"අත්යන්ත ශුන්යතාවයක්" කියන්නෙ මොකක්ද
පරම, පාරිශුද්ධ, කේවල ශූන්යතාවය. ඒ කිව්වෙ නිරපේක්ෂ තත්වයක් වගේ දෙයක්. අද්වෛතයක්.
ථේරවාදය ද්වෛතය පිලිගන්නවා. නිරීක්ෂණයක් සමග නිරීක්ෂකයෙකු හටගන්නවා කියන එක තමා ඕකෙ මූලිකම අවස්ථාව. එතන ද්වයතාවයක් තියනවා. සමහර ආගම් සහ දර්ශන මේ ද්වයතාවය ගැටලුවක් විදිහට දැකලා ද්වයතාවයෙන් මිදීම කියන තැනට යන්න හැදුවා. ඒ එකක් තමා අද්වෛත වෙදාන්ත. සමහරු කියනවා මේක ඉන්දියානු මාධ්යමක සම්ප්රදායෙන් ඉන්ෆ්ලුවන්ස් වෙලා වේදාන්ත වල තියන සංකල්ප රීඉන්ටර්ප්රිට් වීමක් හෝ වේදාන්ත වල යටගොස් තිබූ කරුණු නැවත මතුකිරීමත් කියලා. අද්වෛතය කියනවා යම් මොහොතක නිරීක්ෂණය සහ නිරීක්ෂකයා අතුරුදහන්වී කේවල පාරිශුද්ධ ඒකීය තත්වයකට පත්වෙනවාද ඒකමයි නිවන කියලා. එහෙමත් නැතිනම් ඒකමයි බ්රාහ්මණ් කියලා. ඒ කියන්නෙ මේ ලෝකයේ පවතින එකම පරම යථාර්තය (එකම දෙය) බ්රාහ්මණ් (බ්රහ්මාත්මය, පරම ආත්මය). ඔබත් මමත්, භෞතික සියල්ලත් මානසික සියල්ලත් බ්රාහමණ්ගේම පිලිඹිබුවක්. මායාවෙන් මේක වැහිලා තියෙන්නෙ. ඒ මායාව අතික්රමණය කළවිට තමා බ්රාහ්මණ් කියන තත්වය අවබෝධ වීම සිදුවෙන්නෙ.
ඒ කියන්නෙ නිරීක්ෂණයත් නිරීක්ෂකයාත් දෙකම එකක් බව ප්රත්යක්ෂව අත්විඳීම. මේකම සමහර මහායාන සම්ප්රදාය අර්ථදැක්වීම් තියනවා කියනවා. නමුත් මට ඒ ගැන ලොකු කියවීමක් නැහැ තවම. (ඉහත කොටස මං සතු සීමිත දැනුමෙන් ලියපු එකක්, ඉන්ටර්ප්රිටේශන් වල බහුලත්වය නිසා මත වෙනස්කම් තිබිය හැකියි)
බුදුදහම ඔතනදි වෙනුවට ඉදිරපත් කරලා තියෙන්නෙ වෙනමම ජාතියෙ විසඳුමක්. ඒක ද්වෛතය තුල හිඳිමින්ම කරන්නක්.
නිරීක්ෂණ (දේවල්) සහ නිරීක්ෂකයා (සත්ව/පුද්ගල/ආත්ම)
වෙනුවට
නිරීක්ෂණ (දේවල්) සහ
නිරීක්ෂණය වීමක්( හුදු ක්රියාකාරීත්වයක්)
කියන තැනට අරන් ගිහින් තමා සංසාර ගැටලුව විසඳන්නෙ. ඒ කියන්නෙ බුදුහමෙ පරම ශූන්යතාවයකට යන්නෙ නැහැ. ඒ වෙනුවට අත්විඳින්නා අහෝසි කරනවා. අත්විඳින්නෙක් අහෝසි වු තැනකද, එතනින් එහාට දුක අත්විඳින කෙනෙක් කෙසේ පනවන්න ද....
ඔය මොකද නින්ද නොවෙන්නේ ??
නිදාගෙන ඉන්න එකෙක්ට අපි කතාකරාම ශබ්දයට සංවේදී වෙලා නැගිටින්නේ , කන කියන ඉන්ද්රිය නිදාගෙන ඉද්දි වැඩ කරන නිසා නෙවෙයි ද ?
@Candid-B කියපු විදියේ කන වැඩ කරන්නේ නැති එකෙක් නිදාගෙන ඉද්දි අපි කතා කරා කියලා ඌ ඇහැරෙන්නේ නෑ .
කන නැති එකයි (ඉන්ද්රිය නැති) , නින්දයි කියන්නේ එක වගේ අවස්ථා දෙකක් නෙවෙයි. නිදාගෙන ඉද්දිත් ශබ්ද කියන ඒවා ශබ්ද විදියට අපි ගන්නවා.
නින්දේදී ශබ්ද තියනව.
හැබැයි කනක් නැති එකෙක්ට ශබ්ද නෑ . ඔය දෙක සමාන නෑ .
නින්ද නොවන්නෙ ඇහෙරන අවස්ථාව සිහින දකින අවස්ථාව වගේ ඒවා. ඉන්ද්රිය වැඩකිරීම්ක හෝ නොකිරීමක් ගැන මම සඳහන් කලේ නැහැනෙ.
මම කිව්වෙ නින්ද ගැන. නින්දෙදි කැන්ඩිඩ්බීට වෙන්නෙ මොකද්ද කියන එකනෙ.
මුලු නින්ද පුරාම "මම කැන්ඩිඩ්බී වෙමියි" කියන දැනුමෙන් යුතුව හිටියාද...
නින්දත් සමග කැන්ඩිඩ්බී මැරිලා ඇහැරීමත් සමග ඉපදුනාද...
නින්දෙදි ලස්සනට වැතිරිලා ඉන්නෙ කැන්ඩිඩ්බී ඒ මොහොතෙදි පරම ශාන්ත පාරිශුද්ධ වූ බ්රහ්මාත්මය හා සමවුනාද...
නින්දෙදි කැන්ඩිඩ්බී නිවනට වැටිලා අවදිවීමෙදි කැන්ඩිඩ්බී නිවනෙන් ඉවත් වුනාද...