එන්ජිම් රෙපයාර් එකට දැම්ම බං ස්කූටරේ

AnuradhaRa

Well-known member
  • Dec 25, 2010
    56,772
    1
    38,282
    113
    Not really,

    Multigrade oils have base oil + viscosity modifiers. Think of viscosity modifiers as a coiled spring of sorts

    So in a 10W30 oil the base oil has a viscosity of SAE10 when the engine is cold, viscosity modifiers are fully curled up

    As the engine warms up the viscosity modifiers unfurl themselves, like coiled springs getting uncoiled. At operating temperature, that unfurled viscosity modifiers "thicken" the oil to act like SAE 30 oil, even as the SAE 10 base oil "thins".

    As the engine cools down the viscosity modifiers curls again, making the oil "thinner" down to the viscosity of the base oil which is SAE10.

    So essentially a 10W30 multigrade oil has a viscosity of SAE10 when the engine is cold and a viscosity of SAE30 when the engine is at operating temperature.

    ඔව් ඔයා හරි SAE30 උෂණත්වය වැඩි වුණා කියල SAE10 කියන්න බෑනෙ (y) SAE අගය උෂණත්වයෙන් ස්වායත්ත අගයක්

    මට කියන්න ඕන වුණේ
    උෂ්ණත්වය වැඩි වෙද්දි SAE30 ඔයිල් එකක තියෙන උකු ගතිය, අඩු උෂණත්වයකදි SAE10 ඔයිල් ඒකක තියෙන ගානට thin වෙනව


    මේක හෙන වටින තියරියක් වගේ. ඒත් මට හරියටම ක්ලියර් නෑ. අඩේ පොඩ්ඩක් තේරුම් ගන්න විදිහට කියලා දීහන්කෝ මචං.
    ඕනම ඔයිල් එකක් රත්වෙනකොට උකු ගතිය අඩු වෙනව

    එන්ජිම සීතල වෙලාවට උකු ගතිය වැඩි වුණොත් ස්ටාට් කරගන්න අමාරුයි

    එහෙම කියල තුනී ඔයිල් එකක් දැම්මොත්, එන්ජිම රත්වෙද්දි තවත් තුනී වෙලා වතුර වගේ වෙනව.

    අඩු උෂ්නත්වයෙක්දි 10W වැඩ කරනව
    රත්වුණාට පස්සෙ 30W වැඩ කරනව

    සෙල්සියස් අංශක 30 දි 10W ඔයිල් එකක තියෙන විස්කොසිටි එක = 100C දි 30 ඔයිල් එකක විස්කොසිටි එක

    Viscosity = දුශ්‍රාවීතාවය = ද්‍රවයක් ගලාගෙන යාමට ඇති අකමැත්ත = උකුගතිය



    @chinthaka156

    @hi.dushan

     
    Last edited:
    • Like
    Reactions: Asmodeus

    Hyaenidae

    Well-known member
  • Apr 8, 2015
    48,501
    2
    48,640
    113
    මට කියන්න ඕන වුණේ
    උෂ්ණත්වය වැඩි වෙද්දි SAE30 ඔයිල් එකක තියෙන උකු ගතිය, අඩු උෂණත්වයකදි SAE10 ඔයිල් ඒකක තියෙන ගානට thin වෙනව

    Nope multigrade oils actually "thicken" as the temperature goes up

    So when the engine is cold the viscosity is SAE10, when it's at the operating temperature it's SAE30
     
    • Like
    Reactions: Asmodeus

    AnuradhaRa

    Well-known member
  • Dec 25, 2010
    56,772
    1
    38,282
    113
    Nope multigrade oils actually "thicken" as the temperature goes up

    So when the engine is cold the viscosity is SAE10, when it's at the operating temperature it's SAE30
    ඉතිං මම ඔය කොළපාටින් කියල තියෙන්නෙත් ඒකමනෙ :confused:
     

    Hyaenidae

    Well-known member
  • Apr 8, 2015
    48,501
    2
    48,640
    113
    ඊට පස්සෙ ආයෙත් මම කල්පනා කළා තාමත් මම වැරදිද කියල 😅
    Yeah the best way to explain it is that the two numbers have nothing to do with each other at all.

    So it's wrong to say when it comes to multigrade oil

    Viscosity @ 0C = Viscosity @ 100C

    Rather,

    (1) At 0C, a 10W30 multigrade oil would flow as how a SAE10 monograde oil would flow at 0C

    (2) At 100C, a 10W30 multigrade oil would flow as how a SAE30 monograde oil would flow at 100C

    There is no similarity whatsoever between these two. How oil flows at (1) is not similar to how oil flows at (2).
     
    • Like
    Reactions: AnuradhaRa