Not really,
Multigrade oils have base oil + viscosity modifiers. Think of viscosity modifiers as a coiled spring of sorts
So in a 10W30 oil the base oil has a viscosity of SAE10 when the engine is cold, viscosity modifiers are fully curled up
As the engine warms up the viscosity modifiers unfurl themselves, like coiled springs getting uncoiled. At operating temperature, that unfurled viscosity modifiers "thicken" the oil to act like SAE 30 oil, even as the SAE 10 base oil "thins".
As the engine cools down the viscosity modifiers curls again, making the oil "thinner" down to the viscosity of the base oil which is SAE10.
So essentially a 10W30 multigrade oil has a viscosity of SAE10 when the engine is cold and a viscosity of SAE30 when the engine is at operating temperature.
ඔව් ඔයා හරි SAE30 උෂණත්වය වැඩි වුණා කියල SAE10 කියන්න බෑනෙ
මට කියන්න ඕන වුණේ
උෂ්ණත්වය වැඩි වෙද්දි SAE30 ඔයිල් එකක තියෙන උකු ගතිය, අඩු උෂණත්වයකදි SAE10 ඔයිල් ඒකක තියෙන ගානට thin වෙනව
ඕනම ඔයිල් එකක් රත්වෙනකොට උකු ගතිය අඩු වෙනවමේක හෙන වටින තියරියක් වගේ. ඒත් මට හරියටම ක්ලියර් නෑ. අඩේ පොඩ්ඩක් තේරුම් ගන්න විදිහට කියලා දීහන්කෝ මචං.
එන්ජිම සීතල වෙලාවට උකු ගතිය වැඩි වුණොත් ස්ටාට් කරගන්න අමාරුයි
එහෙම කියල තුනී ඔයිල් එකක් දැම්මොත්, එන්ජිම රත්වෙද්දි තවත් තුනී වෙලා වතුර වගේ වෙනව.
අඩු උෂ්නත්වයෙක්දි 10W වැඩ කරනව
රත්වුණාට පස්සෙ 30W වැඩ කරනව
සෙල්සියස් අංශක 30 දි 10W ඔයිල් එකක තියෙන විස්කොසිටි එක = 100C දි 30 ඔයිල් එකක විස්කොසිටි එක
Viscosity = දුශ්රාවීතාවය = ද්රවයක් ගලාගෙන යාමට ඇති අකමැත්ත = උකුගතිය
@chinthaka156
@hi.dushan
Last edited: