියල් 20,000කට රුපියල් 1,000 බැගින් ගෙව ගෙව, ඩොලර් හිඟාකෑවෙ. අන්න එහෙමයි Encourage කරේ. දැන් මේ ඔක්කොම අමතක වෙලා වගේ බදු ගහන්න හදනව. මුංට ඒවගෙ බරක් පතලක් තාම තේරෙන්නෙ නෑ. තේරෙන්නෙ ආයිත් මේ සංචිත ටික වැටුන ගමන්.

    මම හේතුව පැහැදිලි කරා නේ, රජය මැදිහත් වෙලා අපේ ප්‍රශ්න ඔක්කොම වගේ විසඳන්න පුලුවන් අර කියනව වගේ එක පෑන් පාරින්. එහෙම තියෙද්දිත් අපි උන්නද මලාද දන්නෙ නැතුව හිටපු එවුන් එකපාර නින්දෙන් නැගිටල වගේ බදු ගහන්න ගත්තම ඒක විහිළුවක් නෙමෙයිද කියන්න?
    අනිත් උන්ටත් බොහොම අඩුවට තිබ්බ එකක් තමා බන් 30-36 උනේ. salary එකෙන් 1/3 ක් විතර. හැබැයි ඉතින් අමාරුවෙන් හරි උන් ගෙවනවා. උන්ගේ පැත්තෙන් උන් දකින්නේ 15% කියන එක හීනයක් විදිහට.
    දැන් මොනවද ඔය කියන විශේෂ ප්‍රශ්න? අර බැංකු case එක විතරනේ බන්. ඕක උඹලට විතරක් නෙවේ. මෙහෙ ස්වයං රැකියාවක් කරන උන්ටත් තියන ප්‍රශ්නයක්. උන්ටත් අඩුගානේ credit card එකක් ගන්න බැහැ . එහෙම කියල උන් tax වලින් except නැහැ.
    හැබැයි උඹලට මේක හොඳ අවස්ථාවක් ඔය bank වල recognision එක අරගන්න මැදිහත්වෙන්න කියල රජයට pressure කරන්න .
     
    • Like
    Reactions: chinthi123 and ttj

    ttj

    Well-known member
  • Jul 19, 2008
    5,451
    10,177
    113
    Sri Lanka
    තාම කට්ටියට තේරෙන් නෑ.. හිතාගෙන ඇති අතට එන ගානෙන් පොඩි ගානක් නෙ අඩු වෙන්නෙ කියලා..
    පස්සෙ දැනෙන්න කැපෙද්දි අනිවා price වැඩි කරගන්න වෙනවා සර්විස් එකෙ. එහෙම කරොත් ඩිමාන්ඩ් අඩු වෙලා ඉන්ඩියන් එවුන් ටික ජොබ් ටික ඩැහ ගන්නවා..
    ඩොලර් ඉට පස්සෙ රටට ගෙන්නෙ නැතුව ඉන්න හදනවා. එකෙන් මෙහෙ සංචිත අඩු වෙලා කලින් වගේම පෙට්‍රොල් නෑ, කරන්ට් නැ, ඉන්ටර්නෙට් නෑ. ඊට පස්සෙ අන්තෙටම කෙල වෙනව උබලට. අනිවා මේ ටික 2028 වෙද්දි වෙනව මෙහෙම ගියොත්. දැන් මේ ණය නොගෙවා ඉන්න නිසා ඩොලර් මුන්ට එචර වටින් නෑ. තව අවුරුදු 2යි මේ ආතල් ඔක්කොම. අයිත් කෙලවීම අත ලගයි ඩොලර් ඉන්කම් නැති කරගත්තොත්
    ෆ්‍රී ලාන්ස් කරල අවුරුද්දට ඩොලර් කීයක් ගේනවද ඔක්කොම ලංකාවට?
     

    chami2015

    Well-known member
  • Jul 14, 2015
    7,065
    8,368
    113
    මට තියන ප්‍රශ්නේ IT වලින් එන Doller වටිනාකමින් වැඩි වෙලා වෙන උන් ගේන Doller බාල්දු උනේ කොහොමද කියන එක???
    එහෙම බාල්දු වෙන්නෙ නෑ බං. මම පර්සනලි දකින දේවල් ටිකක් තියෙනව,
    උඹ ඔය කියන Corporate sector එක තියෙනව නේ, උන් කරන්නෙ කපටිකමක්, ඩොලර් එහේ පාර්ක් කරගෙන ඉන්නව. මෙහේට ගේන්නෙ සොච්චමක් ඔය පඩි ගෙවන්නයි වෙන වෙන වැඩ වලට අදාල වෙන ටික විතරයි. ඒ Amount එක ලොකු වෙන්න පුලුවන්, ඒත් උං ලබන ප්‍රමාණයට සාපේක්ෂව ගොඩක් පොඩි ප්‍රමාණයක්. එහේ පාර්ක් කරන ඒවගෙන් කරන්නෙ එක්කො උන්ඩියල් නැත්නම් බඩු ඉම්පෝට් කරනව. ලංකාවෙ ටොප් කම්පැනි අරං බලපං, උන් ඩොලර් ටික එහේ තියාගෙන එහේ වැඩ කරනව. Raw materials අනං මනං ඉම්පෝට් කරන්නෙ ඒවගෙන්. තව ටිකක් අප්ඩේට් වෙන්න මචං
    ඊට පස්සෙ රට රැකියා වලට ගිය අය එවන ඩොලර්ස්, අන්න ඒව එවන්නෙ එයාල එහේ කාල බීල, පාවිච්චි කරල, එහේ වියදම් කරල, මෙහෙට එවන්නෙ පවුලෙ අයට.
    ඒත් Freelancing කරන අය එහෙම නෑ. හම්බවෙන සතේම ලංකාවට එවනව කුට්ටිය පිටින්. ඒ නිසා Freelance කරන අයගෙ Effectiveness එක වැඩියි. අපේ Quantity එක ගොඩක් අඩු උනත් එකෙක් දායක වෙන ප්‍රමාණය වැඩියි. හොඳම උදාහරණය අසල්වැසි ඉන්දියාව, ඒකෙ National GDP එකට Freelance කරන අයගෙන් ලොකු දායකත්වයක් තියෙනව, ඒ තරම් Freelancersල වැහි වැහල. ඒ රජයෙන් සපෝට් කරන නිසා. අපේ රජයත් කරන්න ඕන අන්න අර මම කිව්ව Quantity එක වැඩි කරන්න ඩොලර් ගේන්න Encourage කරන එක. ඒව තමයි මචං National policies
    උබ බදු ගෙවනවද නැද්ද කියන එක උබේ වැඩක්... බදු නොගෙවන එක හොයලා බදු ගන්න එක IRD එකේ වැඩක්...
    බදු ගන්න හැටි අපි දන්නව නේ බං. තාම හරියට සිස්ටම් එකක් නෑ. ප්‍රැක්ටිකලි ඕව වෙන විදිය දන්නව නේ උඹ, වැඩිය වැඩක් නෑ 2021-2022 වකවානුවෙ උන්ඩියල් ප්‍රමෝට් වෙද්දි අඩුම තරමෙ ඒව අල්ලගන්නවත් බැරි උනා නේ. අදටත් අල්ලගන්න බෑ ඒව. දැන් උන්ඩියල් යටපත් වෙලා තියෙන්නෙ ස්වභාවිකවම බැංකු වලින් සාමාන්‍ය විදියෙ රේට් එකක් දෙන නිසා. ඒත් මුං දැන් ගන්න තීරණ එක්ක ඉස්සරහට වෙන දේ බලපංකො.
     
    • Like
    Reactions: AKI-SL

    VPS09

    Well-known member
  • Sep 13, 2014
    6,733
    2,139
    113
    maharagama
    ෆ්‍රී ලාන්ස් කරල අවුරුද්දට ඩොලර් කීයක් ගේනවද ඔක්කොම ලංකාවට?
    අන්න ඒකට ස්ටැට් වත් නෑ නේද? එහෙම නැති දෙයකට ශොක් එකක් දීල මොකක් වෙයිද කියල බලන්න යනව වගේ වැඩක් මේක
     

    ttj

    Well-known member
  • Jul 19, 2008
    5,451
    10,177
    113
    Sri Lanka
    අන්න ඒකට ස්ටැට් වත් නෑ නේද? එහෙම නැති දෙයකට ශොක් එකක් දීල මොකක් වෙයිද කියල බලන්න යනව වගේ වැඩක් මේක
    $1 බිලියනයක් ඇතිද? :ROFLMAO:
     

    chami2015

    Well-known member
  • Jul 14, 2015
    7,065
    8,368
    113
    Yes what you are saying true. In my opinion what they should do is focus on cutting off expenses than increasing taxes. If it was up to me i would cutoff all the unnecessary staff in government positions and all no profiting enterprices. Only keep the efficient essential staff and pay them bloody well. What is USA doing these days. But nobody is doing that in SL. Whoever comes next will do the same. So you have to get used to this suffering if you are staying in SL
    මචං රටක් හෝ වේවා, පුද්ගලයෙක් හෝ වේවා, පවුලක් හෝ වේවා, මොක උනත් මුදල් ගන්න ක්‍රම 3යි තියෙන්නෙ,

    1. ආදායම් වැඩි කරගන්න ඕන
    2. වියදම් අඩු කරගන්න ඕන
    3. ආදායම-විදයම අතර පරතරය ආයෝජනය කරන්න ඕන.

    ඒත් මේ රජය කරන්නෙ වියදම් අඩු කරන්න කියල සංදර්ශන ටිකක් කරන එක, ඊට පස්සෙ ආදායම් වැඩි කරනව කියල බදු ගහන එක. මේ වගේ රටක කරන්න කොච්චර දේවල් තියෙනවද බං. ලස්සන ප්ලෑන් එකකට මේක සුපිරියට ගොඩ දාන්න පුලුවන්, මම අර ධම්මික පෙරේරගෙ ටික්ටොක් චැනල් එකක් බලනව, ඒකෙ කියල තියෙන කන්සෙප්ට් වලින් 5ක් 10ක් කරත් ඇති රට ගොඩ දාන්න. කරනව නම් කරන්න ගොඩක් දේවල් තියෙනව. මෙයාල ආර්ථිකය පුළුල් කරන්න, ව්‍යවසායකයො බිහි කරන්න කිසිම දෙයක් කරන්නෙ නෑ. නිකං රෝල ගහන්නෙ. රෝල ගහල වෙන කෙනෙක්ට පාස් කරනව. එහෙම මේක දුවන්න බෑ බං. මම කියන්නෙ වියදම් පාලනයටත් වැඩිය කරන්න තියෙන දේවල් සැලැස්මකට නොකරන එකයි ලොකුම වැරැද්ද. ඒක මුං විතරක් නෙමෙයි ඒක කරන්න පුලුවන් කිසිම එකෙක් මට නම් පෙන්නෙ නෑ. විපක්ෂයෙවත්, කොහෙවත් එහෙම එකෙක් නෑ. ඒ නිසා මේව කතා කරල තේරුමක් නෑ. ඒ නැතත් මෙතැනට මේව අදාළ නෑ.
     
    • Like
    Reactions: AKI-SL

    ttj

    Well-known member
  • Jul 19, 2008
    5,451
    10,177
    113
    Sri Lanka
    එහෙම බාල්දු වෙන්නෙ නෑ බං. මම පර්සනලි දකින දේවල් ටිකක් තියෙනව,
    උඹ ඔය කියන Corporate sector එක තියෙනව නේ, උන් කරන්නෙ කපටිකමක්, ඩොලර් එහේ පාර්ක් කරගෙන ඉන්නව. මෙහේට ගේන්නෙ සොච්චමක් ඔය පඩි ගෙවන්නයි වෙන වෙන වැඩ වලට අදාල වෙන ටික විතරයි. ඒ Amount එක ලොකු වෙන්න පුලුවන්, ඒත් උං ලබන ප්‍රමාණයට සාපේක්ෂව ගොඩක් පොඩි ප්‍රමාණයක්. එහේ පාර්ක් කරන ඒවගෙන් කරන්නෙ එක්කො උන්ඩියල් නැත්නම් බඩු ඉම්පෝට් කරනව. ලංකාවෙ ටොප් කම්පැනි අරං බලපං, උන් ඩොලර් ටික එහේ තියාගෙන එහේ වැඩ කරනව. Raw materials අනං මනං ඉම්පෝට් කරන්නෙ ඒවගෙන්. තව ටිකක් අප්ඩේට් වෙන්න මචං
    ඊට පස්සෙ රට රැකියා වලට ගිය අය එවන ඩොලර්ස්, අන්න ඒව එවන්නෙ එයාල එහේ කාල බීල, පාවිච්චි කරල, එහේ වියදම් කරල, මෙහෙට එවන්නෙ පවුලෙ අයට.
    ඒත් Freelancing කරන අය එහෙම නෑ. හම්බවෙන සතේම ලංකාවට එවනව කුට්ටිය පිටින්. ඒ නිසා Freelance කරන අයගෙ Effectiveness එක වැඩියි. අපේ Quantity එක ගොඩක් අඩු උනත් එකෙක් දායක වෙන ප්‍රමාණය වැඩියි. හොඳම උදාහරණය අසල්වැසි ඉන්දියාව, ඒකෙ National GDP එකට Freelance කරන අයගෙන් ලොකු දායකත්වයක් තියෙනව, ඒ තරම් Freelancersල වැහි වැහල. ඒ රජයෙන් සපෝට් කරන නිසා. අපේ රජයත් කරන්න ඕන අන්න අර මම කිව්ව Quantity එක වැඩි කරන්න ඩොලර් ගේන්න Encourage කරන එක. ඒව තමයි මචං National policies

    බදු ගන්න හැටි අපි දන්නව නේ බං. තාම හරියට සිස්ටම් එකක් නෑ. ප්‍රැක්ටිකලි ඕව වෙන විදිය දන්නව නේ උඹ, වැඩිය වැඩක් නෑ 2021-2022 වකවානුවෙ උන්ඩියල් ප්‍රමෝට් වෙද්දි අඩුම තරමෙ ඒව අල්ලගන්නවත් බැරි උනා නේ. අදටත් අල්ලගන්න බෑ ඒව. දැන් උන්ඩියල් යටපත් වෙලා තියෙන්නෙ ස්වභාවිකවම බැංකු වලින් සාමාන්‍ය විදියෙ රේට් එකක් දෙන නිසා. ඒත් මුං දැන් ගන්න තීරණ එක්ක ඉස්සරහට වෙන දේ බලපංකො.

    මම පුද්ගලිකව හිතනවා ඔය ෆ්‍රී ලන්ස් සෙට් එක බදු වලින් අත අරින එක හොදයි කියලා...

    හැබැයි උබලා ඔය හිතන තරම් ඔය සෙක්ටර් එකෙන් impact එකක් නෑ... කාලයට ඉඩ දී බලන් ඉමු... මම අත අරින්න ඕන කියලා හිතන්නෙත් එහෙම impact එකක් නැති හින්දමයි...

    හැබැයි ඔය සෙක්ටර් එකට එහෙම ලෙවල් එකකට එන්න පුලුවන්... ටැක්ස් 0 උනා කියලා නම් ඒක වෙන්නෙ නෑ... මොකද අවුරුදු 10ක් තිස්සෙ එහෙම බදු 0 කරල තිබිලත් ලොකු වෙනසක් වෙලා නෑ... ඒක වෙන්න නම් ඔය උබලගේ අරක නෑ මේක නෑ කියන ඇඩියාවල් නවත්තලා තියන ප්‍රශ්න වලට උත්තර හොයා ගන්න පුරුදු වෙන්න ඕන... රජයෙන් කරනකම් හිටියොත් ඔය විදිහම තමයි...

    අඩුම ගානේ දැන් වත් ඔය බද්ද ගෙවලා ඔය ඉල්ලන රෙකග්නිශන් එක හදා ගන්න කියපන්...
     

    chami2015

    Well-known member
  • Jul 14, 2015
    7,065
    8,368
    113
    $1 බිලියනයක් ඇතිද? :ROFLMAO:
    උඹ මේක විහිළුවට අහන්න ඇති. ඒත් මම මේක හොයල තියෙනව, මම දන්න විදියට ලංකාවට මාසෙකට ඩොලර් මිලියන 600-700ත් අතර විදේශ ප්‍රේශන ප්‍රමාණයක් එනව. ඒ එන්නෙ විදෙස් ශ්‍රමිකයන් + Freelancing දෙකෙන්ම. ඒත් අර මම කිව්ව වගේ Quantity අඩු උනත් එවන ප්‍රමාණය වැඩි නිසා ඔය අතරෙ සැලකිය යුතු පෝෂන් එකක් ඇති.

    මම මේ ලොකුකමට කියනව නෙමෙයි මචං, 2022 ලංකාවෙ සංචිත හොඳටම අඩු උන කාලෙ මතකයි නේ? රට බංකොලොත් කියල ප්‍රකාශ කරේ, ඒ අඩු උන ගාන මතකයිද? අන්න අඩු උන ගාන එක්ක බැලුවොත් එවෙලෙ ලංකාවෙ මහ බැංකුවෙ සංචිත වලට සාපේක්ෂව මගේ NRFC Acc එකේ 2%ක් තිබ්බ මම තනි පුද්ගලයෙක් වෙලත්, හැබැයි මම හොඳටම දන්නව කිරියෙ ඒ වෙද්දි ඉන්න ඇති එයිටත් වැඩිය තුන් හතර ගුණයක් ඩොලර් තිබ්බ අය Freelance කරන. එතකොට හිතපංකො මම කියන්නෙ මේකෙ පොඩි එකෙක් විතරයි. ඔයිට වැඩිය සෑහෙන මාසෙට හොයන අය ඇති. කොච්චර ලොකු Contribution එකක් දෙනවද කියල ලංකාවට. අර එකෙක් කිව්ව වගේ නොපෙනෙන දේකට තමයි මුං ගහන්න හදන්නෙ.

    මම පුද්ගලිකව හිතනවා ඔය ෆ්‍රී ලන්ස් සෙට් එක බදු වලින් අත අරින එක හොදයි කියලා...

    හැබැයි උබලා ඔය හිතන තරම් ඔය සෙක්ටර් එකෙන් impact එකක් නෑ... කාලයට ඉඩ දී බලන් ඉමු... මම අත අරින්න ඕන කියලා හිතන්නෙත් එහෙම impact එකක් නැති හින්දමයි...

    හැබැයි ඔය සෙක්ටර් එකට එහෙම ලෙවල් එකකට එන්න පුලුවන්... ටැක්ස් 0 උනා කියලා නම් ඒක වෙන්නෙ නෑ... මොකද අවුරුදු 10ක් තිස්සෙ එහෙම බදු 0 කරල තිබිලත් ලොකු වෙනසක් වෙලා නෑ... ඒක වෙන්න නම් ඔය උබලගේ අරක නෑ මේක නෑ කියන ඇඩියාවල් නවත්තලා තියන ප්‍රශ්න වලට උත්තර හොයා ගන්න පුරුදු වෙන්න ඕන... රජයෙන් කරනකම් හිටියොත් ඔය විදිහම තමයි...

    අඩුම ගානේ දැන් වත් ඔය බද්ද ගෙවලා ඔය ඉල්ලන රෙකග්නිශන් එක හදා ගන්න කියපන්...
    මේකට දල අදහසක් ලැබෙන්න ඇති කියල හිතනව මේ ලිව්ව එකෙන් :-)
    උඹ මේක විහිළුවට අහන්න ඇති. ඒත් මම මේක හොයල තියෙනව, මම දන්න විදියට ලංකාවට මාසෙකට ඩොලර් මිලියන 600-700ත් අතර විදේශ ප්‍රේශන ප්‍රමාණයක් එනව. ඒ එන්නෙ විදෙස් ශ්‍රමිකයන් + Freelancing දෙකෙන්ම. ඒත් අර මම කිව්ව වගේ Quantity අඩු උනත් එවන ප්‍රමාණය වැඩි නිසා ඔය අතරෙ සැලකිය යුතු පෝෂන් එකක් ඇති.

    මම මේ ලොකුකමට කියනව නෙමෙයි මචං, 2022 ලංකාවෙ සංචිත හොඳටම අඩු උන කාලෙ මතකයි නේ? රට බංකොලොත් කියල ප්‍රකාශ කරේ, ඒ අඩු උන ගාන මතකයිද? අන්න අඩු උන ගාන එක්ක බැලුවොත් එවෙලෙ ලංකාවෙ මහ බැංකුවෙ සංචිත වලට සාපේක්ෂව මගේ NRFC Acc එකේ 2%ක් තිබ්බ මම තනි පුද්ගලයෙක් වෙලත්, හැබැයි මම හොඳටම දන්නව කිරියෙ ඒ වෙද්දි ඉන්න ඇති එයිටත් වැඩිය තුන් හතර ගුණයක් ඩොලර් තිබ්බ අය Freelance කරන. එතකොට හිතපංකො මම කියන්නෙ මේකෙ පොඩි එකෙක් විතරයි. ඔයිට වැඩිය සෑහෙන මාසෙට හොයන අය ඇති. කොච්චර ලොකු Contribution එකක් දෙනවද කියල ලංකාවට. අර එකෙක් කිව්ව වගේ නොපෙනෙන දේකට තමයි මුං ගහන්න හදන්නෙ.
    ------ Post added on Feb 27, 2025 at 1:18 AM
     
    • Like
    Reactions: AKI-SL and ttj

    Sonique

    Well-known member
  • Oct 22, 2007
    25,205
    11,235
    113
    Forest
    ලංකාවේ facilities පාවිච්චි කරනවානං මොකා උනත් tax ගෙවන්න ඕනි හම්බකරන්නේ ඩොලර්ද රුපියල්ද කොස් කොළද අදාළ නෑ. හැබැයි ඔය වැඩෙන් වෙන්නේ උන්ඩියල් වැඩි වෙනවා විතරයි. online හොයන උන්ව track කරලා උන්ට අනිත් උන්ගේ tax එකම ගහන එකයි කරන්න ඕනි. නැතුව ඩොලර් එන එව්වට tax ගහන එකනං මහ මෝඩ වැඩක්
     

    nevermindNevergiveup

    Well-known member
  • Jul 28, 2017
    28,470
    36,419
    113
    මැදමහනුවර
    ලංකාවේ facilities පාවිච්චි කරනවානං මොකා උනත් tax ගෙවන්න ඕනි හම්බකරන්නේ ඩොලර්ද රුපියල්ද කොස් කොළද අදාළ නෑ. හැබැයි ඔය වැඩෙන් උන්ඩියල් වැඩි වෙනවා විතරයි. online හොයන උන්ව track කරලා උන්ට අනිත් උන්ගේ tax එකම ගහන එකයි කරන්න ඕනි. නැතුව ඩොලර් එන එව්වට tax ගහන එකනං මහ මෝඩ වැඩක්
    ලොවෙත් කරන්න බෑ